Tutkimus: Neljännes isoista yrityksistä ei ole koskaan testannut kybertapahtumien torjuntasuunnitelmaansa

Barracuda Networksin tutkimus osoittaa, että noin puolella yrityksistä, toimialasta ja koosta riippumatta, ei ole kattavaa suunnitelmaa kyberhyökkäyksen varalle. Samaan aikaan lähes neljännes (23 %) suuryrityksistä sanoo, etteivät ne ole koskaan testanneet tietoverkkotapahtumien torjuntasuunnitelmaansa.

Pilvipohjaisten tietoturvaratkaisuiden toimittaja Barracuda Networksin vastikään julkaisema kansainvälinen tutkimus osoittaa, että noin puolella yrityksistä ei ole kattavaa suunnitelmaa torjua onnistuneesti kyberhyökkäyksiä, ja noin neljännes tutkimukseen osallistuneista isoista yrityksistä ei ole testannut olemassa olevaa suunnitelmaansa kertaakaan.

Yksi syy tähän voi olla se, että kyberhyökkäyksen torjuntasuunnitelma koetaan monimutkaiseksi ja aikaa vieväksi prosessiksi. Oletus ei ole kuitenkaan totta. Nykyään häiriötilanteita koskevat suunnitelmat voidaan testata suhteellisen helposti esimerkiksi simuloitujen hyökkäysten avulla.

– Suunnitelman laatiminen on hyvä asia, mutta sen testaamatta jättäminen on riski, mikä voi tuudittaa yrityksen valheelliseen turvallisuuden tunteeseen. Se on erityisen valitettavaa nykyään, kun on täysin mahdollista testata säännöllisesti tietoturvaloukkausten torjuntasuunnitelma ilman, että se olisi suuri tai vaativa asia, Peter Graymon, Barracuda Networksin Pohjoismaiden johtaja, sanoo.

– Näemme omakohtaisesti, että yritykset, jotka valmistautuvat ja testaavat valmiutensa, ovat huomattavasti kestävämpiä verkkohyökkäyksen aiheuttamien vahinkojen välttämisessä tai rajoittamisessa.

Tutkimus osoitti myös, että luottamus tietoverkkotapahtumien käsittelyyn on suhteellisen vähäistä. Keskimäärin vain 43 prosenttia vastaajista sanoo luottavansa yrityksensä kykyyn hallita tietoverkkoriskejä, haavoittuvuuksia ja hyökkäyksiä.

Tutkimuksen mukaan tietoturvaan panostaminen ja sen huomioiminen vaihtelee toimialoittain. Kolmella prosentilla pankki- ja finanssialan yhtiöistä ei ole toimintasuunnitelmaa tietoturvarikoksen varalle, kun vastaava luku vähittäiskaupan alalla on kahdeksan ja teollisuuden toimialalla 15 prosenttia.

Raporttiin koottu tutkimus perustui 1917 IT-turvajohtajan haastatteluun. Vastaajat edustivat keskenään eri toimialoilla toimivia 100–5000 työntekijää työllistäviä yrityksiä Yhdysvalloista, Yhdistyneestä kuningaskunnasta, Ranskasta, Saksasta ja Australiasta. Lue lisää Barracudan tutkimusraportista ”The CIO report” täältä.

Barracudalla pyrimme tekemään maailmasta turvallisemman paikan. Uskomme, että jokainen yritys ansaitsee pääsyn pilvipohjaisiin, yritystason tietoturvaratkaisuihin, jotka on helppo ostaa, ottaa käyttöön ja käyttää. Suojaamme sähköpostia, verkkoja, tietoja ja sovelluksia innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka kasvavat ja mukautuvat asiakkaidemme matkan mukaan. Yli 200 000 organisaatiota ympäri maailmaa luottaa Barracudaan suojelemaan heitä – tavoilla, joita he eivät ehkä edes tiedä olevansa vaarassa – jotta he voivat keskittyä nostamaan liiketoimintansa uudelle tasolle. Lisätietoja on osoitteessa barracuda.com.

DEEBOT T30 -siivousrobotti nostaa perusteellisen siivouksen uudelle tasolle10.6.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Kotitalousrobottien johtava brändi ECOVACS ROBOTICS lanseeraa uudet DEEBOT T30 OMNI ja DEEBOT T30 PRO OMNI -siivousrobotit. Uutuusmallit siivoavat kodin kulmat entistä tarkemmin. Malleissa on tehokas moottori, mopin kuumavesipesu sekä uusi takkuuntumaton harja, jotka yhdessä varmistavat korkealaatuisen siivoustuloksen ja putipuhtaat lattiat. T30-laitteen mukana tuleva telakka mahdollistaa robotin itsepuhdistuksen ja robotti voidaan käynnistää myös kosketuksella.

Stina Krookin säätiö jakaa yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tekijöille Suomessa – palkittujen joukossa lastenorkesteri Robin Rekku & Jekkuorkesteri28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krookin säätiö on myöntänyt yhteensä 150 000 euroa kuva- ja näyttämötaiteen tukemiseen kiinnittäen erityistä huomiota Suomen ruotsinkieliseen väestöön. Tänä vuonna stipendiaatteihin kuuluu Robin Rekku & Jekkuorkesterin lisäksi myös muun muassa keramiikkataiteilija Caroline Slotte. Säätiö on myöntänyt yhteensä 23 stipendiä merkittäville kuva- ja näyttämötaiteen edustajille.

Stina Krooks stiftelse delar ut totalt 150 000 euro till aktörer inom bild- och scenkonst – barnorkestern Robin Hund & Hans glada orkester premieras28.5.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Stina Krooks stiftelse har beviljat sammanlagt 150 000 euro för att stöda och främja bild- och scenkonst inklusive musik med särskilt beaktande av den svenskspråkiga befolkningen i Finland. Stipendiaterna inkluderar i år utöver Robin Hund & Hans glada orkester bland annat keramikkonstnär Caroline Slotte. Stiftelsen har beviljat stipendier till totalt 23 framstående bild- och scenkonstnärer.

Autoglymin uusi väriä vaihtava vanteenpuhdistusaine poistaa lian, jarrupölyn ja rautahiukkaset hellävaraisesti mutta tehokkaasti27.5.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa Advanced All Wheel Cleaner -vanteenpuhdistusaineessa on vaahtoava koostumus, joka tarttuu vanteeseen lisäten kosketusaikaa, jolloin lika ja muut epäpuhtaudet irtoavat tehokkaasti. Puhdistusaineen aktiiviset ainesosat reagoivat vanteisiin tarttuneen lian kanssa värjäten epäpuhtaudet syvänpunaiseksi ja irrottaen ne vanteen pinnasta huuhdellessa. Puhdistaa ilman hankausta; turvallista käyttää säännöllisesti kaikilla lakatuilla pinnoilla. Saatavilla 1 litran ja 2,5 litran pakkauksissa. Kokeile myös Autoglymin uutta Easy Sprayer -puhdistuspistoolia entistä nopeampaan ja helpompaan puhdistukseen.

Hedin MG Finland Oy aloittaa virallisena maahantuojana ja tuo Suomen markkinalle MG4 Trophy Extended Range -täyssähköautomallin21.5.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Hedin MG Finland Oy on aloittanut toimintansa MG-autojen virallisena maahantuojana Suomessa. Uutena malliversiona yritys tuo Suomeen MG4 Trophy Extended Range -täyssähköauton, joka tarjoaa jopa 520 kilometrin toimintamatkan (WLTP). Kaikilla MG-autoilla on 7 vuoden tai 150 000 ajokilometrin takuu sekä 7 vuoden maksuton tiepalvelu. Avajaistarjouksena Hedin MG Finland Oy tarjoaa lisäksi 7 vuoden autohuollot kaupan päälle kaikkiin uusiin MG4-malleihin.