DEN myynyt alkuvuonna jo lähes 350 taloa – kannattavuus hyvällä tasolla

DEN Finlandin alkuvuosi on käynnistynyt valoisissa merkeissä. Rakennusalan haasteet eivät ole vielä väistyneet, mutta DEN on myynyt jo lähes 350 taloa. Samaan aikaan asiakastyytyväisyys, henkilöstötyytyväisyys ja työturvallisuus ovat parantuneet. DENin tuotemerkkejä ovat Designtalo, Finnlamelli ja Ainoakoti, joka on yhteistyömerkki K-Raudan kanssa.

DEN Finland on Suomen suurin pientalorakentaja ja ylivoimainen markkinajohtaja muuttovalmiissa omakotitaloissa. Viime vuonna taloja myytiin kaikkiaan 706 ja toteutettiin 715, joista 493 muuttovalmiina. Tänä alkuvuonna myynti on yltänyt jo lähes 350 taloon ja suhteellinen kannattavuus on onnistuttu säilyttämään viime vuoden tasolla. Vuonna 2023 DEN Finlandin oikaistu käyttökate oli 6,3 M€, joka oli 6,2 % liikevaihdosta. Myös vuoden 2024 osalta tulosnäkymä on positiivinen.

Rakentamisen laadun systemaattinen parantaminen nostanut asiakastyytyväisyyttä

DENin asiakkaiden suositteluindeksi eli NPS on alkuvuoden aikana liikkunut huimalla 60 tasolla. Aiempina vuosina toteutettu rakentamisen laadun parantamiseen keskittynyt Kunto-hanke näkyy paitsi asiakastyytyväisyydessä, myös henkilöstötyytyväisyydessä sekä kannattavuudessa.

”On hienoa, että pitkäjänteinen parannustyömme näkyy suoraan asiakkaille erinomaisena rakentamisen laatuna. Talot valmistuvat ajallaan ja voimme välttää esimerkiksi materiaalihukkaa sekä turhia työmaakäyntejä”, DENin toimitusjohtaja Otto Tarkiainen kertoo.

Työturvallisuus ja henkilöstötyytyväisyys parantuneet edelleen

Työturvallisuuden eteen tehty pitkäjänteinen työ tuotti tulosta jo viime vuonna ja tapaturmataajuus laski merkittävästi edellisvuodesta. Tapaturmataajuus, joka kuvaa sairaslomaan johtaneiden tapaturmien määrää suhteessa työtunteihin, kääntyi vuonna 2023 selvään laskuun ja oli 7,1 (20,7). Lasku on jatkunut edelleen vuonna 2024 ja toukokuussa lukema laski alle viiden (luku on kumulatiivinen ja kuvaa edeltävää 12 kuukautta).

”Meille on tärkeää, että jokainen lähtee työpäivän jälkeen terveenä ja hyvinvoivana kotiin. Olemme panostaneet viime vuosina erityisesti ennaltaehkäisevään työhön ja olen todella iloinen, että se on tuottanut toivottuja tuloksia”, Tarkiainen sanoo.

DEN Finlandin henkilöstötyytyväisyys nousi merkittävästi vuonna 2023. Henkilöstön suositteluindeksi eNPS oli 33 (17) ja tyytyväisten osuus 88 % (67,5 %). Myös henkilöstötutkimuksen vastausprosentti nousi ja oli 70 % (60,4 %). Keväällä 2024 eNPS nousi edelleen ja oli yli 40.

DEN on Suomen suurin pientalorakentaja, jonka juuret yltävät yli 30 vuoden taakse. Meitä ohjaavat yhdessä valitut arvomme: arvostus, rohkeus, vastuullisuus ja onnellisuus. Yhtiössä työskentelee lähes 400 ammattilaista. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 101 miljoonaa euroa.

DEN Finland Oy strengthened its market position and made a positive operating profit3.6.2024 14:53:37 EEST | Tiedote

In 2023, the housing market was significantly affected by inflation, rising interest rates, and overall uncertainty on the market. Numerous bankruptcies were seen in the construction sector, and clients were cautious in their decision-making. Despite the challenges of the operating environment, DEN Finland managed to strengthen its position as Finland's largest single-family house builder and achieve a positive operating profit.

DEN Finland Oy vahvisti markkina-asemaansa ja teki positiivisen liiketuloksen7.5.2024 10:12:38 EEST | Tiedote