Villa Gyllenberg

Rekordpublik på Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – nya Schjerfbeckförvärv på sommarutställningen som öppnar den 26 juni

Villa Gyllenbergs utställning Schjerfbeck & mode – konst och dräkthistoria 1880–1950 som stängdes den 9 juni 2024 besöktes av över 41 000 personer. Det imponerande besökarantalet slog klart museets tidigare års- och utställningsrekord. Museet kommer härnäst att öppna utställningen I tiden. Samling Ane Gyllenberg, där också de tre nya verk som förvärvades av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse i maj 2024 kommer att visas.

Helene Schjerfbeck, Dam i rött och svart, ca 1930, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Målningen är ett av de tre verk som stiftelsen införskaffade i maj 2024. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.

Publiken fascinerades av kombinationen mode och konst

Utställningen Schjerfbeck och mode var en av de första utställningarna i Finland där konst och dräkthistoria kombinerades, och den lockade en stor publik till Villa Gyllenberg. Den banbrytande utställningen sågs av över 11 000 personer under de första tre veckorna, och under de mest hektiska dagarna besöktes museet av upp till 1 300 personer på sex timmar. Museets tidigare årsrekord är från 2019 då antalet besökare uppgick till ca 28 500.

”Kombinationen av Schjerfbeck och mode är mycket läcker, den förenar två teman som allmänheten älskar, det vill säga Helene Schjerfbecks konst och imponerande modekreationer. Moderelaterade utställningar har varit synnerligen populära utomlands, och därför kunde vi förvänta oss ett stort intresse. Det förverkligade besökarantalet överskred ändå alla förväntningar”, konstaterar museets intendent Lotta Nylund.

Nya konstförvärv till sommarutställningen

Härnäst öppnas utställningen I tiden. Samling Ane Gyllenberg som presenterar museets egen samling. Utställningen som visas 26.6–29.9.2024 utforskar Villa Gyllenbergs konstsamling och interiörer som en del av tidens stilideal. Museet lyfter fram några av de mest älskade verken i samlingen såsom Akseli Gallen-Kallelas Ad Astra (1907) samt flera verk av Juhani Linnovaara och Helene Schjerfbeck. Schjerfbeck var Ane Gyllenbergs favoritkonstnär, och i samlingen ingår nu 41 verk av konstnären.

Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse, som upprätthåller Villa Gyllenberg, köpte tre nya verk till samlingen i maj 2024. Två verk, Helene Schjerfbecks Dam i rött och svart (ca 1930) och Verner Thomés Porträtt av Dora Estlander (1910) förvärvades genom Galerie Donner. Dam i rött och svart har tidigare tillhört Ane Gyllenberg, men gick redan tidigt till den ena av hans döttrars vars arvingar senare gav verket vidare.  Nu kommer målningen hem till Granö igen. Det tredje verket, Helene Schjerfbecks Den flyende grevinnan (1917) köptes från en privatsamling. Verket ingick också i utställningen Schjerfbeck och mode.

Kontakter och intervjuförfrågningar
Intendent Lotta Nylund, lotta.nylund@gyllenbergs.fi, 040 576 1753
Publik- och programansvarig Siiri Oinonen, siiri.oinonen@gyllenbergs.fi, 040 825 4763 (bilder)

Öppettider
Ons, lör, sön kl. 12–17
Under utställningsbytet 10–25.6.2024 är museet stängt.

Biljetter
12/10 €, Museikort och under 18 år gratis inträde.

Bokning av visningar
villa@gyllenbergs.fi

Adress
Granöstigen 11
00340 Helsingfors

Bilder

Ladda ned bild
Akseli Gallen-Kallela, Ad Astra, 1907, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Albert Edelfelt, Lekande gossar, 1884, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Helene Schjerfbeck, Gula rosor, 1942, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stifelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Verner Thomé, Porträtt av Dora Estlander, 1910, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Juhani Linnovaara, Självporträtt med klocka, 1953, olja på duk, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Helene Schjerfbeck, Den flyende grevinnan, 1917, kol, akvarell och gouache på papper, Villa Gyllenberg / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse. Foto: Matias Uusikylä / Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse.
Ladda ned bild
Villa Gyllenbergs salong. Foto: Katja Hagelstam.

Villa Gyllenberg

Konst-  och hemmuseet Villa Gyllenberg upprätthålls av Signe och Ane Gyllenbergs stiftelse och befinner sig på Granö i västra Helsingfors. Aktuell info om öppethållning, biljetter samt utställningar och evenemang hittar du på museets hemsida.

Andra språk

Följ Villa Gyllenberg

Senaste pressmeddelandena från Villa Gyllenberg

PÅMINNELSE: Inbjudan till pressvisning den 13 februari: Schjerfbeck och mode står i centrum på Villa Gyllenbergs vårutställning5.2.2024 09:20:00 EET | Kutsu