Vuoden 2024 Kultaranta-keskustelut alkavat ensi torstaina – aiheena Suomi ja Eurooppa muuttuvassa maailmassa

Tiedote 36/2024
7.6.2024

Tasavallan presidentti Alexander Stubb isännöi Kultaranta-keskustelut 13.–14. kesäkuuta 2024 Presidentinlinnassa. Keskustelujen aiheena on Suomi ja Eurooppa muuttuvassa maailmassa.

Kaksipäiväinen tapahtuma alkaa kansainvälisellä päivällä, jolloin tarkastellaan Eurooppaa eri näkökulmista ja analysoidaan eurooppalaista ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Päivän juontaa Dagens Nyheter -lehden päätoimittaja Peter Wolodarski. Tapahtuman toinen päivä keskittyy Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan ja Suomen globaaliin rooliin eri tasoilla. Päivän juontaa toimittaja Jan Andersson.

Tasavallan presidentti avaa tapahtuman torstaina 13. kesäkuuta klo 13.45 alkusanoilla, joiden jälkeen presidentti Stubb ja Alankomaiden pääministeri Mark Rutte käyvät päivän ensimmäisen keskustelun. Keskustelussa tarkastellaan muun muassa globaaleja kehityskulkuja ja Euroopan suuntaa Euroopan parlamentin vaalien jälkeen.

Torstain toisessa keskustelussa klo 15.15 alkaen käsitellään Euroopan sisäistä dynamiikkaa. Keskusteluun osallistuvat ulkoministeri Elina Valtonen, Liettuan ulkoministeri Gabrielius Landsbergis ja Norjan ulkoministeri Espen Barth Eide. Keskustelun moderaattorina toimii Financial Times -lehden Pohjoismaiden ja Baltian maiden kirjeenvaihtaja Richard Milne.

Päivän kolmannessa ja viimeisessä keskustelussa klo 16.45 alkaen aiheena on Euroopan globaali rooli. Aiheesta keskustelevat Latvian ulkoministeri Baiba Braže, Puolan ulkoministeri Radosław Sikorski ja EU:n kansainvälisistä kumppanuuksista vastaava komissaari Jutta Urpilainen. Keskustelun moderoi International Crisis Group -järjestön johtaja Comfort Ero.

Perjantaina 14. kesäkuuta klo 9.15 keskustelut jatkuvat presidentti Stubbin ja pääministeri Petteri Orpon keskustelulla, jonka aiheena on Suomi uuden aikakauden edessä.

Päivän toinen keskustelu alkaa klo 10.45 aiheella Suomi osana globaalia länttä. Aiheesta keskustelevat Euroopan parlamentin varapuheenjohtaja Heidi Hautala, puolustusministeriön puolustuspoliittisen osaston ylijohtaja Janne Kuusela ja Helsingin yliopiston akatemiatutkija Timo Miettinen. Keskustelun moderoi Miltton Oy:n johtava neuvonantaja Katri Makkonen.

Tilaisuuden viimeinen keskustelu käynnistyy klo 12.15, jolloin aiheena on Suomi globaalina kumppanina. Keskustelijoina ovat Suomen Pekingin-suurlähetystön suurlähettiläs Leena-Kaisa Mikkola, sosialidemokraattisen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ja CMI – Martti Ahtisaari Peace Foundationin toimitusjohtaja Janne Taalas. Keskustelun moderaattorina toimii Ulkopolitist-lehden vastaava päätoimittaja Annastina Haapasaari.

Kultaranta-keskustelut päättyvät tasavallan presidentin päätössanoihin klo 13.30.

Tämän vuoden Kultaranta-keskusteluihin on kutsuttu noin 100 keskustelijaa yhteiskunnan eri aloilta. Osallistujina on kotimaisia ja ulkomaisia poliittisia päättäjiä, tutkijoita sekä hallinnon, elinkeinoelämän, järjestöjen ja median edustajia.

Yleisradio välittää tapahtuman suorana lähetyksenä Yle TV1 -kanavalla ja Yle Areenassa.

Muut kielet

President Stubb deltar i Europeiska politiska gemenskapens möte i Storbritannien19.6.2024 16:30:13 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 39/2024 19.6.2024 Republikens president Alexander Stubb kommer att delta i Europeiska politiska gemenskapens möte i Woodstock i Storbritannien torsdagen den 18 juli 2024. Mötet väntas samla ett femtiotal stats- och regeringschefer från Europa. I president Stubbs program ingår också flera bilaterala möten. Det här är fjärde gången som Europeiska politiska gemenskapen sammanträder. Det föregående mötet hölls i Granada, Spanien, i oktober 2023 i samband med ett informellt möte i Europeiska rådet.

Presidentti Stubb Euroopan poliittisen yhteisön kokoukseen Isoon-Britanniaan19.6.2024 16:30:13 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 39/2024 19.6.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb osallistuu Euroopan poliittisen yhteisön kokoukseen Woodstockissa Isossa-Britanniassa torstaina 18. heinäkuuta 2024. Kokoukseen osallistuu noin 50 valtionpäämiestä Euroopasta. Presidentti Stubbin ohjelmassa on myös useita kahdenvälisiä tapaamisia. Euroopan poliittisen yhteisön kokous järjestetään nyt neljättä kertaa. Edellinen kokous järjestettiin Espanjan Granadassa lokakuussa 2023 epävirallisen Eurooppa-neuvoston kokouksen yhteydessä.

President Stubb to attend European Political Community meeting in the UK19.6.2024 16:30:13 EEST | Press release

Office of the President of the Republic of Finland Press release 39/2024 19 June 2024 President of the Republic of Finland Alexander Stubb will attend a meeting of the European Political Community in Woodstock, UK, on Thursday 18 July 2024. The meeting will bring together around 50 heads of state and government from across Europe. President Stubb's programme also includes a number of bilateral meetings. This is the fourth meeting of the European Political Community (EPC). The previous meeting was held in Granada, Spain, in October 2023, on the occasion of an informal European Council meeting.

President Stubb till Norge12.6.2024 16:57:28 EEST | Tiedote

Republikens presidents kansli Pressmeddelande 38/2024 12.6.2024 Republikens president Alexander Stubb träffar Norges statsminister Jonas Gahr Støre och Sveriges statsminister Ulf Kristersson i Bodø i Norge 19–20 juni 2024. Temat för mötet är det fördjupade samarbetet mellan Finland, Sverige och Norge som medlemmar i försvarsalliansen Nato. Säkerhetsläget i regionen och kopplingen mellan Östersjön och den arktiska regionen kommer också att diskuteras. Under besöket kommer president Stubb, statsminister Gahr Støre och statsminister Kristersson att besöka den norska kustbevakningens fartyg KV Svalbard och det norska försvarets operativa högkvarter i Reitan. I mötet deltar även försvarsminister Antti Häkkänen, Norges försvarsminister Bjørn Arild Gram och Sveriges försvarsminister Pål Jonson.

Presidentti Stubb Norjaan12.6.2024 16:57:28 EEST | Tiedote

Tasavallan presidentin kanslia Tiedote 38/2024 12.6.2024 Tasavallan presidentti Alexander Stubb tapaa Norjan pääministeri Jonas Gahr Støren ja Ruotsin pääministeri Ulf Kristerssonin Norjan Bodøssa 19.–20. kesäkuuta 2024. Kokouksen aiheena on Suomen, Ruotsin ja Norjan syvenevä yhteistyö puolustusliitto Naton jäseninä. Keskustelunaiheina ovat myös lähialueen turvallisuustilanne sekä Itämeren ja arktisen alueen välinen yhteys. Presidentti Stubb, pääministeri Gahr Støre ja pääministeri Kristersson vierailevat Norjan rannikkovartioston KV Svalbard -aluksella ja Norjan puolustusvoimien yhteisoperaatioesikunnassa Reitanissa. Kokoukseen osallistuvat myös puolustusministeri Antti Häkkänen, Norjan puolustusministeri Bjørn Arild Gram ja Ruotsin puolustusministeri Pål Jonson.