QMG voimistuu Etelä-Savossa: JP Yhtiöt ostaa LVI-huolto- ja korjausosaamista

Talotekniikkakonserni QMG vahvistuu Mikkelin talousalueella, kun konserniin kuuluva JP Yhtiöt laajentaa palvelutarjontaansa LVI-urakoinnista huoltoon ostamalla Asennus Kakriainen Oy:n. Liiketoimintakaupassa LVI-huolto- ja -korjauspalveluita tarjoavan Asennus Kakriainen Oy:n yrittäjä palaa joukkueeseen. Kaupalla ei ole vaikutuksia asiakasprojekteihin, vaan ne jatkuvat normaaliin tapaan.

Jukka Huoponen (oik.) toivottaa Joonas Kakriaisen tervetulleeksi takaisin JP Yhtiöihin. Kuva: Pihla Liukkonen

Vuodesta 1973 Mikkelin talousalueella vaikuttanut JP Yhtiöt tunnetaan laadukkaasta toiminnastaan ja taitavista tekijöistään. Seudun vanhin LVI-alan toimija työllistää 24 talotekniikan ammattilaista ja sen liikevaihto oli vuonna 2023 noin 6,5 miljoonaa euroa. Nyt tiimiin liittyy liiketoimintakaupalla Joonas Kakriainen, jonka vuonna 2021 perustama Asennus Kakriainen Oy teki viime vuonna noin 400 000 euron liikevaihdon.

- Haluamme laajentaa palvelutarjontaamme LVI-urakoinnista huolto- ja korjauspalveluihin, joissa Asennus Kakriainen Oy on saanut lyhyessä ajassa luotua tyytyväisen asiakaskunnan. Joonaksen osaaminen ja verkostot täydentävät toimintaamme erinomaisesti. Olemme mielenkiinnolla seuranneet Joonaksen matkaa menestyvänä yrittäjänä. Olemme erittäin iloisia saadessamme toivottaa hänet jälleen mukaan tiimiimme, kertoo JP Yhtiöiden toimitusjohtaja Jukka Huoponen.

Joonas Kakriainen perusti yrityksensä työskenneltyään JP Yhtiöissä useita vuosia LVJ-asentaja- sekä LVJ nokkamiestehtävissä. Kolmessa vuodessa Asennus Kakriainen Oy on lunastanut vakiintuneen asemansa Mikkelin seudulla. Asiakaskunta koostuu isännöintiyrityksistä, taloyhtiöistä ja rakennusliikkeistä.

- Olemme tehneet yrittäjävuosieni aikana JP Yhtiöiden kanssa tiivistä yhteistyötä ja auttaneet toisiamme matkan varrella. Nyt kysyntä ammattimaisille ja joustaville LVI-huoltopalveluille alkaa olla jo niin iso, että otan mielelläni JP Yhtiöiden osaavia asentajia avuksi. Yritykseen palaaminen tuntuukin ikään kuin kotiinpaluulta, palvelupuolen osaaminen mukanani, Joonas Kakriainen sanoo.

Joonas Kakriainen tulee QMG:n emoyhtiön Nimlas Groupin osakkaaksi.

QMG-konsernin paikallisyritykset vastaavat huolto- ja energiatehokkuuspalveluiden kysyntään

JP Yhtiöt on tähän mennessä keskittynyt LVI-urakoihin julkisen sektorilla ja pienteollisuudessa. Jatkossa yritys on vahva täyden palvelun LVI-toimija Etelä-Savossa ja pystyy vastaamaan asiakkaidensa tarpeisiin yhä monipuolisemmin. Joonas Kakriainen ottaa vetovastuun palveluliiketoiminnasta ja jatkaa vakiintuneiden asiakkaidensa luottotekijänä.

QMG:n paikallisyritysten asiakkaat ovat yhä kiinnostuneempia energiatehokkuutta edistävistä palveluista, mikä on huomattu myös JP Yhtiöillä Etelä-Savossa. Yrityksellä on käynnissä parhaillaan hankkeita, joissa asiakkaille etsitään merkittävää energiasäästöpotentiaalia.

- QMG-konsernista löytyvä energiatehokkuusosaaminen yhdistettynä tuttujen paikallisten tekijöiden toteutukseen on kasvava ja asiakkaitamme miellyttävä malli. Energiatehokkuuspalveluillamme tuemme asiakkaitamme paitsi kustannussäästöissä myös vastuullisuudessa, QMG:n liiketoimintajohtaja Mikko Sahikallio kertoo.

QMG kasvattaa palveluliiketoimintaansa voimakkaalla tahdilla. Konserniin liittyi hetki sitten vuoden LVI-urakoitsijaksi valittu Rauno Saari Oy sekä Paloilmoitinhuolto Jukka Pohjola Oy.

Etelä-Savossa konserniin kuuluvat myös sähköurakointiin ja -suunnitteluun keskittyvä Mikkelin Sähköasennus Oy sekä LVI-urakointia ja huoltoa tarjoava puumalalainen Espit Oy.

JP Yhtiöt Oy

Vuonna 1973 perustettu JP Yhtiöt tekee talotekniikkaurakointia Etelä-Savon alueella taloyhtiöille, liikekiinteistöille, teollisuudelle ja julkisen sektorin kiinteistöille. Erikoisosaamista yrityksellä on muun muassa elintarviketeollisuuden ja sairaalakiinteistöjen urakoinnista. Vuonna 2023 JP Yhtiöiden liikevaihto oli 6,5 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 24.

QMG lyhyesti

QMG-konserni on Suomen suurimpia talotekniikka-alan yrityksiä. Se toteuttaa talotekniikkaprojekteja ja -huoltopalveluita valtakunnallisesti. QMG:n palveluvalikoima kattaa kaikki talotekniikan osa-alueet. Konserniin kuuluu 49 tytäryhtiötä eri puolilla maata. Vuonna 2023 QMG:n pro forma -liikevaihto oli noin 270 miljoonaa euroa. Konsernin palveluksessa on yli 1500 talotekniikkaurakoinnin ja -huollon ammattilaista.

QMG, ruotsalainen Sandbäckens ja norjalainen Konstel muodostavat pohjoismaisen Nimlas Group -talotekniikkakonsernin. Nimlaksen pääomistaja on sijoitusyhtiö KLAR Partners, ja omistajaohjelmaan kuuluu yhtiöistä yli 500 henkilöstöomistajaa, joista lähes 200 on qmg:läisiä.

Päätiedot Nimlas Groupista

Nimlas Group on johtava pohjoismainen talotekniikkaurakointi- ja -palvelukonserni, joka työllistää 4000 talotekniikka-ammattilaista yli 120 tytäryhtiössä Ruotsissa, Suomessa ja Norjassa.

Nimlas-konserni tarjoaa talotekniikkaurakointia ja -palveluita laajasti. Valikoima kattaa muun muassa LVI-, sähkö-, automaatio-, jäähdytys-, kylmätekniikka-, paloturva- sekä suunnittelu- ja turvatekniikkaratkaisut. Nimlas on asettanut tavoitteekseen olla markkinoiden vastuullisin talotekniikkakonserni, joka muodostaa parhaan ympäristön alan yrityksille ja ammattilaisille. Konsernin liikevaihto oli vuonna 2023 noin 8 miljardia Ruotsin kruunua (pro forma).

Roger Hägg tar över ledningen på ORS Service31.5.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Stefan Björkman, en av grundarna till ORS Service, som är en del av fastighetsteknikkoncernen QMG, övergår på egen begäran till rollen som rådgivare och överlämnar ansvaret för att leda Jakobstads ledande VVSEA-företag till företagets egen Roger Hägg. Hägg, som har en bakgrund som montör och är drift- och energiingenjör samt VVS-ingenjör, har utsetts till ny verkställande direktör för ORS Service från och med den 1 juni 2024.