Kalastusrajoituksia laajennettiin saimaannorpan suojelemiseksi - rajoitukset ovat voimassa 14.4.2026 saakka (Pohjois-Savo, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Kaakkois-Suomi)

Saimaannorppa nauttii auringonlämmöstä rantakivellä. Kuva: Juha Taskinen

Osakaskuntien myönteisen suhtautumisen ansiosta kalastusrajoitukset on saatu voimaan Mikkelin Louhivedellä. Louhivesi on saimaannorpan uutta pesimäaluetta, sillä sinne syntyi tänä keväänä ensimmäinen kuutti vuosikymmenten tauon jälkeen. Pesimäalueen laajentuessa Pohjois-Savon ELY-keskus käynnisti kalastusrajoitussopimuksia koskevat neuvottelut osakaskuntien kanssa.  Osakaskunnat tekivät päätöksiä pikaisesti ja nyt rajoitukset ovat voimassa 2 218 hehtaarin alueella. Reilun 200 hehtaarin osalta kokoukset pidetään juhannusviikolla.

Kalastusrajoitukset saatiin voimaan liki täysin ELY-keskuksen tarjoamille alueille ja nyt rajoitukset ovat voimassa Nurhola 1–2, Anttola-Louhivesi, Ristiinan Huttulan, Anttolan Huttulan ja Juottila 1–2 osakaskuntien alueilla. Kokoukset ovat tulossa Keikkalan osakaskunnan ja Korhola-Karhila vesialueiden osalta. Kalastusrajoitukset ovat voimassa 14.4.2026 saakka. Osakaskuntien sopimusalueista maksetaan korvausta vuosittain 2,5 € hehtaarilta.

-Kokemukset kalastusrajoitusten asettamisesta vapaaehtoisilla sopimuksilla ovat hyviä uusilla pesimäalueilla. Yhteistyö sujuu osakaskuntien kanssa ja sopimusvalmius on korkea Saimaalla, kehuu johtava kalatalousasiantuntija Teemu Hentinen.

Saimaasta yli 70 % kalastusrajoitusalueena saimaannorpan suojelemiseksi

Saimaannorpan suojelemiseksi asetettuja kalastusrajoituksia on onnistuttu lisäämään pesimäalueen laajentuessa osakaskuntien ja Pohjois-Savon ELY-keskuksen välisillä vapaaehtoisilla kalastusrajoitussopimuksilla. Kalastusrajoitusalueen pinta-ala on nyt 3050 km2. Kolmen vuoden aikana kalastusrajoitusaluetta on laajettu vapaaehtoisilla sopimuksilla yli 13 300 hehtaaria. Suurimmat laajennukset on tehty Puruvedellä, Louhivedellä ja Etelä-Saimaalla pesimäalueen laajentuessa. Valtioneuvoston asetusalueella sopimuskattavuus on erittäin korkea ollen noin 95 %.

Teemu Hentinen
johtava kalatalousasiantuntija
Pohjois-Savon ELY-keskus

Puh: 0295 024 037
teemu.hentinen@ely-keskus.fi

Sinilevää havaittu Saaristomerellä sisäsaaristossa, muualla Lounais-Suomessa rauhallista (Varsinais-Suomi, Satakunta)13.6.2024 14:37:00 EEST | Tiedote

Sinilevätilanne on pysynyt edelleen rauhallisena suuressa osassa Lounais-Suomea. Varsinais-Suomen ELY-keskukseen ei ole saapunut kuluneella viikolla (24/2024) yhtäkään yleisöhavaintoa sinileväesiintymistä. Sinilevän vakioseurantapisteissä Mynälahden sisäosissa havaittiin vähän sinilevää, ja vastaavia tuloksia Mynälahdelta havaittiin myös Rotarien sinileväseurannassa. Myös vesi.fi-sivuston kautta on tallennettu kuluneella viikolla muutama vähäinen sinilevähavainto Saaristomereltä.

Yhteistyöhanke selvittää Aittojoen valuma-alueen vesistöjä kipeimmin kuormittavat alueet (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)13.6.2024 10:58:47 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnan rajalla sijaitseva Aittojoki ja sen latvavedet ovat vesienhoitosuunnitelmien mukaan hyvää heikommassa tilassa. Alueen aktiivinen vesienomistaja Jaalangan osakaskunta on jo pitkään ollut huolissan kala- ja virkistysvesiensä tilan kehityksestä. Tulvat ja niiden tuomat vettymis- ja muut haitat ovat lisääntyneet ja toisaalta myös veden vähyys pitkien kuivien jaksojen jälkeen aiheuttavat harmia vesieliöstölle ja vesien käyttäjille. "Osakaskunta on tehnyt aloitteen ELY-keskukselle Aittojoen tilan parantamiseksi ja sitä kautta Pohjois-pohjanmaan ELY-Keskus laittoi pyörät pyörimään. Nyt käynnistynyt yhteistyöhanke on hieno esimerkki yhteisten tavoitteiden asettamisesta ja vahvasta yhdessä tekemisestä. Olemme osakaskunnassa erittäin tyytyväisiä, että saimme mukaan tähän vesistökunnostustyön ensimmäiseen vaiheeseen näin ison joukon osaajia ja rahoittajia", sanoo Jaalangan osakaskunnan puheenjohtaja ja yhteistyöhankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Timo Koval