Yrittäjien puheenjohtaja Salminen: Suomalaiset antoivat äänensä vakaudelle

– Suomalaiset antoivat äänensä Euroopan vakautta korostavalle politiikalle. Yllätyksiä olivat Li Anderssonin sensaatiomainen äänimäärä ja perussuomalaisten heikko kannatus. On syytä toivoa, että se ei heikennä Suomen hallituksen toimintakykyä, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen kommentoi EU-parlamenttivaalien tulosta.

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Petri Salminen. Kuva: Jetro Stavén

– Vaalituloksen pohjalta Euroopan turvallisuus, vakaus ja kilpailukyky ovat teemoja, joihin tulevan EU-parlamentin tulee suomalaisten mielestä kiinnittää huomiota. Suomen tulos osoittaa, että esimerkiksi kestävyysteemoja ei ole unohdettu, mutta tavoitteita halutaan edistää kilpailu- ja investointikykyistä toimintaympäristöä rakentamalla.

– Euroopan tulevaisuuden ja yritysten kannalta on kriittistä, että tulevalla kaudella ymmärretään yrittäjyyden merkitys niin turvallisuuden, vakauden kuin hyvinvoinninkin rakentajina, jatkaa Salminen, joka on myös pk-yritysten eurooppalaisen kattojärjestön SMEunitedin puheenjohtaja.

Suomen Yrittäjien EU-toimiston päällikön Mira-Maria Danismanin mukaan Suomi sai pätevät edustajat Euroopan parlamenttiin. Kymmenellä on ministerikokemusta ja kuusi on toiminut oman puolueensa puheenjohtajana.

– Yksitoista valituista on kuitenkin uusia, ja heillä menee aikansa parlamentin toimintaan tutustuessa. On tärkeää, että he hakeutuvat heti alusta pitäen vastuutehtäviin ryhmissään ja koordinoivat osallistumistaan valiokuntiin niin, että suomalaisia olisi keskeisissä lakiasäätävissä valiokunnissa.

Danismanin mukaan ennusteet äärioikeiston noususta pitivät paikkaansa ainakin Saksassa, Itävallassa ja Ranskassa. Tuloksilla on suoria vaikutuksia myös kansalliseen politiikkaan.

– On haastavaa, että kahden suuren EU-maan Saksan ja Ranskan poliittinen mandaatti horjuu. Se jättää valtatyhjiön EU:n kehittämiseen ja voi johtaa ajelehtivaan Eurooppaan, Danisman sanoo.

Äänestysaktiivisuuden nousua osassa jäsenmaita ei voi Danismanin mukaan suoraan tulkita EU-kiinnostuksen lisääntymisenä.

– Monissa jäsenmaissa, kuten Ranskassa, EU-vaalikamppailuja käytiin kansallisilla teemoilla. Presidentti Macronin puolue kärsi vaaleissa tuntuvan tappion äärioikeistolaiselle Rassemblemant Nationalille, ja Macron järjestää ennenaikaiset parlamenttivaalit. Tämä on uhkapeliä, sillä kun Rassemblemant National keräsi 31,5 prosenttia ja Macronin koalitio sai vain 15,2 prosenttia äänistä.

– Vaikka osassa jäsenmaita äärioikeisto teki hyvän tuloksen, Euroopan parlamentin viime kauden kolme suurinta koalitioryhmää (EPP, SD ja Renew Europe) näyttävät säilyttävän asemansa kolmena suurimpana ryhmänä. Tilanne voi kuitenkin vielä muuttua, kun Euroopan parlamentin ryhmät alkavat järjestäytyä, Danisman jatkaa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjiltä viiden kohdan korjaussarja sote-kriisiin12.6.2024 09:49:01 EEST | Tiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon kriisi on tosiasia. Yrittäjät esittää sote-kriisiin viiden kohdan korjaussarjaa: yksityiset yritykset ja järjestöt on valjastettava palvelutuotantoon lisäämällä monituottajuutta, palvelusetelijärjestelmää on laajennettava, inhouse-yhtiöt laitettava kuriin, ostolaskudata on avattava sekä hankintoja jaettava pienempiin osiin. Lisäksi alan kilpailua on lisättävä, jotta sosiaali- ja terveyspalveluiden markkinat toimisivat paremmin.

Yrittäjät alv-korotuksen voimaantulosta: ”Vaikea ymmärtää, monen yrittäjän kesä pilalla”11.6.2024 15:24:48 EEST | Tiedote

Suomen Yrittäjät on pettynyt eduskunnan valtiovarainvaliokunnan mietintöön, jossa esitetään arvonlisäkorotuksen voimaantuloa jo syyskuun alussa. – Olisimme odottaneet edes kuukauden lisäaikaa sopeutumiseen, joka koskee lähtökohtaisesti kaikkia arvonlisäverovelvollisia. Monen yrittäjän kesä on pilalla, Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Laura Kurki sanoo.