Gramex mukana puolustamassa yksityisen kopioinnin hyvitystä
Tänään käynnistynyt laaja luovien alojen Älä anna kulttuurin kadota -kampanja vaatii päättäjiä säilyttämään oikeudenmukaisen yksityisen kopioinnin hyvityksen. Hallituksen kehysriihen päättämä leikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan olisi luovan alan järjestöjen mukaan perusteeton ja tuhoisa kulttuuritarjonnalle ympäri Suomen. Gramex on mukana kampanjan toteuttajana.

Yksityisen kopioinnin hyvitys (ns. hyvitysmaksu) on EU-direktiiviin ja lakiin perustuva korvaus luovan työn tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida ja tallentaa teoksia omaan käyttöönsä.
Hyvitys maksetaan Suomessa valtion budjetista ja tilitetään luovan työn tekijöille eli esimerkiksi muusikoille, säveltäjille, sanoittajille, näyttelijöille ja ohjaajille sekä suoraan että yhteisesti kulttuurin edistämiskeskusten kuten Musiikin edistämissäätiön tuen kautta.
Nyt esitetty giljotiinileikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan on alan toimijoiden mukaan sekä vahingollinen että perusteeton.
Epäoikeudenmukainen ja perusteeton leikkaus
Yksityisen kopioinnin hyvitys ei ole harkinnanvaraista kulttuuritukea. Se on EU-direktiiviin ja Suomen lakiin perustuva korvaus tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida ja tallentaa teoksia omaan käyttöönsä.
Lain mukaan korvauksen tulee olla kohtuullinen. Kohtuullisuus arvioidaan viranomaisen vuosittain teettämän kopiointitutkimuksen perusteella.
Korvaustaso on määritelty viimeksi 2023, eikä kopiointimäärä ja sen aiheuttama haitta ole sen jälkeen merkittävästi muuttunut. Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämät tutkimukset osoittavat kopioinnin määrän pysyneen jokseenkin samana jopa vuodesta 2017 lähtien.
Digiaikana kopiointi ei ole kadonnut, vaan sen taloudellinen merkitys on päinvastoin kasvanut, koska fyysisten tuotteiden kaupasta on siirrytty tallennus- ja striimausoikeuksien kauppaan.
Siksi kehysriihen leikkaus ei ole järjestöjen mukaan oikeudenmukainen eikä perusteltu.
”Jotta tämä lakisääteinen korvaus voitaisiin puolittaa, kopioinnin ja sen aiheuttaman haitan pitäisi puolittua. Sellainen ei tietenkään ole todennäköistä ja – mikä tärkeintä – hallituksella ei voi olla kristallipalloa, josta se etukäteen näkisi, että näin tulee vuonna 2025 käymään,” kertoo Luovat ry:n ja Gramexin edunvalvontajohtaja Lauri Kaira blogissaan.
”Koska hyvityksen määrä perustuu tutkimukseen, tuollainen päätös on yhtä korni kuin se, että päätettäisiin etukäteen poliittisesti, mikä on kesäkuun keskilämpötila vuonna 2025. Hallituksen tulisi syksyn budjettiriihessä luopua leikkauksesta”, sanoo Kaira.
Dramaattiset seuraukset musiikkialalle
Leikkaus vahingoittaisi toteutuessaan kulttuurialaa kahta kautta. Ensin se leikkaisi 50 prosenttia tekijänoikeusjärjestöjen kuten Gramexin kautta taiteilijoille ja tuottajille maksettavia hyvityskorvauksia. Tämän päälle se leikkaisi 50 prosenttia kulttuurin edistämiskeskusten kuten Musiikin edistämissäätiön MES:n määrärahoja.
”Jos yksityisen kopioinnin hyvitys leikattaisiin puoleen, käytännössä kaikki MES:n jakamat tuet kotimaisen ammattimusiikin kentälle putoavat dramaattisesti. On selvää, että tällä olisi vakavat seuraukset suomalaisen musiikin monimuotoisuudelle ja toiminnalle kaikkialla Suomessa,” kertoo Musiikin edistämissäätiön toimitusjohtaja, itsekin muusikkona tunnettu Tommi Saarikivi.
Leikkauksen kerrannaisvaikutukset tuntuisivat järjestöjen mukaan Suomen jokaisessa maakunnassa, kun elinvoimalle tärkeitä musiikki- ja elokuvatapahtumia jäisi järjestämättä. Lisäksi vaikutukset ulottuvat kulttuurivientiin.
"MESin myöntämät tuet ovat olleet tärkeässä roolissa mahdollistamassa uusia avauksia artistiurani aikana. On tärkeää säilyttää tämä mahdollisuus myös tulevaisuuden musiikin tekijöille", sanoo kampanjakasvona mukana oleva, kansainvälisesti menestynyt blueskitaristi, laulaja, lauluntekijä ja yrittäjä Erja Lyytinen.
Kuinka mukaan kampanjaan?
Gramex ja muut kampanjan toteuttajajärjestöt kutsuvat kaikki mukana kampanjaan. Osallistua voi monella tapaa.
”Kaikki oma aktiivisuus on tervetullutta: voit tehdä omaa viestintää somessa ja olla yhteydessä päättäjiin. Helpointa on tietysti jakaa eteenpäin meidän Gramexin tai Luovat ry:n tekemää sisältöä sosiaalisessa mediassa. Ota siis ensimmäisenä seurantaan sekä meidän että Luovat ry:n sometilit”, kertoo Gramexin viestintäjohtaja Sari Aalto-Setälä.
Kampanjassa ajatuksena on nostaa esiin tapahtumia, elokuvia ja musiikkia, joita ei olisi ilman yksityisen kopioinnin hyvitystä.
”Voit hyvin itsekin kuvata videon tai jakaa kuvan omaan musiikkiin liittyen ja kertoa saatteessa, miksi hyvityksestä maksetut korvaukset ja MES:n tuki ovat sinulle merkityksellisiä. Muista käyttää tunnistetta #ÄläAnnaKulttuurinKadota”, sanoo Aalto-Setälä.
Lue lisää kampanjasta Luovat ry:n sivuilta ja ota seurantaan seuraavat sometilit @gramexfin ja @luovatry.
Kampanjassa mukana olevien artistien haastatteluista voi sopia yhteyshenkilöiden kautta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sari Aalto-SetäläJohtaja, viestintäGramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Puh:+358 50 352 1073sari.aalto-setala@gramex.fiLauri KairaEdunvalvontajohtajaGramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Puh:+ 358 400503554lauri.kaira@gramex.fiErja Lyytinen / Tiedottaja Katja ToivanenBlueskitaristi, laulaja ja lauluntekijä, MESin tuensaaja
Puh:0407011686Tommi SaarikiviToimitusjohtajaMusiikin edistämissäätiö MES
Puh:+358 40 153 141tommi.saarikivi@mes.fiKuvat
Gramex - äänitemusiikin esittäjien ja tuottajien tekijänoikeusjärjestö
Teemme töitä, jotta äänitteillä esiintyvät muusikot ja tuottajat saisivat työstään korvauksen ja jotta yritykset ja organisaatiot voivat hyödyntää musiikkia helposti, arvoa tuottavasti ja vastuullisesti. Meillä on yli 64 000 asiakassopimusta musiikin esittäjien ja tuottajien kanssa sekä noin 34 000 musiikin käyttäjäasiakkaiden lupaa.
Tärkeintä meille on musiikki. Olemme kiitollisia, että saamme osaltamme auttaa musiikkia menestymään ja siten tuoda maailmaan lisää iloa, hyvinvointia ja elämyksiä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gramex äänitemusiikin tekijänoikeusjärjestö ry
Jokereiden tarjous päihitti muut – JVG:n kappaleen ensiesitys Veikkaus Arenalla 20.12. yhdistää urheilun ja musiikin ikimuistoisella tavalla3.12.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Jokerit teki voittavan tarjouksen Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskaupassa, jossa myytiin ensimmäistä kertaa Suomen historiassa artistin uusi biisi vain yhtenä vinyylisinglenä halukkaalle ostajalle. Tiukassa kilpailussa tehtiin yhteensä 35 tarjousta 46 245,11 euron edestä. Jokerien tarjous kapusi 15 500 euroon.
JVG:n biisistä käytiin kova tarjouskilpailu – perusteluista välittyi musiikin arvo26.11.2025 09:09:55 EET | Tiedote
Gramexin ja JVG:n Musiikin arvo -kampanjan tarjouskilpailu on päättynyt tiistaina 25.11.2025. Kampanja haastoi yksityishenkilöt ja yritykset osoittamaan, että musiikilla on arvoa ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta.
Liikku kärjessä Musiikin arvo -tarjouskisassa – Fazerin Sininen kiinnostunut13.11.2025 13:08:36 EET | Tiedote
Musiikin arvo -kampanjan tarjouskisan kärjessä on Suomen suurin kuntokeskus Liikku. Kampanja haastaa yritykset ja yksityishenkilöt osoittamaan, että musiikilla on arvo – ja samalla tukemaan nuorten kiusaamisvapaata bänditoimintaa RockCamp ry:n kautta.
JVG:ltä mystinen julkaisu suoratoistopalveluihin – tästä on kyse!5.11.2025 11:54:41 EET | Tiedote
Viime yönä suoratoistopalveluihin ilmestyi yllättäen JVG:n uusi julkaisu. Kyseessä ei kuitenkaan ole tavallinen kappale, vaan kannanotto musiikin puolesta.
Myydään JVG:n uniikki single – Gramexin kampanja tekee suomalaisen musiikin historiaa28.10.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan biisistä, josta tiedät ostohetkellä vain esittäjän? Gramex ja JVG heittävät 28.10.2025 ilmoille haasteen, jollaista ei suomalaisen musiikin historiassa ole vielä koskaan aiemmin nähty.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

