HSL-alueen asukkaat liikkuvat eniten Helsingin keskustaan sekä toivovat sinne entistäkin parempia joukkoliikenneyhteyksiä
HSL toteutti ensimmäistä kertaa koko HSL-alueen asukkaille suunnatun karttapohjaisen kyselyn matkakohteista, liikkumisesta ja liikkumistarpeista 15.4.-29.4.2024. Liikkumiskyselyn tulokset ovat poikkeuksellisen laaja ja kattava data-aineisto siitä, miten asukkaat liikkuvat ja haluaisivat liikkua HSL-alueella.

Helsingin ydinkeskusta ja Pasila korostuivat tuloksissa vahvasti keskeisimpinä alueina niin pääkaupunkiseudun isojen kaupunkien kuin kehyskuntien asukkaille. Kaikista HSL-alueen kunnista toivotaan entistä parempia joukkoliikenneyhteyksiä Helsingin keskustaan. Helsingin ydinkeskustaan ja Pasilaan matkustetaan eniten lähes jokaisesta kehyskunnasta töiden ja opintojen takia. Myös vapaa-aikaa vietetään pääkaupungin keskusta-alueella.
"Helsingin keskusta on edelleen HSL:n laajan asiakaskyselyn perusteella kaikkein houkuttelevin paikka, jonne ihmiset haluavat matkustaa työn, opiskelujen, vapaa-ajan ja harrastusten vuoksi. Erityisesti keskustaan halutaan matkustaa joukkoliikennettä käyttäen kaikista Helsingin seudun kunnista. Tämä kysyntä luo hyvää pohjaa Helsingin keskustan elävoittämiselle ja joukkoliikenneyhteyksien kehittämiselle", Markkinat-tulosalueen johtaja Mari Flink HSL:stä sanoo.
Muissa, kuin pääkaupunkiseudun kunnissa työmatkat kohdistuvat pääasiassa Helsingin keskustaan, mutta vapaa-aikaa puolestaan vietetään enemmän oman kunnan sisällä tai lähikunnissa.
Lähes puolet (48,5 %) kyselyyn vastanneista liikkuu yleensä joukkoliikenteellä ja noin viidennes (19 %) liikkuu autolla. 17 % vastaajista arvioi käyttävänsä joukkoliikennettä ja autoa arjessaan yhtä paljon. Kaikkein tyytyväisimpiä joukkoliikenteeseen olivat helsinkiläiset. Yli 70 % heistä kokee joukkoliikenteen palvelevan tarpeitaan hyvin.
Lähes 80 % vastaajista kokee liikkumisensa perustuvan vahvasti rutiiniin. Noin 60 % kokee liikkumisen kustannusten ja vaihtoehtojen puutteen vaikuttavan paljon liikkumisen valintoihin. Kaikista HSL-alueen kuntalaisista siuntiolaiset kokivat eniten, että heidän liikkumistaan ohjaa vaihtoehtojen puute.
Tulossivut löytyvät täältä. Kattavilla tulossivuilla voi tarkastella tuloksia kuntakohtaisesti tai tutkia koko HSL-aluetta kokonaisuudessaan.
Suosituimpia kohteita, joihin HSL-alueen asukkaat kertoivat matkustavansa
Töiden ja opiskelun vuoksi matkustetaan eniten Helsingin keskustaan ja kantakaupungin alueelle, Pitäjänmäkeen, Itäkeskukseen, Otaniemeen, Keilaniemeen, Leppävaaraan, Espoon keskukseen, Keravan keskustaan, Tikkurilaan ja Vantaanporttiin.
Päivittäinen asiointi ja kaupassa käynti keskittyy Helsingin keskustaan ja kantakaupungin alueelle, Itäkeskukseen, Oulunkylään, Kannelmäkeen, Malmille, Tikkurilaan, Vantaanporttiin, Espoon keskukseen, Espoon Isoon Omenaan ja Leppävaaraan.
Liikunta ja ulkoilu tapahtuu Helsingin keskustassa ja kantakaupungin alueella, Talissa, Paloheinässä, Itäkeskuksessa, Herttoniemessä, Leppävaarassa, Tapiolassa, Matinkylässä, Tikkurilassa, Keravan keskustassa ja Tuusulan keskustassa.
Muu vapaa-aika vietetään Helsingin keskustassa, Pasilassa, Kalliossa, Itäkeskuksessa, Herttoniemessä, Leppävaarassa, Espoon Isossa Omenassa, Tikkurilassa, Vantaanportissa ja Keravan keskustassa.
Tulossivut löytyvät täältä. Kattavilla tulossivuilla voi tarkastella tuloksia kuntakohtaisesti tai tutkia koko HSL-aluetta kokonaisuudessaan.
Lisätietoja liikkumiskyselystä
Kysely sai noin 54 000 vierailijaa, joista lähes 30 000 henkilöä täytti kyselyn loppuun asti. Karttamerkintöjä tehtiin kyselyyn yhteensä 225 890 kappaletta.
HSL hyödyntää liikkumiskyselystä saatua tietoa ensisijaisesti joukkoliikenteen suunnittelussa ja palvelujen asiakaslähtöisessä kohdentamisessa. Työ- ja opiskeluperäisten matkojen lisäksi tahtotilana on vahvistaa vapaa-ajan matkustamisen mahdollisuuksia. Kysely toteutettiin yhteistyössä Mapita Oy:n kanssa hyödyntäen heidän tuottamaansa Maptionnaire-karttakyselyalustaansa (karttapohjainen osallistamismenetelmä).
HSL on toteuttanut liikkumiskyselyitä aiemmin alueellisesti linjastomuutosten tai muiden joukkoliikenteen kehittämisprojektien yhteydessä. Viimeisimpänä näistä Kehä I:n linjastotarkastelu keväältä 2023.
Yhteyshenkilöt
Mari FlinkMarkkinat-tulosalueen johtaja
Puh:040 715 0440mari.flink@hsl.fiJanni HonkavaaraOsallisuusasiantuntija
janni.honkavaara@hsl.fiErika RintamäenpääLiikennetutkija
erika.rintamaenpaa@hsl.fiKuvat

Linkit
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme