Alkon toukokuun myyntitiedote – helteet houkuttivat raikkaisiin ja keveisiin valintoihin
Alkon toukokuun myynti nousi 1,3 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Keveys ja raikkaus korostui asiakkaiden valinnoissa kesän kynnyksellä.

Alkon litramyynti nousi toukokuussa 1,3 prosenttia verrattuna vuoden 2023 toukokuuhun. Myynti litroissa oli noin kuusi miljoonaa litraa.
Viinien myyntilitrat nousivat noin kaksi prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 16 prosenttia ja alkoholittomien 15 prosenttia. Väkevien myynti laski reilut 6 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvoi 14 prosenttia, valko- ja kuohuviinien myynti nousi noin kuusi prosenttia. Punaviineissä litramyynti laski kuusi prosenttia. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Chile nousi suurimmaksi roseeviinimaaksi
Makumieltymykset suosivat nyt kepeitä ja keveitä makuja.
”Ennätyshelteinen toukokuu näkyy raikkaiden ja keveiden viinien myyntiluvuissa. Roseeviineissä suurimmat kasvuluvut nappasi Chile, myyntilitrat kasvoivat reilut 40 prosenttia. Maa nousi samalla toiseksi suurimmaksi roseeviinimaaksi Ranskan jälkeen, ennen Espanjaa”, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen.
”Valkoviinimaista puolestaan Saksa pitää vakuuttavasti kakkossijaa Chilen jälkeen. Toukokuussa saksalaisten viinien myyntilitrat nousivat lähes 14 prosenttia. Yksi syy tähän on raikkaan aromaattisten lajikeviinien – eli viinien, jotka on valmistettu pääosin yhdestä rypälelajikkeesta – suosio valmistujaispöytien monipuolisten herkkujen kumppanina. Esimerkiksi riesling- ja sauvignon blanc -lajikeviinien myyntilitrat kasvoivat toukokuussa 25 prosenttia.”
Monipuolisia olutmakuja ja tyylejä
Oluiden kysyntä kasvoi toukokuussa lähes 19 prosenttia.
”Valikoimamme elää ja kehittyy jatkuvasti niin trendien, sesonkien kuin asiakastoiveiden pohjalta. Olemme vastanneet asiakkaidemme toiveisiin ja panostaneet olutvalikoimamme kehittämiseen ja esillepanoihin. Olemme kasvattaneet olutvalikoimaamme ja meillä on reilut 1 100 eri olutta. Meiltä löytyy olutmakuja ja tyylejä monipuolisesti asiakkaan eri mieltymyksiin”, Kauppinen sanoo.
”Moni asiakas on ollut jopa yllättynyt siitä, että meillä on hyvinkin kilpailukykyiset hinnat Haluamme olla jatkossakin se relevantti ostospaikka, jossa asiakas voi luottaa meidän asiantuntevaan palveluun ja myynnin vastuullisuuteen. Meiltä asiakas saa laajan tuotekattauksen yhden katon alta.”
Alkon kokonaislitramyynnistä oluiden osuus viime vuonna oli noin kuusi prosenttia.
Paikallisuus ja pientuottajat kiinnostavat
Pientuottaja- ja lähituotteiden trendi on vahvistunut viime vuosina ja se on näkynyt myös Alkon myynnissä. Alkon pientuottajavalikoima on monipuolinen kattaus oluista viineihin ja tisleihin - valikoimassa on yli 800 tuotetta noin 150 pientuottajalta.
Alko tarjoaa tavarantoimittajilleen useita tapoja saada tuotteita myyntiin. Myös pientuottajille valikoimaan pääsy on mahdollista osallistumalla vakiovalikoiman tuotehakuihin tai vapaasti listaamalla tuotteita tilausvalikoimaan. Valikoimaan pääsy on maksutonta.
”Verkkokaupan lisäksi pientuottaja voi omalla ilmoituksellaan saada tuotteensa 1–10 Alkon myymälään. Tämä on koettu hyväksi malliksi, jos tuotantomäärät ovat pienemmät, eivätkä riitä valtakunnalliseen jakeluun”, toteaa Kauppinen.
Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme