Kokoomuksen Kauma: Pakkoavioliitot eivät kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Pia Kauma iloitsee hallituksen esityksestä, joka viimein selkeästi kriminalisoi pakkoavioliitot. Kauma teki asiasta lakialoitteen jo vuonna 2019.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Lainsäädäntömme ei tähän mennessä ole ollut riittävän tiukka, joten on jo korkea aika, että pakkoavioliitot kriminalisoidaan lukuisten muiden EU-maiden tapaan”, Kauma aloittaa.

Pakkoavioliitolla tarkoitetaan liittoa, johon vähintään toinen osapuolista ei ole antanut vapaata ja täyttä suostumustaan. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia kriminalisoinnin puutteesta useilta eri kansalaisjärjestöiltä.

”Tyypillinen tilanne on, että maahanmuuttajataustainen nuori nainen tai tyttö naitetaan ulkomailla asuvan miehen kanssa. Taustalla saattaa olla esimerkiksi oleskeluluvan saaminen. Tilanteeseen liittyy usein uhkaa ja painostusta, ja pakkoavioliitot voidaankin nähdä yhtenä kunniaväkivallan muotona”, Kauma jatkaa

Maahanmuuttoviraston alainen Ihmiskaupan auttamisjärjestelmä on vuoden 2023 aikana auttanut 259 henkilöä pakkoavioliittoihin liittyen. Auttamisjärjestelmän vuoden 2023 asiakkaista 20 prosenttia oli pakkoavioliittojen uhreja.

”Kyse voi olla myös ihmiskaupasta, ja Orpon hallituksen esityksen myötä syyttäjä voi myös itsenäisesti päättää nostaa asiassa syytteen pakkoavioliitosta yhtenä ihmiskaupan muotona, siis ilman pakkoavioliiton uhri olisi asiassa aloitteellinen. Ihmiskaupasta rangaistus on minimissään neljä kuukautta ja maksimi kuusi vuotta”, Kauma jatkaa.

”Naisia alistaville käytännöille ei tule antaa Suomessa minkäänlaista hyväksyntää. Haavoittuvassa asemassa olevalle pakkoavioliiton uhrille syyteprosessiin lähteminen voi olla hyvin vaikeaa. Siksi tämä laki onkin nyt tärkeä askel oikeaan suuntaan”, Kauma päättää.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.