Kokoomuksen Keto-Huovinen: On oikeudenmukaista, että jatkossa vanki voi olla ensikertalainen vain kerran

Kokoomuksen syyttäjätaustainen kansanedustaja Pihla Keto-Huovinen pitää hallituksen esitystä vankien ensikertalaisuudesta oikeana. Orpon hallitus esittää ehdonalaiseen vapauttamisen järjestelmää muutettavan siten, että henkilö voi olla ensikertalainen vain kerran elämässään.

Pihla Keto-Huovinen. Kuvaaja: Toni Pakarinen.

”Tällä hetkellä lainsäädäntömme katsoo ensikertalaiseksi rikoksentekijän, joka ei ole istunut vankilassa rikosta edeltäneiden viiden vuoden aikana. Tämä ei ole vastannut yleistä oikeustajua. On oikeudenmukaista, että ensikertalainen voi olla vain kerran elämässään – ei kerran viidessä vuodessa”, Keto-Huovinen sanoo.

Tämänhetkisen lainsäädännön mukaan henkilö, joka on uusinut rikoksensa viiden vuoden jälkeen, on vapautunut ehdonalaiseen istuttuaan vankilatuomiostaan puolet. Orpon hallituksen esittämän muutoksen jälkeen tuomitun niin sanottu ensikertalaisuus ei enää palautuisi tietyn rikoksettoman ajan jälkeen. Muutoksen myötä rikoksen uusiminen vaikuttaa johdonmukaisemmin vankilassa suoritettavan rangaistuksen pituuteen.

”Suomessa rikosoikeudellinen järjestelmä lähtee siitä, että ensimmäistä kertaa ehdottomaan vankeusrangaistukseen tuomittu henkilö vapautuu suoritettuaan lyhyemmän osan vankeusrangaistuksestaan. Lievemmän kohtelun ei kuitenkaan tule koskea rikoksenuusijoita”, Keto-Huovinen toteaa.

Arvioiden mukaan muutos vähentää rikoksenuusijoiden vankeuteen johtavia rikoksia muutamista prosenteista jopa noin kahteenkymmeneen prosenttiin. Muutos lisännee vankimäärää, mihin Orpon hallitus on varautunut turvaamalla riittävät resurssit.

”Vuoden 2024 budjetissa rangaistusten täytäntöönpanon määrärahat nousivat 16 prosentilla ja Rikosseuraamuslaitoksen henkilötyövuodet 260 hengellä. Uudistus lisää rikosoikeusjärjestelmämme oikeudenmukaisuutta ja selkeyttä”, Keto-Huovinen päättää.

Kokoomuksen lääkärikansanedustaja Mia Laiho Otkesin raportista: Nuorten huumekuolemiin on puututtava12.6.2024 14:30:46 EEST | Tiedote

On­net­to­muus­tut­kin­ta­kes­kus on julkistanut tänään raportin alle 25-vuo­tiai­den nuor­ten ta­pa­tur­mai­sisten huumekuolemien teematutkinnasta, tavoitteenaan tuottaa tietoa ja antaa suosituksia alle 25-vuotiaiden nuorten tapaturmaisten huumekuolemien ehkäisemiseksi. Otkesin mukaan palvelujärjestelmää on kehitettävä niin, että nuorten päihde- ja mielenterveyspalvelut kulkevat yhdessä.