Kelan kumppaneille on tarjolla neuvontaa kesälläkin – kesälomat voivat kuitenkin vaikuttaa palvelun saatavuuteen
Kelan viranomaislinja ja yhteistyökumppaneiden chatti ovat kesällä avoinna normaalisti, mutta kesälomat voivat vaikuttaa neuvontapalvelun saatavuuteen. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Kelan viranomaislinja on kesällä auki normaalisti. Myös muut palvelunumerot kumppaneille ovat avoinna kesällä. Lisäksi yhteistyökumppanit voivat ottaa yhteyttä suojatulla sähköpostilla ja saada yleistä neuvontaa chatissä.
Kesälomien aikana palveluiden saatavuudessa voi kuitenkin olla vaihtelua ja ne voivat ruuhkautua. Aiempina vuosina ruuhkaa on ollut myös juhannusviikolla, kun moni kumppani on halunnut hoitaa asiat kuntoon ennen omaa kesälomaa. Puhelinpalvelussa aamun ensimmäiset tunnit ovat yleensä rauhallisia myös kesällä. Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla.
Kelan neuvonta yhteistyökumppaneille kesällä 2024
- Viranomaislinja palvelee ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235.
- Yhteistyökumppaneiden chatti on avoinna ma–pe klo 9–15. Chatissä saa vastauksia yleisellä tasolla oleviin kysymyksiin.
- Neuvontaa saa myös suojatulla sähköpostilla osoitteessa kumppanit.neuvonta@kela.fi. Vastaamme sähköposteihin noin kahden päivän sisällä.
- Juhannusaattona pe 21.6.2024 palvelut ovat kiinni.
Tarkista kaikki kumppaneiden palvelunumerot ja palvelujen aukioloajat kela.fistä.
Kelan palvelupisteiden aukioloajoissa on muutoksia kesällä
Henkilöasiakkaiden kannattaa kesälläkin hoitaa Kela-asiat OmaKelassa tai soittamalla puhelinpalveluun. Useissa Kelan palvelupisteissä aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi.
Jos asiakkaasi tarvitsevat Kela-asioissa neuvontaa, voit
- varata asiakkaallesi ajan Kelan puhelinpalveluun
- ohjata asiakkaasi Kelan palvelupisteeseen
- ohjata asiakkaasi kunnan asiointipisteeseen tai muuhun toimipisteeseen, jossa on Kelan etäpalvelu.
Kun varaat asiakkaalle puhelinajan, Kelan asiantuntija soittaa hänelle sovittuna ajankohtana eikä puhelu maksa mitään. Jos asiakas tarvitsee tulkkausta, varaa hänelle puhelinaika, johon sisältyy tulkkaus.
Tutustu ohjeeseen ja varaa puhelinaika asiakkaallesi.
Kelan palvelupisteiden ja kuntien asiointipisteiden ajantasaiset aukioloajat kannattaa tarkistaa osoitteesta www.kela.fi/palvelupisteet. Voit myös katsoa erillisen listauksen Kelan palvelupisteiden aukioloajoista kesällä 2024 (pdf).
Etäpalvelussa asiakas saa tietokoneella kuva- ja ääniyhteyden Kelan asiantuntijaan. Etäpalvelu vastaa palvelua Kelan omassa palvelupisteessä.
Paperiposti kannattaa kesälläkin lähettää Kelaan osoitteeseen Kela, PL 10, 00056 KELA.
Lue lisää
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Smidigt att sköta en närstående persons FPA-ärenden i MittFPA15.9.2025 08:44:04 EEST | Pressmeddelande
I MittFPA kan du med Suomi.fi-fullmakt sköta en annan persons ärenden. Fullmakten kan också ges av en person som inte använder webbtjänster. Det blir lättare att stödja en närstående i vardagen när FPA-ärenden kan skötas på ett och samma ställe och när det passar dig bäst.
Kela-asioiden hoitaminen läheisen puolesta onnistuu helposti OmaKelassa15.9.2025 08:44:04 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). OmaKelassa voi asioida toisen puolesta Suomi.fi-valtuudella. Valtuuden voi antaa myös henkilö, joka ei käytä verkkopalveluja. Läheisen arjen tukeminen helpottuu, kun Kela-asiat voi hoitaa yhdestä paikasta silloin, kun se itselle parhaiten sopii.
How to help someone else manage their affairs via OmaKela15.9.2025 08:44:04 EEST | Press release
You can help another person manage their affairs via the OmaKela e-service if you have the right Suomi.fi mandate. The person you want to help can give you the mandate even if they do not use any e-services themselves. OmaKela offers convenient access to Kela’s services whenever it suits you best. This can be a great help when a family member or a loved one needs assistance.
Kanta-tjänsterna stöder kontinuiteten i vården i valfrihetsförsöket för personer över 65 år15.9.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Det är viktigt att patientuppgifterna rör sig smidigt mellan olika aktörer i valfrihetsförsöket för personer över 65 år. Kontinuiteten i vården kan tryggas när patientuppgifterna är tillgängliga i Kanta-tjänsterna för alla som deltar i vården.
Kanta-palvelut tukee hoidon jatkuvuutta 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa15.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Potilastietojen on tärkeää liikkua sujuvasti eri toimijoiden välillä 65 vuotta täyttäneiden valinnanvapauskokeilussa. Hoidon jatkuvuus voidaan turvata, kun potilastiedot ovat kaikkien hoitoon osallistuvien saatavilla Kanta-palveluissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme