Yksityisen kopioinnin hyvityksen leikkaus iskisi kulttuuriin Pirkanmaalla

Jaa

Laaja luovien alojen Älä anna kulttuurin kadota -kampanja vaatii päättäjiä säilyttämään oikeudenmukaisen yksityisen kopioinnin hyvityksen. Hallituksen kehysriihen päättämä leikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan olisi luovan alan järjestöjen mukaan perusteeton. Seuraukset olisivat tuhoisat myös paikalliselle kulttuurille Pirkanmaalla.

Yksityisen kopioinnin hyvitys (ns. hyvitysmaksu) on EU-direktiiviin ja lakiin perustuva korvaus luovan työn tekijöille siitä, että jokainen kansalainen saa kopioida ja tallentaa teoksia omaan käyttöönsä.

Hyvitys maksetaan Suomessa valtion budjetista ja tilitetään luovan työn tekijöille eli esimerkiksi näyttelijöille, ohjaajille, muusikoille, säveltäjille ja sanoittajille sekä suoraan että yhteisesti kulttuurin edistämiskeskusten tuen kautta.

Nyt esitetty giljotiinileikkaus 11 miljoonasta 5,5 miljoonaan on alan toimijoiden mukaan sekä vahingollinen että perusteeton. 

”Leikkaus vahingoittaisi taiteilijoita ja kulttuurialaa kahta kautta: se leikkaisi 50 % tekijänoikeusjärjestöjen kautta taiteilijoille ja tuottajille maksettavia hyvityskorvauksia sekä vähentäisi samassa suhteessa kulttuurin edistämiskeskusten eli Musiikin edistämiskeskus MESin, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin ja Visuaalisten taiteiden edistämiskeskus VISEKin määrärahoja”, kertoo Musiikin edistämissäätiön toimitusjohtaja, itsekin muusikkona tunnettu Tommi Saarikivi.

Seuraukset iskisivät kovaa Pirkanmaalla

Leikkauksen seuraukset osuisivat yksittäisten luovan työn tekijöiden lisäksi dramaattisesti kulttuurivientiin ja maakuntien elinvoimaisuuteen.

Näin on myös Pirkanmaan alueella, sillä hyvitysvaroista on tuettu suuri määrä musiikki- sekä elokuva- ja av-tuotantoja Pirkanmaalla. 

Tukea ovat saaneet esimerkiksi Tampere Jazz Happening ja Tampereen lyhytelokuvajuhlat, jotka molemmat tunnetaan kansainvälisesti kiinnostavina, alan huippuja ympäri maailman Tampereelle houkuttelevina tapahtumina. Myös monet pirkanmaalaiset elokuva-alan tekijät ovat hyötyneet yksityisen kopioinnin hyvityksestä.

”Elävällä ja moninaisella kulttuurikentällä on iso rooli Tampereen nousussa Suomen vetovoimaisimmaksi kaupungiksi, mikä ruokkii koko Pirkanmaan menestystä. Ilman julkista tukea tällainen monipuolisuus kuihtuisi pois. Siksi nyt suunniteltu yksityisen kopioinnin hyvityksen puolitus olisikin iso tappio paitsi taiteelle ja kulttuurille myös koko Pirkanmaalle”, kertoo musiikin luovan alkutuotannon edunvalvontapäällikkö Iiris Suomela.

Kulttuurin edistämiskeskuksilla on vahva rooli suomalaisen taiteen ja kulttuurin kentän moninaisuuden vahvistamisessa ja esimerkiksi uraansa aloittavien tekijöiden tukemisessa. Näin on niin Musiikin edistämiskeskus MESin kuin Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin osalta. Yksi AVEKin tukea saaneista tekijöistä on tamperelainen elokuvaohjaaja Johanna Vuoksenmaa.

"AVEKin tuki on tärkeä etenkin uraansa aloittaville ja uusia tekniikoita kokeileville. Ilman uutta emme saa jatkuvuutta menestyksille tulevaisuuteen”, Johanna Vuoksenmaa kommentoi.

Epäoikeudenmukainen ja perusteeton leikkaus

Yksityisen kopioinnin hyvitys perustuu EU-direktiiviin, jonka mukaan luovan työn tekijöille kopioinnista syntyvän haitan korvauksen on oltava oikeudenmukainen (“fair compensation”). 

Tekijänoikeuslain mukaan hyvitys vahvistetaan vuosittain tehtävän kopioinnin määrää ja yleisyyttä koskevan tutkimuksen pohjalta. Korvaustaso on määritelty viimeksi 2023, eikä kopiointimäärä ja sen aiheuttama haitta ole sen jälkeen merkittävästi muuttunut.  Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämät tutkimukset osoittavat kopioinnin määrän pysyneen jokseenkin samana vuodesta 2017 lähtien.

Digiaikana kopiointi ei siis ole kadonnut, vaan sen taloudellinen merkitys on päinvastoin kasvanut, koska fyysisten tuotteiden kaupasta on siirrytty tallennus- ja striimausoikeuksien kauppaan. Taloustutkimuksen jo vuonna 2017 tekemän selvityksen mukaan yksityisestä kopioinnista luovalle alalle aiheutuva haitta oli 32–44 miljoonaa euroa.

”Vaikka entinen 11 miljoonan euron hyvitystaso korvasi sekin kopioinnin aiheuttamasta vahingosta vain 25–35 prosenttia, hallituksen kehysriihi esitti nyt sen leikkaamista vain 5,5 miljoonaan euroon. Hyvitysmaksu on kuitenkin valtion tietoisesti valitsema lakiin perustuva keino kompensoida oikeudenhaltijoiden konkreettisia taloudellisia menetyksiä. Kehysriihen leikkaus ei ole millään mittarilla oikeudenmukainen eikä perusteltu”, sanoo Ulla Simonen audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKista.

Lisätiedot ja haastattelut Pirkanmaalla

Iiris Suomela
Edunvalvontapäällikkö, Musiikin luova alkutuotanto
iiris.suomela@teosto.fi
050 514 4778

Johanna Vuoksenmaa
Elokuvaohjaaja
050 592 4747

Lisätiedot valtakunnallisesti

Tommi Saarikivi
Toimitusjohtaja, Musiikin edistämissäätiö MES
tommi.saarikivi@mes.fi040 153 1415

Ulla Simonen
Johtaja, Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK
ulla.simonen@avek.kopiosto.fi 
044 790 0344

Avainsanat

Kuvat

Linda Fredriksson Tampere Jazz Happeningin lavalla
Linda Fredriksson Tampere Jazz Happeningin lavalla
Lataa

Älä anna kulttuurin kadota -kampanjaa koordinoi Luovan työn tekijät ja yrittäjät – Luovat ry, sen 14 jäsenjärjestöä sekä iso joukko muita kulttuurialan organisaatioita ja ammattilaisia. Kampanjan sisältöjä jaetaan somessa kesän aikana. Lue lisää yksityisen kopioinnin hyvityksestä ja kampanjasta Luovat ry:n sivuilta. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Luovat ry

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye