Styrkor och goda rutiner uppvisades i samband med externa auditeringar
Välfärdsområdet var i feststämning när de årliga externa auditeringarna inom ramen för kvalitetssystemet slutfördes i slutet av maj.
I vårens auditeringar synades hem- och boendeservicen, sjukhusservicen, rehabiliteringen samt social- och hälsovårdsservicen.
-Auditeringarna gav bevis på att vi både på välfärdsområdes- och enhetsnivå har många styrkor och goda rutiner. Och nu har de börjat spridas i hela välfärdsområdet, säger kvalitetskoordinator Riika Mäki-Valtari belåtet.
Medgångar hittades inom varje verksamhetsområde.
-Inom hem- och boendeservicen har man satsat på närståendevården och handläggningen av de s.k. HaiPro-anmälningarna, inom skolhälsovården mäter man belastningen bland skolhälsovårdarna systematiskt med enkäter som baserar sig på trafikljus och inom rehabiliteringen har man fäst uppmärksamhet vid verksamhetens etiskhet och organisationens värden, säger Mäki-Valtari när hon bes ge exempel på några goda rutiner.
Förbättringsförslagen och de resterande verksamhetsområdena ses över i höst
De externa auditeringarna ger även upphov till förbättringsförslag och begäranden om tilläggsprestationer.
-Vi går igenom begärandena och utvecklar sedan vår verksamhet på basis av dem. För det är viktigt att vara medveten om både medgångar och saker som kan göras bättre. De ger oss en bra vägkost för vårt fortsatta arbete, säger Mäki-Valtari.
De externa auditeringarna är fördelade på hela året. I höst står den psykosociala servicen, kund- och resurscentret, räddningsverket och välfärdsområdets ledning i tur.
Bolaget Labquality Ab som erbjuder kvalitetsutvärderings-, certifierings- och utbildningstjänster för den finländska social-och hälsovården har beviljat Österbottens välfärdsområde ett kvalitetscertifikat som är i kraft till den 26 januari 2026.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Mari PlukkaKvalitetsdirektör
Tel:040 668 2212mari.plukka@ovph.fiRiika Mäki-ValtariKvalitetskoordinator
Tel:040 635 0450riika.maki-valtari@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Kortare köer till munhälsovården i Österbottens välfärdsområde10.10.2025 11:06:27 EEST | Pressmeddelande
Köerna till munhälsovården har blivit kortare i hela Österbottens välfärdsområde. I kommunerna i norr uppfyller munhälsovården nu målen i vårdgarantin. Det tar längst tid att få vård i Vasa, Laihela, Korsholm och Malax.
Suun terveydenhuollon jonot ovat lyhentyneet Pohjanmaan hyvinvointialueella10.10.2025 10:56:09 EEST | Tiedote
Suun terveydenhuollon jonot ovat lyhentyneet koko Pohjanmaan hyvinvointialueella. Pohjoisen alueen kunnissa suun terveydenhuoltoon pääsee nyt hoitotakuun asettamassa määräajassa. Pisimpään hoitoonpääsyä odotetaan Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa ja Maalahdessa.
Lisää tukea kotiutuville potilaille9.10.2025 11:39:30 EEST | Tiedote
Uusi avohoitoon siirtyviä potilaita tukeva tiimi on aloittanut Vaasassa 8. syyskuuta. Kotiutumisen tuki -tiimin ansiosta potilas voi siirtyä osastolta tai päivystyksestä kotiin, vaikka hän tarvitsisi ulkopuolista apua eikä hänellä ole kotihoidon asiakkuutta. Apu voi olla lääketieteellistä hoitoa tai sosiaalista tukea.
Mer stöd för patienter som utskrivs9.10.2025 11:38:26 EEST | Pressmeddelande
Den 8 september startade ett nytt team sin verksamhet i Vasa. Det här teamet erbjuder stöd till patienter som flyttas över till öppenvården. Tack vare teamet kan patienter flyttas hem från avdelningar eller jouren även om de behöver utomstående hjälp och inte är klienter inom hemvården. Teamet kan ge medicinsk vård eller socialt stöd.
Tillgången till den specialiserade sjukvården förbättrades avsevärt9.10.2025 11:07:21 EEST | Pressmeddelande
Köerna har förkortats med hjälp av mertidsarbete, arbetet har omorganiserats och patienter som väntat på sitt första besök har prioriterats. Nästan alla remisser har kunnat behandlas inom tre veckor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum