Alkon kesäsesongissa värillä, helppoudella ja keveydellä on väliä
Kesä vilkastuttaa erityisesti mökkipaikkakuntien Alkojen asiakasmääriä. Kesän suosikkeja ovat keveät ja raikkaat juomat, alkoholilla tai ilman. Roseeviinit ja roseekuohuviinit korostuvat kesän myynnissä.

Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä – niin asiakasmäärien kuin myyntilitrojen kasvuna – kun suomalaiset mökkeilevät ja veneilevät.
Paraisten Nauvon, Kustavin ja Puumalan myymälöiden kesän myynti on noin puolet koko vuoden myynnistä. Kemiönsaaressa asiakasmäärät yli kaksinkertaistuvat ja lähelle samoja lukemia pääsevät myös Padasjoki, Sulkava ja Sysmä.
Valkoviinien, kuohuviinien ja alkoholittomien kysyntä kasvaa valtakunnallisesti noin 30 prosenttia, longdrinkien lähes 50 prosenttia ja siidereiden lähes 40 prosenttia. Roseeviinien myynti kasvaa kesällä yli 150 prosenttia.
Hinnalla ja helppoudellakin on väliä
Keveyttä, helppoutta ja vaaleanpunaisia valintoja. Siinä kesän trendit, jotka näkyvät nyt Alkon kesäasiakkaiden ostoskorissa.
”Meillä on runsas ja kattava valikoima, josta löytyy jokaiselle jotakin. Valikoimassa on niin huokeita kuin arvoviinejä. Olemme alkoholijuomien erikoiskauppa ja tavoitteenamme on, että asiakas saa saman katon alta tarvitsemansa”, sanoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström.
Tuotteiden hinnat ovat Alkon kaikissa myymälöissä samat kautta maan, myös verkkokaupassa.
”Lakimuutoksen jälkeen on tehty jo useita hintavertailuja. Usein lähtökohtaisesti ajatellaan, että me olemme se kallein vaihtoehto, mutta näin ei suinkaan ole, vaan hintamme ovat varsin kilpailukykyisiä.”
Alkon myymälöiden tuote-esillepanot palvelevat helppoutta arvostavaa asiakasta.
”Esillä on juuri nyt kesään sopivat täsmätuotteet, joista on helppo tehdä oma valinta. Tuotevalinnat ovat aina kunkin myymälätiimin omaa käsialaa. Jos luotat myyjämme asiantuntemukseen palvelutilanteessa, voit suhtautua samalla luottamuksella myös näihin esillepanojen tuotteisiin”, vinkkaa Lindström.
Kesä on vaaleanpunainen
Roseeviinit ja roseekuohuviinit ovat kesäkauden viinisuosikkeja ja ne sopivat moneen tilanteeseen. Pinkkinä hohtavat roseet ovat yllättävän monipuolinen viinien ryhmä. Ne vaihtelevat valkoviinimäisen kevyestä, yrttisen mineraalisesta tyylistä aina runsaisiin, jopa aavistuksen punaviinimäisiin viineihin.
Roseen värin syvyys kertoo odotettavissa olevista aromeista ja maun runsaudesta. Niistä löytyy valinnanvaraa kaikissa makeusasteissa. Raikkaat roseet tuovat vaaleanpunaista väriä kesän kattauksiin ja ne ovat herkullisia kesäsesongin tuoreiden kasvisten seurassa.
”Klassinen Provencen kuiva roseeviini on hyvä valinta vaikkapa Nizzan salaatin kanssa, johon on lisätty reilusti tuoreita kotimaisia herneitä ja tuoretta tilliä. Puolikuivat ja -makeat roseet ovat aivan omiaan kesän mansikoiden ja kermavaahdon kanssa”, suosittelee Lindström.
Kevyttä, kestävää, kierrätettävää
Kevyet, kestävät ja helposti kierrätettävät, kartongista ja muovista valmistetut juomapakkaukset ovat käteviä kesärientoihin. Ne ovat helppoja kantaa ja kierrättää, eivät säry ja ne ovat myös ympäristölle ystävällisempi valinta verrattuna perinteisiin lasipulloihin.
Lindströmin mukaan kiinnostus vaihtoehtoisiin pakkausmateriaaleihin kasvaa kesällä. Hanapakkauksista, kartonkitölkeistä ja muovipulloista myydään kesällä lähes 30 prosenttia koko vuoden myynnistä.
Koko kansan sommelier
Alkolaiset asiakaspalvelijat vastaavat päivittäin kiperiinkin kysymyksiin niin juomista kuin toisiinsa sointuvista makupareista.
”Meillä on aina Alkossa paikalla osaava myymälähenkilöstö asiakastamme varten. Olemme koko kansan sommelier. Haitpa sitten passelia juomaa uusille perunoille, Brita-kakulle tai matonpesuun, meiltä saat avun. Toki, jos asiakas tietää, mitä haluaa, eikä kaipaa palvelua tuekseen, sekin onnistuu”, hymyilee Lindström.
”Myös digitaaliset palvelumme ovat henkilökohtaisen palvelun lisäksi asiakkaamme apuna. Verkossa asiakaspalvelu-chatissa vastaa ihan oikea ihminen, sieltä voi kysyä apua niin verkkokauppatilaamiseen kuin juomasuosituksiin. Alko-äpistä näet myymälöiden aukioloajat, myymälöiden tuotevalikoiman ja -saatavuuden sekä ruokareseptit.”
”Kolme neljästä löytää Alkon palvelut neljän kilometrin säteeltä. Palveluverkostomme elää liikkuvien kesäasiakkaiden matkassa. Alkon verkkokaupasta voi tilata tuotteet itselle sopivaan myymälään tai noutopisteeseen. Toimitamme tuotteet pääosin 2–3 arkipäivässä.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Linkit
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 371 myymälää, yli 120 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2023 Alkon liikevaihto oli 1,2 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 50 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alko ottaa uudenlaiset tuotteiden vastuullisuusmerkinnät käyttöön – vastuullisemman valinnan tekeminen helpottuu25.3.2025 09:00:00 EET | Tiedote
Alko ottaa 25. maaliskuuta käyttöön uudenlaiset vastuullisuusmerkinnät, joita on jatkossa Sertifioitu vaihtoehto -kattokonseptin alla kolmenlaisia: viljely, tuotanto ja työolot. Vastuullisuussertifioidut tuotteet on merkitty tuotteiden hintalapuilla ja verkkokaupassa. Samassa yhteydessä kartonkipakkaukset siirtyvät kaikissa Alkon myymälöissä viinipullojen joukkoon.
KKV julkaisi etukäteisarvioinnin viinien myynnin laajentamisen vaikutuksista – arviointi vastaa Alkon käsityksiä muutoksen vaikutuksista18.3.2025 10:28:11 EET | Tiedote
On hyvä, että vaikutuksia enintään 15-prosenttisten viinien myynnin laajentamisesta päivittäistavarakauppoihin selvitetään monipuolisesti asian yhteiskunnallisen merkittävyyden vuoksi. KKV:n mukaan myynnin laajentamisen seurauksena muun muassa alkoholin kulutuksen kasvun aiheuttamat haittakustannukset olisivat suuremmat kuin muutoksesta saatu alkoholiverokertymä.
Nivalan Alko uudistuu12.3.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Nivalan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 22.3. saakka ja avataan jälleen 11.4. Nivalan myymälään saapuu kevättä kohti kesäisiä uutuuksia viineistä panimotuotteisiin ja juomasekoituksiin.
Alkon helmikuun myyntitiedote – suomalaiset ovat löytäneet Alkon myös alkoholittomien ostopaikkana12.3.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Alkon helmikuun litramyynti oli 4,5 miljoonaa litraa, kun se edellisvuoden vastaavana ajankohtana oli 5,3 miljoonaa litraa. Alkoholittomia ostettiin selkeästi enemmän kuin vastaavana ajankohtana vuotta aiemmin. Alkon valikoimassa kokeillaan uutta tuoteryhmää: energiajuomia, joita myydään 18-vuotta täyttäneille.
Sulkavan Alko uudistuu maaliskuussa13.2.2025 07:40:00 EET | Tiedote
Sulkavan Alkon myymälä remontoidaan ja myymälä saa uuden raikkaan ilmeen. Myymälä on avoinna ennen remonttia 1.3. saakka ja avataan jälleen 13.3. Alkon trendikatsaus listaa tämän vuoden juomatrendit, joita ovat muun muassa alkoholittomat, makeus sekä vaihtoehtoiset juomapakkaukset. Nämä näkyvät myös Sulkavalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme