Sofia Virta: Aikooko oikeusministeriö poistaa yhdenvertaisuuslaista varhaiskasvatuksen?

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virran mukaan oikeusministeriö on laittamassa lausuntokierrokselle esityksen muutoksesta yhdenvertaisuuslakiin. Sen mukaan laista poistettaisiin velvoite edistää yhdenvertaista varhaiskasvatusta.

– Olen nähnyt oikeusministeriöstä maanantaina 17. kesäkuuta lähetetyn sähköpostin, jossa kerrotaan oikeusministeri Leena Meren (ps) johtaman oikeusministeriön aikeista poistaa yhdenvertaisuuslaista velvoite edistää yhdenvertaista varhaiskasvatusta, Sofia Virta kertoo.

Virran mukaan velvoitteen poisto olisi lapsen oikeuksien vastaista.

– Aivan päätöntä jos näin todella on! Jokaisella lapsella on varhaiskasvatuksessa oikeus tulla kohdatuksi ja kohdelluksi yhdenvertaisesti mistään henkilökohtaisesta ominaisuudesta, kuten ihonväristä tai vammaisuudesta, huolimatta. Uskon, että tätä ammattilaiset työssään päiväkodeissa toteuttavatkin, mutta on aivan järkyttävää, että velvoite tähän haluttaisiin poistaa laista, Virta toteaa.

Virta on huolissaan hallituspolitiikan kokonaisvaikutuksista, joita sekä perheiden toimeentuloa heikentevät leikkaukset, kansalaisyhteiskuntaan kohdistetut leikkaukset ja tällaiset tasa-arvoa sekä yhdenvertaisuutta rapauttavat muutokset aiheuttavat.

– Olen todella huolissani siitä suunnasta johon Orpon ja Purran hallitus Suomea työntää. Toivon todella, että lausuntokierroksen myötä hallitus ei päätä toteuttaa tätä suunnitelmaa, Virta vetoaa.

Fatim Diarra ja Anna Kontula jättivät eriävän mielipiteen perustuslakivaliokunnan käännytyslakilausuntoon5.7.2024 17:34:28 EEST | Tiedote

Diarran ja Kontulan mukaan hallintovaliokunnan lakiesitykseen tekemät muutokset eivät ole riittäviä. Kansanedustajien mukaan perustuslakivaliokunnan lausunto perustuu kestämättömään tulkintaan ihmisoikeussopimusten, EU-oikeuden ja kansallisen lainsäädännön keskinäisestä suhteesta. Lakiesitys on ilmeisessä ristiriidassa ainakin ehdottoman palautuskiellon, oikeuden elämään, kidutuksen ja muun epäinhimillisen kohtelun kiellon, joukkokarkoitusten kiellon sekä muiden perus- ja ihmisoikeuksien kanssa.

Hopsu ja Elo ovat jättäneet lakialoitteet, joissa esittävät yhteisöjen verovähennysoikeuden laajentamista koskemaan ilmastokriisin torjumisen, ympäristön-, luonnon- ja eläinsuojelun sekä sosiaali- ja terveysalan, kehitysyhteistyön, humanitaarisen avun, rauhantyön, kansainvälisen yhteistyön ja globaalikasvatuksen hyväksi toimiville kansalaisjärjestöille tehtyjä lahjoituksia.