SDP EDUSKUNTA

SDP:n Saku Nikkanen: Jätin kirjallisen kysymyksen tieliikenteemme liikenneturvallisuudesta linja-autoissa ilmenneiden puutteiden vuoksi

Jaa

YLE teki tutkivan journalismin kirjoituksen (Varoitusvalot vakiona 5.6.2024) linja-autoliikenteen turvallisuuteen ja valvonnan riittävyyteen liittyen. Markkinaehtoinen liikennöinti on Suomessa ajanut yrityksiä koko ajan vain ahtaammalle. Tämä on johtanut siihen, ettei linja-autoja ehditä korjaamaan riittävästi. Tämän johdosta jätin kirjallisen kysymyksen siitä mitä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne aikoo tehdä taatakseen Suomessa turvallisemman linja-autoliikenteen ja lisätäkseen linja-autoihin liittyvää valvontaa, kertoo Saku Nikkanen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP
Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Kirjoituksessa haastatellut kokeneet kuljettajat ilmaisivat suuren huolensa bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme miljoonaa kilometriä. Monissa niistä on merkittäviä vikoja. Kuljettajien mukaan ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista kuin henkilöautolla, joka katsastetaan kerran vuodessa, toteaa Nikkanen.

Kuljettajalla ei käytännössä ole isoissa yrityksissä vaikutusvaltaa kunnossapitoon ja niiden ennakoiva kunnossapito on olematonta. Vain pahimmat viat korjataan, jotta linja-autot saadaan takaisin ajoon. Tilanne on varsin ongelmallinen. Kuljettajan ainoa vaikutusvalta on tehdä asiasta vikailmoitus. Kuljettajien mukaan tässä on kuitenkin yhtiökohtaisesti suuria vaihteluja. On liikennöitsijöitä, joilla on vanha, mutta erinomaisessa kunnossa oleva kalusto. Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee, ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi. Tämä on johtanut siihen, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta. Kalustotilannetta voisi kuitenkin parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset, vähintään 5–7 vuotta kestävät. Nykyisin lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty, tai eivät halua panostaa autoihinsa riittävästi.

– Tämän johdosta esitän, että hallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta mahdollisuuksia linja-autoliikenteen pidempiin kilpailutuksiin selvitetään ja toiminta saadaan valvonnan osalta riittävälle tasolle, niin että jokainen kansalainen voi luottaa linja-autoliikenteen turvallisuuteen, lausuu Saku Nikkanen.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Piritta Rantanen: Metsien sertifiointi ei saa perustua hyväksikäytettyyn työvoimaan5.12.2025 13:17:59 EET | Tiedote

SDP:n kansanedustaja Piritta Rantanen vaatii järeitä toimia työperäisen hyväksikäytön kitkemiseksi metsäalalla. Hän korostaa, että suomalaisen metsäteollisuuden maine ja metsien sertifiointien luotettavuus eivät voi perustua halpatyöhön, alipalkkaukseen tai alihankinnan varjopuoliin. Metsien raaka-ainetta ei tule voida käyttää sertifioituna, jos työntekijöiden oikeuksista ei ole koko ketjussa huolehdittu, Rantanen korostaa.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositioedustajat: Hallitus sivuuttaa esitystensä perustuslailliset ongelmat ja vaarantaa vanhusten oikeusturvan5.12.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa käsiteltiin torstaina 4.12. vanhuspalveluiden teknologiaan liittyvää lakiesitystä että apteekkilakiesitystä. Valiokunnan oppositioedustajat ovat huolissaan esitysten perustuslainmukaisuudesta ja vaikutuksista ihmisten palveluihin ja oikeusturvaan. ”Olisi tärkeää, että ministerit onnistuisivat tuomaan käsittelyyn esityksiä, jotka eivät ole perustuslain vastaisia”, Kim Berg sanoo.

SDP:n Eloranta: Koulupudokkaiden määrä laski, kiitos Marinin hallituksen4.12.2025 16:12:29 EET | Tiedote

Helsingin yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan oppivelvollisuusiän nosto on vähentänyt koulupudokkuutta yli kolmanneksella ja lisännyt selvästi 16–17-vuotiaiden koulussa pysymistä. ”Sanna Marinin hallituksen vuonna 2021 voimaan tulleen uudistuksen myönteiset vaikutukset näkyvät nyt erittäin selvästi”, iloitsee kansanedustaja, sivistysvaliokunnan jäsen Eeva-Johanna Eloranta (sd).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye