SDP:n Saku Nikkanen: Jätin kirjallisen kysymyksen tieliikenteemme liikenneturvallisuudesta linja-autoissa ilmenneiden puutteiden vuoksi
YLE teki tutkivan journalismin kirjoituksen (Varoitusvalot vakiona 5.6.2024) linja-autoliikenteen turvallisuuteen ja valvonnan riittävyyteen liittyen. Markkinaehtoinen liikennöinti on Suomessa ajanut yrityksiä koko ajan vain ahtaammalle. Tämä on johtanut siihen, ettei linja-autoja ehditä korjaamaan riittävästi. Tämän johdosta jätin kirjallisen kysymyksen siitä mitä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne aikoo tehdä taatakseen Suomessa turvallisemman linja-autoliikenteen ja lisätäkseen linja-autoihin liittyvää valvontaa, kertoo Saku Nikkanen.

– Kirjoituksessa haastatellut kokeneet kuljettajat ilmaisivat suuren huolensa bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme miljoonaa kilometriä. Monissa niistä on merkittäviä vikoja. Kuljettajien mukaan ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista kuin henkilöautolla, joka katsastetaan kerran vuodessa, toteaa Nikkanen.
Kuljettajalla ei käytännössä ole isoissa yrityksissä vaikutusvaltaa kunnossapitoon ja niiden ennakoiva kunnossapito on olematonta. Vain pahimmat viat korjataan, jotta linja-autot saadaan takaisin ajoon. Tilanne on varsin ongelmallinen. Kuljettajan ainoa vaikutusvalta on tehdä asiasta vikailmoitus. Kuljettajien mukaan tässä on kuitenkin yhtiökohtaisesti suuria vaihteluja. On liikennöitsijöitä, joilla on vanha, mutta erinomaisessa kunnossa oleva kalusto. Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee, ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi. Tämä on johtanut siihen, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta. Kalustotilannetta voisi kuitenkin parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset, vähintään 5–7 vuotta kestävät. Nykyisin lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty, tai eivät halua panostaa autoihinsa riittävästi.
– Tämän johdosta esitän, että hallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta mahdollisuuksia linja-autoliikenteen pidempiin kilpailutuksiin selvitetään ja toiminta saadaan valvonnan osalta riittävälle tasolle, niin että jokainen kansalainen voi luottaa linja-autoliikenteen turvallisuuteen, lausuu Saku Nikkanen.
Yhteyshenkilöt
Saku NikkanenKansanedustaja
Puh:044 530 8326saku.nikkanen@eduskunta.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
SDP:n Eveliina Heinäluoma: Ilmastotavoitteesta luopuminen olisi myrkkyä suomalaiselle elinkeinoelämälle8.11.2025 09:26:48 EET | Tiedote
HS:n (7.11.2025) tietojen mukaan perussuomalaiset yrittää saada hallituksen luopumaan Suomen tavoitteesta olla hiilineutraali vuonna 2035. Tavoitteesta joustaminen olisi myrkkyä suomalaisille yrityksille ja elinkeinoelämälle, sanoo SDP:n kansanedustaja Eveliina Heinäluoma.
SDP:n Kumpula-Natri: Hallituksen puututtava vaalidatan siirtopäätökseen7.11.2025 16:00:01 EET | Tiedote
Kansanedustaja Miapetra Kumpula-Natri (sd) vaatii hallitusta perumaan oikeusministeriössä tehty hankintapäätös sijoittaa vaalitietojärjestelmän äänestäjä- ja ehdokasrekisterit sekä vaalitulosjärjestelmä Amazon Web Servicen Ruotsissa sijaitsevaan pilvipalveluun.
SDP:n Lauri Lyly: Suojaosat on palautettava7.11.2025 11:45:43 EET | Tiedote
SDP:n kansanedustaja Lauri Lyly pitää tärkeänä eduskuntaan tullutta kansalaisaloitetta, jossa vaaditaan suojaosan palauttamista työttömyyspäivärahaan ja asumistukeen. Suojaosan poistaminen on tehnyt osa-aikatyöstä ja keikkatyöstä kannattamatonta. Poistaminen on ajanut monet työttömät ja pienituloiset entistä tiukempaan taloudelliseen tilanteeseen, sanoo Lyly.
SDP:n Harakka ja Kumpula-Natri: Suomesta eettisen tekoälykehityksen edelläkävijä7.11.2025 10:21:25 EET | Tiedote
Suomella ja EU:lla on mahdollisuus olla eettisen ja ekologisen tekoälykehityksen edelläkävijä, sanovat SDP:n kansanedustajat Timo Harakka ja Miapetra Kumpula-Natri.
SDP:n Kim Berg: Pääministeri Orpo, ajaako kokoomus Suomen siirtymistä vakuutuspohjaiseen, yksityisen sektorin hallitsemaan terveydenhoitojärjestelmään?7.11.2025 10:13:25 EET | Tiedote
Eilisellä kyselytunnilla SDP nosti jälleen esille huolen ihmisten sosiaali- ja terveyspalveluiden tilanteesta. Konkreettisia vastauksia hyvinvointialueiden auttamisesta ei kuitenkaan saatu. SDP:n eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja, sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Kim Berg penäsi hallitukselta ja erityisesti kokoomukselta varmistusta siitä, ettei tavoitteena ole siirtyminen vakuutuspohjaiseen, yksityisen sektorin hallitsemaan terveydenhoitojärjestelmään.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme