SDP:n Saku Nikkanen: Jätin kirjallisen kysymyksen tieliikenteemme liikenneturvallisuudesta linja-autoissa ilmenneiden puutteiden vuoksi
YLE teki tutkivan journalismin kirjoituksen (Varoitusvalot vakiona 5.6.2024) linja-autoliikenteen turvallisuuteen ja valvonnan riittävyyteen liittyen. Markkinaehtoinen liikennöinti on Suomessa ajanut yrityksiä koko ajan vain ahtaammalle. Tämä on johtanut siihen, ettei linja-autoja ehditä korjaamaan riittävästi. Tämän johdosta jätin kirjallisen kysymyksen siitä mitä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne aikoo tehdä taatakseen Suomessa turvallisemman linja-autoliikenteen ja lisätäkseen linja-autoihin liittyvää valvontaa, kertoo Saku Nikkanen.

– Kirjoituksessa haastatellut kokeneet kuljettajat ilmaisivat suuren huolensa bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme miljoonaa kilometriä. Monissa niistä on merkittäviä vikoja. Kuljettajien mukaan ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista kuin henkilöautolla, joka katsastetaan kerran vuodessa, toteaa Nikkanen.
Kuljettajalla ei käytännössä ole isoissa yrityksissä vaikutusvaltaa kunnossapitoon ja niiden ennakoiva kunnossapito on olematonta. Vain pahimmat viat korjataan, jotta linja-autot saadaan takaisin ajoon. Tilanne on varsin ongelmallinen. Kuljettajan ainoa vaikutusvalta on tehdä asiasta vikailmoitus. Kuljettajien mukaan tässä on kuitenkin yhtiökohtaisesti suuria vaihteluja. On liikennöitsijöitä, joilla on vanha, mutta erinomaisessa kunnossa oleva kalusto. Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee, ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi. Tämä on johtanut siihen, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta. Kalustotilannetta voisi kuitenkin parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset, vähintään 5–7 vuotta kestävät. Nykyisin lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty, tai eivät halua panostaa autoihinsa riittävästi.
– Tämän johdosta esitän, että hallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta mahdollisuuksia linja-autoliikenteen pidempiin kilpailutuksiin selvitetään ja toiminta saadaan valvonnan osalta riittävälle tasolle, niin että jokainen kansalainen voi luottaa linja-autoliikenteen turvallisuuteen, lausuu Saku Nikkanen.
Yhteyshenkilöt
Saku NikkanenKansanedustaja
Puh:044 530 8326saku.nikkanen@eduskunta.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan sd-edustajat: Orpon hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset iskevät kohtuuttomasti pienipalkkaisiin naisiin18.9.2025 13:09:37 EEST | Tiedote
Laboren tänään julkaisema selvitys vahvistaa sen, mistä SDP on toistuvasti varoittanut: pääministeri Petteri Orpon hallituksen toteuttamat sosiaaliturvaleikkaukset osuvat kaikkein kipeimmin pienipalkkaisiin työntekijöihin, erityisesti palvelualoilla työskenteleviin naisiin.
Oppositio arvostelee hallituspuolueiden toimintatapoja sosiaali- ja terveysvaliokunnassa17.9.2025 17:23:58 EEST | Tiedote
Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) totesi vielä viime vuonna Kouvolan Ratamon yöpäivystyksen kohdalla: ”Mikäli käy ilmi, että säästötoimenpiteet ja osaamisen ja henkilöstön riittävyyden kannalta tehtävät muutosesitykset eivät toteuta tavoitettaan, niin järkevä hallitus on niitä valmis uudelleen tarkastelemaan”. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan oppositiopuolueet SDP, Keskusta, Vihreät ja Vasemmistoliitto toteavat, että Oulaskankaan kohdalla sama linja ei näytä pätevän. Oulaskankaan säästölaskelmista puuttuvat todelliset potilaiden siirtokuljetuskustannukset, joten siksi luvut ovat pielessä. Kyseessä on räikeä ristiriita.
Suuren valiokunnan sd-edustajat kannustavat innovaatioihin luonnonnielujen lisäämiseksi17.9.2025 16:24:16 EEST | Tiedote
Tasapainoinen taakanjako maankäytön, asumisen ja liikenteen välillä ei rasita näistä mitään kohtuuttomasti. Suuren valiokunnan enemmistön kanta rajaisi laskentasäännöissä maankäytön ulkopuolelle kokonaan, mikä lisäisi taakkaa liikenteen ja asumisen kohdalla. Suomen olisi ehdottoman tärkeää valmistella ja toimeenpanna hiilinielut turvaavaa kansallista maankäyttösektorin ilmastopolitiikkaa ja osoittaa tähän riittävät resurssit ja toimet, korostavat SDP:n suuren valiokunnan kansanedustajat.
Vetoomus Petteri Orpon hallitukselle Palestiinan tunnustamisesta viipymättä17.9.2025 16:12:03 EEST | Tiedote
Sosialidemokraattinen, Vihreä ja Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä vetoaa Orpon hallitukseen, jotta Suomi tekisi Tasavallan Presidentin toivomuksen mukaisen esityksen Palestiinan valtion tunnustamiseksi tai toisi asian viipymättä eduskunnan ratkaistavaksi. Vetoamme, että Suomi tekisi tunnustamisen nyt samassa yhteydessä kuin monet muut samanmieliset maat, jotta emme jää historian väärälle puolelle.
SDP:n Paula Werning: Ulosottoon ajautuu ennätysmäärä suomalaisia, hallituksen leikkaukset syventävät velkakierrettä17.9.2025 14:59:39 EEST | Tiedote
Vuonna 2024 ulosoton piirissä oli lähes 588 000 suomalaista ja vuoden lopussa aktiivisia velallisia noin 264 000. Velkojen kokonaissumma nousi yli 7 miljardiin euroon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme