SDP EDUSKUNTA

SDP:n Saku Nikkanen: Jätin kirjallisen kysymyksen tieliikenteemme liikenneturvallisuudesta linja-autoissa ilmenneiden puutteiden vuoksi

Jaa

YLE teki tutkivan journalismin kirjoituksen (Varoitusvalot vakiona 5.6.2024) linja-autoliikenteen turvallisuuteen ja valvonnan riittävyyteen liittyen. Markkinaehtoinen liikennöinti on Suomessa ajanut yrityksiä koko ajan vain ahtaammalle. Tämä on johtanut siihen, ettei linja-autoja ehditä korjaamaan riittävästi. Tämän johdosta jätin kirjallisen kysymyksen siitä mitä liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne aikoo tehdä taatakseen Suomessa turvallisemman linja-autoliikenteen ja lisätäkseen linja-autoihin liittyvää valvontaa, kertoo Saku Nikkanen.

Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP
Kuva: Jukka-Pekka Flander/SDP

– Kirjoituksessa haastatellut kokeneet kuljettajat ilmaisivat suuren huolensa bussikaluston kunnosta. Pikavuoroja ajetaan linja-autoilla, joilla on ajettu yli kaksi miljoonaa kilometriä, osalla jopa kolme miljoonaa kilometriä. Monissa niistä on merkittäviä vikoja. Kuljettajien mukaan ajokilometreihin suhteutettuna linja-auto pitäisi katsastaa kerran kuukaudessa, jotta valvonta olisi yhdenvertaista kuin henkilöautolla, joka katsastetaan kerran vuodessa, toteaa Nikkanen.

Kuljettajalla ei käytännössä ole isoissa yrityksissä vaikutusvaltaa kunnossapitoon ja niiden ennakoiva kunnossapito on olematonta. Vain pahimmat viat korjataan, jotta linja-autot saadaan takaisin ajoon. Tilanne on varsin ongelmallinen. Kuljettajan ainoa vaikutusvalta on tehdä asiasta vikailmoitus. Kuljettajien mukaan tässä on kuitenkin yhtiökohtaisesti suuria vaihteluja. On liikennöitsijöitä, joilla on vanha, mutta erinomaisessa kunnossa oleva kalusto. Tilanteen ongelmallisuutta lisää se, että yritykset, jotka huolehtivat kaluston kunnosta, eivät voita kilpailutuksia, koska hinta ratkaisee, ja sitä hilataan koko ajan alemmaksi. Tämä on johtanut siihen, että linja-autokalusto Suomen teillä on huonossa kunnossa. Kun palkoista ei voi säästää, säästetään kunnossapidosta. Kalustotilannetta voisi kuitenkin parantaa nykyistä pidemmät kilpailutukset, vähintään 5–7 vuotta kestävät. Nykyisin lyhyiden sopimusaikojen vuoksi liikennöitsijät eivät pysty, tai eivät halua panostaa autoihinsa riittävästi.

– Tämän johdosta esitän, että hallituksen on ryhdyttävä toimiin, jotta mahdollisuuksia linja-autoliikenteen pidempiin kilpailutuksiin selvitetään ja toiminta saadaan valvonnan osalta riittävälle tasolle, niin että jokainen kansalainen voi luottaa linja-autoliikenteen turvallisuuteen, lausuu Saku Nikkanen.

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA

SDP:n Suhonen: Luvut heikkenevät – mutta hallitus jatkaa työntekijöiden kurittamista26.8.2025 11:37:18 EEST | Tiedote

SDP:n kansanedustaja Timo Suhonen ihmettelee, miksi hallitus jatkaa edelleen työntekijöiden kurituslinjalla, vaikka työllisyys heikkenee ja työttömyys kasvaa. – Nyt Orpon–Purran hallituksella vuorossa on työneuvoston ideologinen lakkauttaminen. Siis vuodesta 1946 toimineen erityisviranomaisen, jonka yhdeksän sivutoimisen jäsenen ja yhden päätoimisen sihteerin toiminta ajetaan alas, selvittää eduskunnan työ- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Suhonen.

EU:n on välittömästi tehtävä konkreettisia toimia humanitaarisen katastrofin lopettamiseksi Gazassa22.8.2025 16:45:48 EEST | Tiedote

SDP:n, vihreiden ja vasemmistoliiton kansanedustajat suuressa valiokunnassa vetoavat hallitukseen, jotta se edistää EU:ssa konkreettisia toimia kansanmurhan lopettamiseksi Gazassa. Yksin Israelin toimien tuomitseminen ja huolen esittäminen Palestiinan siviileistä ei riitä tilanteessa, jossa Gazassa vallitsee humanitaarinen katastrofi ja Israel jatkaa sotatoimien laajentamista.

SDP:n Marko Asell: Hallituksen liikuntavihamielisyys käsittämätöntä21.8.2025 12:21:35 EEST | Tiedote

Valtiovarainministeri Riikka Purran (ps.) budjettiesitys tarkoittaa käytännössä valtion liikuntapaikkarakentamisen rahoituksen loppumista. – Tämä olisi käsittämätön toimi tilanteessa, missä väestön liikkumattomuus, liikuntapaikkojen korjausvelka ja rakentamisen matalasuhdanne ovat kaikki suuria ongelmia suomalaisessa yhteiskunnassa, kansanedustaja, valtion liikuntaneuvoston jäsen Marko Asell (sd.) ihmettelee.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye