Kreate voitti yli 34 miljoonan urakan mittavalta Helsinki–Riihimäki-ratahankkeelta
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa 34 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Kytömaan ja Järvenpään välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kahdelle aikaisemmalle, joita Kreate rakentaa parhaillaan Kytömaan ja Ainolan välillä. Uuden laajemman urakan toteuttaminen alkaa samalla alueella, mutta rakentaminen siirtyy itäpuolelta länsipuolelle.

Kreaten voittama rakennusurakka Kytömaan ja Järvenpään välillä on osa mittavaa Helsinki–Riihimäki-hanketta, jossa parannetaan pääradan toimintavarmuutta, mahdollistetaan henkilöliikenteen lisääminen sekä edistetään tavaraliikenteen kilpailukykyä. Kreate rakentaa parhaillaan kahta aiemmin voittamaansa urakkaa samalla rataosalla.
– Rakennusurakka kolmosen voittaminen tuntuu mahtavalta. Kahdella aikaisemmalla hankkeella yhteistyö on tilaajan kanssa sujunut erinomaisesti. Olemme rakentaneet tehokkaasti aikataulussa ja ilman häiriöitä junaliikenteelle. Uusi urakka sijaitsee samalla alueella, joten meillä on henkilöstö, koneet ja laitteet jo valmiina. Käytännössä rakennamme radan läntisellä puolella peilikuvana sen, mitä olemme noin vuoden verran tehneet itäisellä puolella, iloitsee hankkeen työpäällikkö Veli-Matti Aaltonen Kreatelta.
– Uuden raiteen rakentaminen pääradalla ei ole helpoin mahdollinen yhtälö. Työt tehdään haastavissa pohjaolosuhteissa, erittäin vilkkaan liikenteen keskellä ja tiheästi asutulla alueella. Kreaten ratkaisukeskeinen asenne ja hyvä tekemisen meininki aiemmissa urakoissa ovat auttaneet selättämään haasteet hyvässä yhteistyössä tilaajan kanssa, kertoo projektipäällikkö Riitta Parviainen Väylävirastosta.
Rataurakka vaatii monialaista osaamista
Suomen vilkkaimmalla rataosuudella toteutettavassa hankkeessa rakennetaan muun muassa Kytömaan ja Järvenpäälle välille uusi läntisin raide, Ainolan asema läntiselle puolelle sekä Järvenpään kaupungin alueelle muun muassa Jokamiehenraitin sillan ja Sinfonia-aukion työt. Lisäksi toteutetaan tarvittavat muutokset nykyiseen läntiseen raiteeseen.
– Rakennamme urakassa samat seisakkeet, hissitornit ja portaikot samoin kuin itäiselle puolelle olemme toteuttaneet. Uusi urakka sisältää myös sähkö- ja turvalaiteurakan sähköratasuunnitteluineen, mikä on todella hienoa. Strateginen kasvu sähkörata- ja turvalaiteliiketoimintoihin on kannattanut, sillä se on monipuolistanut ja kasvattanut tarjottavia hankkeita, Aaltonen kertoo.
Kreate pääseekin hyödyntämään urakassa monipuolisesti rata-, silta- ja väylärakentamisen sekä kiertotalouden osaamistaan. Tärkeässä roolissa on myös yhtiön puoliksi omistama yhteisyritys KFS Finland Oy, joka suorittaa hankkeella erikoispohjarakentamisen töitä, kuten paalutusta ja stabilointeja. Urakkaan kuuluu muun muassa 4 kilometriä uutta raidetta, 5 siltaa, 6 uutta vaihdetta ja 2 vanhan vaihteen purkaminen.
– Voitettu urakka on kahta aikaisempaa urakkaa mittavampi, sillä siihen kuuluu myös esikuormitustyöt ja meluseinän rakentaminen radan molemmin puolin. Raidettakin rakennamme noin 1,5 kilometriä enemmän kuin nyt käynnissä olevalla kahdella hankkeella, Aaltonen kertoo.
Rata- ja ratikkarakentamisen kasvu tähtäimessä
Keväällä julkaisemassa strategiassaan Kreate linjasi yhdeksi kasvusuunnaksi rata- ja raiderakentamisen. Nyt voitettu hanke tukeekin hienosti yhtiön tavoitetta kasvattaa rata- ja raiderakentamisen osuutta kokonaisliikevaihdostaan.
– Olemme kasvattaneet systemaattisesti henkilöstöämme ja heidän osaamistaan sekä panostaneet kalustoon. Vihreä siirtymä ja tulevat raideinvestoinnit tarjoavat vahvan markkinan rata- ja raiderakentamiselle pitkälle tulevaisuuteen. Nyt voitettu hanke on strategiamme mukainen sisältäen useita rakentamisen lajeja, summaa ratarakentamisen johtaja Timo Leppänen Kreatelta.
Tällä hetkellä rakennettaviin kahteen urakkaan kuuluvat uusi itäinen raide ja laituri otetaan käyttöön viimeistään joulukuussa 2024. Uuden urakan rakentaminen välillä Kytömaa–Järvenpää käynnistyy viimeistään tammikuussa 2025 silta- ja maanrakennustöillä. Länsipuolen raiteiden ja urakkaan liittyvien rakenteiden on määrä valmistua heinäkuuhun 2027 mennessä. Urakan arvo on yli 34 miljoonaa euroa ja tilaajana on Väylävirasto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Veli-Matti AaltonenTyöpäällikköKreate Oy
Puh:+358 400 497 284veli-matti.aaltonen@kreate.fiTimo LeppänenYksikönjohtaja, ratarakentaminenKreate Oy
Puh:+358 40 821 0143timo.leppanen@kreate.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta
Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Kreate laajensi vuonna 2022 toimintaansa Ruotsiin, missä Kreate Sverige AB:n liiketoiminta keskittyy vaativaan kallio- ja tunnelirakentamiseen. Konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 320 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 450 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kreate Group Oyj
Porvoon historiallinen silta uudistui etuajassa – Kreate rakensi puolet sillasta erikoisvalmistellulta lautalta käsin19.12.2025 13:00:33 EET | Tiedote
Porvoossa vuosisatoja palvellut siltayhteys jatkuu uudessa muodossa, kun Kreate uusi historiallisen Vanhan kaupungin sillan. Teknisesti haastava kohde yhdistää eri materiaalit ja rakentamisen lajit, ja hankkeessa tehtiin tiivistä yhteistyötä muun muassa Porvoon museon ja arkeologien kanssa. Työskenteleminen erikoisvalmisteiselta lautalta käsin nopeutti toteutusta, joten uusi silta pääsi palvelemaan kaupunkilaisia ja matkailijoita lähes puoli vuotta suunniteltua aiemmin.
Kreaten loppuvuosi jatkuu vahvana: noin 40 miljoonan euron urakka Helsinki–Riihimäki-hankkeelta tilauskantaan18.12.2025 11:42:48 EET | Tiedote
Kreate on allekirjoittanut Väyläviraston kanssa noin 40 miljoonan euron arvoisen sopimuksen Helsinki–Riihimäki-hankkeesta Järvenpään Purolan ja Tuusulan Nuppulinnan välille. Suomen vilkkaimmin liikennöidyllä rataosalla sijaitseva urakka on jatkoa kuudelle aikaisemmalle, joita Kreate on rakentanut Keravan ja Järvenpään välisellä rataosuudella. Uudessa urakassa on rata- ja sähköratatöiden lisäksi vaativia kalliolouhintoja. Kreaten Helsinki–Riihimäki-hankkeelta voitettujen urakoiden yhteisarvo nousee jo lähes 100 miljoonaan euroon.
Kirjalansalmen sillan rakenteet hakevat vertaistaan Suomessa – näin mestariteos toteutettiin12.12.2025 11:41:52 EET | Tiedote
Marraskuussa liikenteelle avattu Kirjalansalmen vinoköysisilta ei ole ainoastaan näyttävä. Sen yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu. Kaikki työvaiheet kuormien hallinnasta köysien jännitykseen vaativat äärimmäistä tarkkuutta suunnittelusta toteutukseen. Poikkeuksellinen silta onkin tarjonnut Kreatelle sekä muille maan johtaville silta-asiantuntijoille ainutlaatuisen näköalapaikan.
Kreatella vaativien sillanrakennustöiden vuosi: Poikkeuksellinen tunkkaus Tampereella ja useita sillansiirtoja eri puolilla Suomea10.12.2025 08:30:38 EET | Tiedote
Vuosi 2025 tarjosi Kreatelle useita teknisesti vaativia siltaprojekteja, joissa työt etenivät tunkkaus- ja siirtotekniikoita hyödyntäen. Tampereen henkilöratapiha -hankkeessa tunkattiin Ratapihankadun silta yli metrin verran alaspäin tiiviissä kaupunkiympäristössä. Lisäksi Kreate toteutti useita merkittäviä sivuttaissuuntaisia sillansiirtoja eri puolilla maata, kuten valtatien 4 yläpuolella sijaitsevan Lehmisuon sillan Oulussa, kaksi ratasiltaa Ylivieskassa ja alikulkusillan Suomen vilkkaimmalla rataosalla osana Helsinki–Riihimäki-ratahanketta.
Kreate jalosti ennätysmäärän kierrätettyä hiekoitussepeliä – Porvoo mukana laajenevassa kiertotalousyhteistyössä5.12.2025 09:31:17 EET | Tiedote
Talven liukkaisiin keleihin varautuminen on käynnissä. Kreate käsitteli tänä vuonna ennätysmäärän käytettyä hiekoitussepeliä ja jalosti siitä yli 4 000 tonnia uudelleenkäytettävää Ei enää jätettä -statuksen hiekoitussepeliä. Yhteistyö laajenee kuntien ja kaupunkien suuntaan – Porvoo on ensimmäisten joukossa mukana. Ensi vuonna yhtiön tavoitteena on kaksinkertaistaa käsittelymäärä Vantaan kiertotalousalueella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme