SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta

Jaa

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään. 

Tupperware

Säilytysastioiden myynti on kasvanut Prismoissa alkuvuodesta yli kahdeksan prosenttia. Erityisen suosittuja ovat olleet monipuoliseen ruoansäilöntään soveltuvat tiiviöt, joiden myynti kasvoi alkuvuodesta yli 35 prosenttia. Lämmin kesän alku näkyi myös kylmäsäilytyksen tuotteiden kuten kylmälaukkujen ja kylmävaraajien myynnissä, joiden myynti kasvoi toukokuussa yli 50 prosenttia.  

Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen uskoo kasvaneen kysynnän taustalla olevan osaltaan jo usean vuoden jatkunut elämisen kustannusten nousu. 

”Koska rahaa on vähemmän, ihmisistä on tullut entistä tarkempia ruokahävikin kanssa. Se näkyy meillä muun muassa siten, että yhä useampi asiakkaistamme on kiinnostunut ruoan oikeaoppisesta säilyttämisestä. Moni haluaa saada niin sanotusti kaiken ruoan hyödynnettyä ja pidennettyä ruoan käyttöaikaa”, Viitanen kertoo. 

Kasvaneen kysynnän vuoksi Prismassa on lisätty säilytystuotteiden tarjontaa. Kesäkuun alussa valikoima täydentyi Tupperware-tuotteilla, jotka saapuivat ensimmäistä kertaa marketkaupan valikoimaan. 

”Asiakkaat ovat löytäneet Tupperware-tuotteet erinomaisesti. Suosituimpia tuotteita ovat olleet erilaiset juomapullot, joita on myyty parissa viikossa lähes 7 000 kappaletta. Myös erilaiset kulhot ja lounasrasiat ovat olleet suosittuja”, sanoo Viitanen. 

Kysynnän odotetaan jatkuvan lämpimien säiden jatkuessa pidemmälle kesään.

”Kun elohopea kipuaa hellelukemiin, meillä näkyy ihan selkeä piikki marjojen säilömiseen ja mehustamiseen tarkoitettujen tuotteiden myynnissä. Suomi on hyvä marjamaa, jossa puhtaita luonnon antimia on kaikkien saatavilla. Tästä kertoo myös se, että erilaiset marjapoimurit ovat viime vuosina keikkuneet myydyimpien tuotteiden listalla tasaisesti.” 

Näin saat kesän grilliherkut säilymään pidempään jääkaapissa 

Grillisesonki on kesällä kuumimmillaan, ja monella grilliherkuista jää runsaasti yli. Viitanen antaa viisi vinkkiä, joiden avulla voi hyödyntää säilytystuotteita ja pitää ruoan pidempään hyvänä sekä maukkaana jääkaapissa. 

  1. Säilytä ruoat oikeissa paikoissa jääkaappia. Moderneissa jääkaapeissa on usein eri lämpötilat vihanneksien ja lihan säilytykseen.
  2. Hyödynnä lasin näkyvyyttä. Lasista tehty säilytysastia tarjoaa muovisia paremman näkyvyyden siihen, missä kunnossa ruoka on. Muovissa ruoka helpommin “piiloutuu” jääkaappiin.
  3. Ruoka tulee olla jäähdytetty ennen jääkaapissa säilytystä, muutoin se huonontaa muiden jääkaapissa säilytettävien ruokien säilymistä.
  4. Kaikki muoviset ruoansäilytysastiat ovat elintarvikekelpoisia, ja niistä löytyy merkinnät mihin ne soveltuvat ja mihin eivät. Kuluneita vanhoja muoviastioita ei suositella ruoan säilytykseen vaan ne kannattaa kierrättää ajoissa. Astioita, joissa ruoka ostetaan kaupasta, esim. jäätelöpurkki tai take away -astia, ei suositella uudelleenkäytettäväksi.
  5. Älä sekoita eri ruokalajeja keskenään vaan laita ne omiin ruoansäilytysastioihinsa, jotta maut eivät sekoitu.  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Matti Viitanen 
Prisman kodin myyntipäällikkö 
matti.viitanen@sok.fi 
p. 010 768 0704

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote

Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye