SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta

Jaa

Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään. 

Tupperware

Säilytysastioiden myynti on kasvanut Prismoissa alkuvuodesta yli kahdeksan prosenttia. Erityisen suosittuja ovat olleet monipuoliseen ruoansäilöntään soveltuvat tiiviöt, joiden myynti kasvoi alkuvuodesta yli 35 prosenttia. Lämmin kesän alku näkyi myös kylmäsäilytyksen tuotteiden kuten kylmälaukkujen ja kylmävaraajien myynnissä, joiden myynti kasvoi toukokuussa yli 50 prosenttia.  

Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen uskoo kasvaneen kysynnän taustalla olevan osaltaan jo usean vuoden jatkunut elämisen kustannusten nousu. 

”Koska rahaa on vähemmän, ihmisistä on tullut entistä tarkempia ruokahävikin kanssa. Se näkyy meillä muun muassa siten, että yhä useampi asiakkaistamme on kiinnostunut ruoan oikeaoppisesta säilyttämisestä. Moni haluaa saada niin sanotusti kaiken ruoan hyödynnettyä ja pidennettyä ruoan käyttöaikaa”, Viitanen kertoo. 

Kasvaneen kysynnän vuoksi Prismassa on lisätty säilytystuotteiden tarjontaa. Kesäkuun alussa valikoima täydentyi Tupperware-tuotteilla, jotka saapuivat ensimmäistä kertaa marketkaupan valikoimaan. 

”Asiakkaat ovat löytäneet Tupperware-tuotteet erinomaisesti. Suosituimpia tuotteita ovat olleet erilaiset juomapullot, joita on myyty parissa viikossa lähes 7 000 kappaletta. Myös erilaiset kulhot ja lounasrasiat ovat olleet suosittuja”, sanoo Viitanen. 

Kysynnän odotetaan jatkuvan lämpimien säiden jatkuessa pidemmälle kesään.

”Kun elohopea kipuaa hellelukemiin, meillä näkyy ihan selkeä piikki marjojen säilömiseen ja mehustamiseen tarkoitettujen tuotteiden myynnissä. Suomi on hyvä marjamaa, jossa puhtaita luonnon antimia on kaikkien saatavilla. Tästä kertoo myös se, että erilaiset marjapoimurit ovat viime vuosina keikkuneet myydyimpien tuotteiden listalla tasaisesti.” 

Näin saat kesän grilliherkut säilymään pidempään jääkaapissa 

Grillisesonki on kesällä kuumimmillaan, ja monella grilliherkuista jää runsaasti yli. Viitanen antaa viisi vinkkiä, joiden avulla voi hyödyntää säilytystuotteita ja pitää ruoan pidempään hyvänä sekä maukkaana jääkaapissa. 

  1. Säilytä ruoat oikeissa paikoissa jääkaappia. Moderneissa jääkaapeissa on usein eri lämpötilat vihanneksien ja lihan säilytykseen.
  2. Hyödynnä lasin näkyvyyttä. Lasista tehty säilytysastia tarjoaa muovisia paremman näkyvyyden siihen, missä kunnossa ruoka on. Muovissa ruoka helpommin “piiloutuu” jääkaappiin.
  3. Ruoka tulee olla jäähdytetty ennen jääkaapissa säilytystä, muutoin se huonontaa muiden jääkaapissa säilytettävien ruokien säilymistä.
  4. Kaikki muoviset ruoansäilytysastiat ovat elintarvikekelpoisia, ja niistä löytyy merkinnät mihin ne soveltuvat ja mihin eivät. Kuluneita vanhoja muoviastioita ei suositella ruoan säilytykseen vaan ne kannattaa kierrättää ajoissa. Astioita, joissa ruoka ostetaan kaupasta, esim. jäätelöpurkki tai take away -astia, ei suositella uudelleenkäytettäväksi.
  5. Älä sekoita eri ruokalajeja keskenään vaan laita ne omiin ruoansäilytysastioihinsa, jotta maut eivät sekoitu.  

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja:
Matti Viitanen 
Prisman kodin myyntipäällikkö 
matti.viitanen@sok.fi 
p. 010 768 0704

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye