Nousseet elinkustannukset saivat suomalaiset säilömään - Prisman data kertoo ruoansäilytystuotteiden kasvavasta suosiosta
Prisman myyntidatasta selviää, että suomalaiset ovat tänä keväänä toden teolla innostuneet ruoan säilömisestä. Erilaisia säilöntään sekä säilyttämiseen liittyviä tuotteita myydään kesää kohti vilkasta tahtia. Kasvaneeseen kysyntään vaikuttavat muun muassa elinkustannusten nousu ja kiinnostus ruokahävikin minimoimiseen. Viidellä helpolla vinkillä kesän grilliruoatkin saa säilymään jääkaapissa pidempään.

Säilytysastioiden myynti on kasvanut Prismoissa alkuvuodesta yli kahdeksan prosenttia. Erityisen suosittuja ovat olleet monipuoliseen ruoansäilöntään soveltuvat tiiviöt, joiden myynti kasvoi alkuvuodesta yli 35 prosenttia. Lämmin kesän alku näkyi myös kylmäsäilytyksen tuotteiden kuten kylmälaukkujen ja kylmävaraajien myynnissä, joiden myynti kasvoi toukokuussa yli 50 prosenttia.
Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen uskoo kasvaneen kysynnän taustalla olevan osaltaan jo usean vuoden jatkunut elämisen kustannusten nousu.
”Koska rahaa on vähemmän, ihmisistä on tullut entistä tarkempia ruokahävikin kanssa. Se näkyy meillä muun muassa siten, että yhä useampi asiakkaistamme on kiinnostunut ruoan oikeaoppisesta säilyttämisestä. Moni haluaa saada niin sanotusti kaiken ruoan hyödynnettyä ja pidennettyä ruoan käyttöaikaa”, Viitanen kertoo.
Kasvaneen kysynnän vuoksi Prismassa on lisätty säilytystuotteiden tarjontaa. Kesäkuun alussa valikoima täydentyi Tupperware-tuotteilla, jotka saapuivat ensimmäistä kertaa marketkaupan valikoimaan.
”Asiakkaat ovat löytäneet Tupperware-tuotteet erinomaisesti. Suosituimpia tuotteita ovat olleet erilaiset juomapullot, joita on myyty parissa viikossa lähes 7 000 kappaletta. Myös erilaiset kulhot ja lounasrasiat ovat olleet suosittuja”, sanoo Viitanen.
Kysynnän odotetaan jatkuvan lämpimien säiden jatkuessa pidemmälle kesään.
”Kun elohopea kipuaa hellelukemiin, meillä näkyy ihan selkeä piikki marjojen säilömiseen ja mehustamiseen tarkoitettujen tuotteiden myynnissä. Suomi on hyvä marjamaa, jossa puhtaita luonnon antimia on kaikkien saatavilla. Tästä kertoo myös se, että erilaiset marjapoimurit ovat viime vuosina keikkuneet myydyimpien tuotteiden listalla tasaisesti.”
Näin saat kesän grilliherkut säilymään pidempään jääkaapissa
Grillisesonki on kesällä kuumimmillaan, ja monella grilliherkuista jää runsaasti yli. Viitanen antaa viisi vinkkiä, joiden avulla voi hyödyntää säilytystuotteita ja pitää ruoan pidempään hyvänä sekä maukkaana jääkaapissa.
- Säilytä ruoat oikeissa paikoissa jääkaappia. Moderneissa jääkaapeissa on usein eri lämpötilat vihanneksien ja lihan säilytykseen.
- Hyödynnä lasin näkyvyyttä. Lasista tehty säilytysastia tarjoaa muovisia paremman näkyvyyden siihen, missä kunnossa ruoka on. Muovissa ruoka helpommin “piiloutuu” jääkaappiin.
- Ruoka tulee olla jäähdytetty ennen jääkaapissa säilytystä, muutoin se huonontaa muiden jääkaapissa säilytettävien ruokien säilymistä.
- Kaikki muoviset ruoansäilytysastiat ovat elintarvikekelpoisia, ja niistä löytyy merkinnät mihin ne soveltuvat ja mihin eivät. Kuluneita vanhoja muoviastioita ei suositella ruoan säilytykseen vaan ne kannattaa kierrättää ajoissa. Astioita, joissa ruoka ostetaan kaupasta, esim. jäätelöpurkki tai take away -astia, ei suositella uudelleenkäytettäväksi.
- Älä sekoita eri ruokalajeja keskenään vaan laita ne omiin ruoansäilytysastioihinsa, jotta maut eivät sekoitu.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Matti Viitanen
Prisman kodin myyntipäällikkö
matti.viitanen@sok.fi
p. 010 768 0704
SOK:n viestintä
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme