Helsingin seudun kauppakamari

Helsingin ydinkeskusta tarvitsee kaksi autoliikenteen poikittaisyhteyttä – Kaivokatua ei saa sulkea autoilta

Jaa

Helsingin kaupunki suunnittelee Kaivokadun katkaisemista autoliikenteeltä. Muutoksen jälkeen ydinkeskustan ainoaksi autoliikenteen poikittaisyhteydeksi jäisivät Esplanadit. Toimenpiteen vaikutuksia nykytilanteeseen verrattuna ei ole arvioitu.

Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi. Ne edellyttävät, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään liikenne- ja elinvoimavaikutusten arviointi, jossa muutosta verrataan nykyhetkeen.

Helsingin kaupungin muutosehdotuksen tavoitteena on parantaa ydinkeskustan kävelymahdollisuuksia ja lisätä viihtyisyyttä. Koska raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrä Kaivokadulla suunnitelmassa tuplaantuu, kävelyolosuhteet paranevat vain hieman. Ydinkeskustan ruuhkautuminen lisääntyisi ja liikennejärjestelmän toimivuus poikkeustilanteissa vaarantuisi.

Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt vastustavat Kaivokadun muuttamista joukkoliikennekaduksi. Ne ovat antaneet Helsingin kaupunkiympäristön toimialalle lausunnon ydinkeskustan liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta. Helsingin seudun kauppakamari, A. Ahlström Kiinteistöt, Eläkevakuutusyhtiö Ilmarinen ja Senaatti-kiinteistöt edellyttävät, että suunnitelmaluonnoksesta ja Kaivokadun muutosesityksestä tehdään liikenne- ja elinvoimavaikutusten arviointi, jossa muutosta verrataan nykyhetkeen.

”Autoliikenteen kieltämisestä huolimatta Kaivokatu säilyisi vilkkaana liikenneväylänä. Raitiotiekiskojen ja pyöräteiden määrän tuplaantuminen tarkoittaa nykyistä enemmän raitiovaunuja ja pyöräilijöitä, jotka haittaavat kävelyä ja voivat vaarantaa kävelijöiden turvallisuutta. Muutos ei elinkeinoelämän mielestä parantaisi rautatieaseman ympäristön houkuttelevuutta tai toisi uusia alueen hyödyntämismahdollisuuksia”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen

Helsinki on arvioinut oman liikennejärjestelmäsuunnitelmaluonnoksen vaikutuksia puutteellisesti. Elinvoimavaikutuksia ja liikenteellisiä vaikutuksia ei ole lainkaan arvioitu suhteessa nykytilanteeseen. Lähtötilanteeksi on otettu 1+1-kaistaiseksi muutettu Kaivokatu, jota on verrattu Kaivokadun katkaisemiseen kokonaan autoliikenteeltä. Molemmat ovat hypoteettisia vaihtoehtoja.

”Vertailu ei anna oikeaa ja luotettavaa kuvaa suunnitelman vaikutuksista”, sanoo Lahtinen.

Suunnitelmassa ei ole riittävästi otettu huomioon huoltovarmuutta eikä Helsingin asemaa valtakunnan hallintopääkaupunkina. Poikkeustilanteissa tarvitaan vaihtoehtoisia ajoreittejä ja pysäköintimahdollisuuksia. 

”Häiriöherkkä liikennejärjestelmä voi johtaa liikennekaaokseen, joka halvaannuttaa ylintä päätöksentekoa ja johtamista sekä pelastus- ja hälytysajoa. Häiriöherkkyyttä lisäävät erityisesti yksikaistaiset kadut, joilla ei ole tilaa väistämiselle”, sanoo johtaja Marko Härkönen Senaatti-kiinteistöistä.

Elinkeinoelämän näkökulmasta ydinkeskustan ylimitoitettuja ja vaikutuksiltaan riskialttiita muutoksia tulisi välttää. Helsingin ydinkeskustasta puuttuu nyt 20 miljoonaa asiointikäyntiä verrattuna tilanteeseen ennen koronaa. Niitä ei saada takaisin autosaavutettavuuden radikaalilla rajoittamisella, vaan ydinkeskustaa tulisi tarkastella toiminnallisena kokonaisuutena, jota kehitetään yhdessä. 

”Kaupungin, kiinteistönomistajien ja yritysten yhdessä toteutettavat elinvoimaa lisäävät, välittömät toimet tulisi aloittaa nykyisistä, vielä hyödyntämättä jätetyistä kävelyalueista, joita ovat esimerkiksi Mikonkatu ja Keskuskatu. Samaan aikaan on varmistettava se, että pääsy pysäköintilaitoksiin saadaan kuntoon kehittämällä huoltotunnelia tai muita maanalaisia ratkaisuja”, sanoo Markku Lahtinen.   

Lisätiedot:

Markku Lahtinen, vaikuttamistyön johtaja Helsingin seudun kauppakamari, markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi, +358 50 571 3564

Marko Härkönen, johtaja, Senaatti-kiinteistöt, marko.harkonen@senaatti.fi, +358 40 546 6627

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Helsingin seudun kauppakamarin vaikutaamistyön johtaja Markku Lahtinen
Helsingin seudun kauppakamarin vaikutaamistyön johtaja Markku Lahtinen
Kuva: Meeri Utti / Helsingin seudun kauppakamari
Lataa

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – ”Vain pieniä positiivisia alakohtaisia merkkejä”9.12.2025 07:00:00 EET | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät yhä heikoiksi. Arviot käyvät ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Yritysten näkemykset kannattavuudesta, työllisyydestä ja suhdannenäkymistä ovat samalla tasolla kuin elokuussa. Odotukset liikevaihdosta ovat elokuuhun verrattuna aavistuksen heikentyneet. ”Pulssikyselyssä näkyy valitettavasti vain pieniä alakohtaisia merkkejä suhdanteen paranemisesta. Hieman vahvistunutta kysyntää on nähtävissä B2B-palveluissa, joiden markkina tyypillisesti elpyy talouden kääntyessä parempaan suuntaan”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen.

Vantaan ratikka on elinkeinoelämälle tärkeä investointi – ”Tukee yritysten kasvua”31.10.2025 12:35:24 EET | Tiedote

Helsingin seudun kauppakamari kannattaa Vantaan ratikan rakentamista, jota se pitää koko seudun elinvoimaa vahvistavana investointina. ”Vantaan ratikka ei ole vain liikennehanke, vaan seudun elinkeinoelämän kasvualusta. Se tukee yritysten kasvua, uusien työpaikkojen syntymistä, TKI-toimintaa, kansainvälistymistä ja kilpailukykyä. Vantaan on hoidettava talouttaan vastuullisesti, mutta suurten kaupunkien on rakennettava myös vaikeina aikoina”, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Markku Lahtinen. Ratikka on Vantaalle kasvua ja kilpailukykyä vahvistava ratkaisu. Se lujittaa Vantaan asemaa yhtenä pääkaupunkiseudun kasvumoottoreista. Ratikka parantaa saavutettavuutta, helpottaa työvoiman liikkuvuutta ja sujuvoittaa logistiikkaa. Yhteys tukee erityisesti Aviapoliksen kehitystä kansainvälisenä yritys- ja innovaatiokeskittymänä.

Kohtaanto-ongelma kärjistyy Helsingin seudulla – jopa 46 prosenttia alueen yrityksistä kokee pulaa osaavasta työvoimasta14.10.2025 07:00:00 EEST | Tiedote

Tiedotteesta on tehty korjaustiedote 14.10. kello 11.23: https://www.sttinfo.fi/tiedote/71527114/korjaustiedote-kohtaanto-ongelma-karjistyy-helsingin-seudulla-jopa-46-prosenttia-alueen-yrityksista-kokee-pulaa-osaavasta-tyovoimasta?publisherId=26487429&lang=fi Jopa 46 prosenttia Helsingin seudun yrityksistä kokee pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin jäsenyrityksille tehdystä kyselystä. Yritysten kokema osaajapula Helsingin seudulla on nopeasti kroonistunut. Vielä keväällä pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta koki 35 prosenttia alueen yrityksistä. ”Pula osaajista pahenee, vaikka työvoiman tarjontaa on enemmän kuin aikoihin. Tässä on kyse vakavasta rakenteellisesta ongelmasta, johon on löydettävä nopeasti ratkaisuja”, sanoo johtava asiantuntija Riikka Vataja Helsingin seudun kauppakamarista. 33 prosenttia kyselyyn vastanneista yrityksistä kokee, että työvoiman saatavuus on tasapainossa ja 20 prosenttia, että osaavasta työvoimasta on

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye