Sähköpyörä tarvitsee tieliikenteessä liikennevakuutuksen vain poikkeustapauksessa
Kesäkuun alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on aiheuttanut etenkin sähköpyörien omistajien keskuudessa epätietoisuutta. Tieliikenteessä sallitut sähköpyörät on kuitenkin pääsääntöisesti rajattu vakuutusvelvollisuuden ulkopuolelle.

Tieliikennekelpoinen sähköavusteinen polkupyörä kulkee nimensä mukaisesti polkemista avustavalla, enintään 250 W tehoisella moottorilla, joka kytkeytyy pois päältä 25 km/h nopeudessa. Suurin osa kaupoissa kuluttajille myytävistä pyöristä täyttää nämä vaatimukset, eikä niitä liikennevakuuteta.
Tieliikenteessä ovat sallittuja myös enintään 1000 W moottorilla varustetut polkupyörät, joiden rakenteellinen nopeus on enintään 25 km/h. Ne on vakuutettava vain, jos niiden paino ylittää 25 kg. Jos nopeus moottorilla ajettaessa nousee yli 25 km/h, ei tieliikenteeseen ole asiaa.
- Valtaosa Suomessa myytävistä sähköpyöristä on tieliikenteeseen soveltuvia sähköavusteisia pyöriä, joita ei vakuuteta. Lisäksi markkinoilla on sähköpyöriä, joissa moottorin teho on yli 250 W. Niiden vakuuttaminen määräytyy sähköisten liikkumisvälineiden nopeutta ja painoa arvioivan 25/25-säännön mukaan. Pyörän tekniset ominaisuudet löytyvät pyörän mukana tulevista papereista. Niitä kannattaa tutkia jo ennen ostopäätöstä, jottei jälkikäteen tule yllätyksiä, Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen muistuttaa.
Jos pyörä ei sovellu tieliikenteeseen, se on vakuutettava
Tieliikenteeseen soveltumattomilla pyörillä voi ajaa maastossa maanomistajan luvalla. Silloin pyörä tarvitsee liikennevakuutuksen, jos nopeus ylittää 25 km/h tai sen paino on yli 25 kg. Pakollinen liikennevakuutus ei kuitenkaan tee niistä laillisia tieliikenteessä, vaan vakuutus on oltava maastossa tapahtuvien vahinkojen varalta.
- Sähköpyöriä myyvät tahot ovat hyvin sisäistäneet uuden lain. Kuluttajille myydään pääsääntöisesti lain tarkoittamia vakuutusvelvollisuudesta vapautettuja sähköavusteisia polkupyöriä. Muiden myytävien sähköpyörien osalta vakuuttamisvelvollisuus olisi syytä tuoda selkeästi esille, mutta valitettavasti myös harhaanjohtavaa markkinointia esiintyy, toteaa Jumppanen.
Pyörän ominaisuuksien määrittely on herättänyt kysymyksiä rakenteellisen nopeuden osalta. Sillä tarkoitetaan nopeutta, jonka pyörän valmistaja tai maahantuoja on sille ilmoittanut ja asettanut. Näitä asetuksia tai rajoituksia ei saa muuttaa. Rakenteellinen nopeus ei siis muutu, vaikka maastoon tarkoitetun sähköpyörän, jonka rakenteellinen nopeus on 45 km/h, rajoittaisi itse kulkemaan enintään 25 km/h. Nopeuden rajoittaminen ei myöskään tee pyörästä laillista tieliikenteessä.
Painon osalta sähköpyörissä arvioidaan niiden nettopainoa, kun ne ovat käyttövalmiina. Esimerkiksi ajoneuvon akun paino lasketaan mukaan ajoneuvon nettopainoon, mutta erillisiä lisävarusteita tai kuormaa ei lasketa. Teholla puolestaan tarkoitetaan pyörän nimellistehoa, ei maksimitehoa, joka voi hetkellisesti olla moninkertainen nimellistehoon verrattuna.
Liikennevakuutusvelvollisuuden voi selvittää verkkotestillä, vastaamalla muutamaan ajoneuvoa koskevaan kysymykseen.
Uudistettu liikennevakuutuslaki tuli voimaan 1.6.2024. Lakiuudistus pohjautuu EU:n liikennevakuutusdirektiivin kansalliseen täytäntöönpanoon. Liikennevakuutuksen voi ostaa mistä tahansa niitä myyvästä vakuutusyhtiöstä. Koska liikennevakuutuksen sisältö on määritelty laissa, on vakuutusturva samanlainen riippumatta vakuutusyhtiöstä.
Yhteyshenkilöt
Janne JumppanenjohtajaLiikennevakuutuskeskus
Puh:040 450 4543janne.jumppanen@vakuutuskeskus.fiViestintä
Palvelunumero medialle, arkisin yleensä klo 9–15
Kuvat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Liikennevakuutuskeskus
Suomalaisten tiedot liikennevakuutuksesta puutteellisia5.9.2025 06:06:00 EEST | Tiedote
Liikennevakuutus on ollut lakisääteinen Suomessa jo sata vuotta, ja se on pakollinen valtaosalle moottoriajoneuvoista. Suomessa on noin viisi miljoonaa liikennevakuutettua ajoneuvoa, mutta suomalaisten tiedot vakuuttamisvelvollisuudesta ovat silti osin hataria, selviää Liikennevakuutuskeskuksen teettämästä kyselystä.
Liikennevakuutus – hyvinvointiyhteiskunnan kivijalka jo 100 vuotta1.9.2025 06:10:00 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus täyttää tänään sata vuotta. Syksyllä 1925 voimaan tullut liikennevastuulaki toi täysin uudenlaista turvaa liikenneonnettomuuksien varalta. Sadassa vuodessa liikennevakuutus on kehittynyt kiinteäksi osaksi suomalaista hyvinvointiyhteiskuntaa ja on tänä päivänä yksi kattavimmista liikenteen vakuutusjärjestelmistä maailmassa.
Liikennevakuutuksen tulevaisuus – sata vuotta takana, mitä edessä?28.8.2025 10:25:51 EEST | Blogi
Lakisääteinen liikennevakuutus Suomessa täyttää 100 vuotta. Liikennevakuutuskeskuksen johtaja Janne Jumppanen pohtii blogissaan, mihin suuntaan vakuutus kehittyy seuraavien vuosikymmenten aikana, kun mm. ajamisen automaatio lisääntyy, ja kuljettajaa ei enää ole.
Lakisääteinen liikennevakuutus 100 vuotta – suppeasta suojasta yhdeksi maailman kattavimmista26.8.2025 06:13:00 EEST | Tiedote
Lakisääteinen liikennevakuutus Suomessa täyttää syyskuussa 100 vuotta. Alkuvuosina vakuutuksen antama turva oli hyvin suppea – omaisuusvahingot korvattiin, mutta ei lieviä henkilövahinkoja. Vuosisadan aikana vakuutuksen kattavuutta on useaan otteeseen laajennettu, ja nykyään suomalaisen liikennevakuutuksen tarjoama turva on yksi maailman parhaista.
Vuokraskuuttien aiheuttamat kolarit korvataan liikennevakuutuksesta19.6.2025 11:55:36 EEST | Tiedote
Vuokrattavilla sähköpotkulaudoilla tulee olla lakisääteinen liikennevakuutus. Jos vuokralaudalla kolaroi, vakuutus korvaa vahingot. Viime päivinä julkisuudessa on ollut tapaus, jossa alaikäinen lapsi törmäsi vuokratulla sähköpotkulaudalla henkilöautoon. Vuokraskuutilla aiheutetut vahingot korvataan ensisijaisesti laudan liikennevakuutuksesta, eikä laudan kuljettaja ole lähtökohtaisesti korvausvelvollinen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme