SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Mocktailien alkukesän myynti on kasvanut räjähdysmäisesti – suomalaiset suosivat nyt alkoholittomia drinkkejä ja kylmiä kahvijuomia

Jaa

Cocktailit ja mocktailit eli alkoholilliset ja alkoholittomat juomasekoitukset ovat olleet maailmalla iso trendi jo pidemmän aikaa. Myös kylmät kahvit trendaavat maailmalla. Niin myös Suomessa, jossa kulutus ravintoloissa ja terasseilla on kasvanut yli 20 prosenttia.

Viime kesänä alkoholittomia mocktaileja myytiin S-ryhmän ravintoloissa jopa 20 prosenttia edelliskesää enemmän ja trendin nähdään yhä vahvistuvan tänä kesänä. Erilaisten juomasekoitusten suosion taustalla on yleinen suuntaus: alkoholia juodaan koko ajan vähemmän ja se, mitä juodaan, on entistä laadukkaampaa.  

"Osasimme odottaa viime vuosien kehityksen perusteella kasvua alkoholittomiin juomiin, mutta yli 20 prosentin kasvu on yllättänyt meidät kaikki positiivisesti", sanoo juoma- ja viihderavintoloista vastaava johtaja Juha Lindholm SOK:n matkailu- ja ravitsemiskaupasta. 

Myös terveellisyys- ja hyvinvointitrendit näkyvät etenkin alkoholittomien juomien suosion kasvussa.  

"Hellitään omaa terveyttä, mutta halutaan kuitenkin nauttia elämästä ja herkutteluhetkistä."  

Samaan trendiin osuus myös maailmalla suosiota kasvattaneet kylmät kahvijuomat, jotka ovat rantautuneet toden teolla nyt Suomeenkin. Kylmät kahvijuomat maistuvat erityisesti nuoremmille kuluttajille ympäri vuoden.  

"S-ryhmän ketjukahviloiden kolmanneksi myydyin erikoiskahvi on jäälatte. Kylmien kahvijuomien osuus myynnistä on kasvanut parin viime vuoden aikana 25 prosenttia", kertoo Lindholm.  

Trendijuomissa raikkautta ja kuplia 

Mocktaileissa ja cocktaileissa trendaa raikkaus. Varsinkin pirskahtelevat spritz-drinkit, joko matala-alkoholisina tai alkoholittomina, ovat usean huulilla. Juomakokonaisuus kruunataan marjoilla, hedelmillä tai yrteillä. Spritzit sopivat seurusteluun, mutta myös aperitiiveiksi ja onnittelumaljoiksi.   

Mocktail-lista voi olla tämän päivän ravintolassa yhtä pitkä ja näyttävä kuin cocktail-lista.  

"Esimerkiksi meillä Amarillossa on laaja mocktail-lista. Yksi suosituimmista cocktaileista Amarillossa on Mansikka Margarita, joka on saanut rinnalleen hurmaavan Mango Margaritan. Tänä päivänä jo joka neljäs myyty Margarita on alkoholiton. Mocktailit nousevat kovaa vauhtia", Lindholm kuvaa.   

Drinkkien viehätys piilee osin siinä, että ne mahdollistavat yksilöllisyyden: tuote rakennetaan sillä tietyllä hetkellä juuri sinulle. 

"Ainesosasuhteet mietitään, samoin kuin hetken ja ympäristön tunnelma. Myös drinkkien teossa tarvittavaa käsityötä ja tuoreita raaka-aineita arvostetaan. Ulkonäkö on tärkeä osa kokonaisuutta", Lindholm esittelee.   

Rosee maistuu terasseilla 

Myös viinimaailmassa tapahtuu. Valkoviinit ovat ohittaneet suosiossa punaviinit, joiden kulutus on ollut jo useamman vuoden laskusuunnassa. Valkoviinejä nautitaan enenevässä määrin läpi vuoden.  

Kuohuviini taas on paitsi perinteinen juhlajuoma, niin nykyään myös yhä enemmän yleisjuoma, joka maistuu sekä seurustelujuomana että ruokien kanssa.  

Roseeviinit ovat edelleen kesän juttu.  

"Terasseilla kesän hittijuomana jatkaa tänäkin kesänä rosee Prosecco", Lindholm sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Juha Lindholm, johtaja, SOK Matkailu- ja ravitsemiskauppa, p. 0107682849, juha.lindholm@sok.fi

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Kuvat

Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Frozen Strawberry Margarita Mocktail
Lataa
Cold Brew_Vadelma-suklaa Coffee House
Cold Brew Vadelma-suklaa Coffee House
Lataa

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye