Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Strateginen tulevaisuuskuva on uusi osa Kelan strategista johtamista, ja sillä kuvataan Kelan tavoitetilaa pitkällä aikavälillä. Kelan hallitus hyväksyi strategisen tulevaisuuskuvan kokouksessaan 13.6.2024.
– Tulevaisuuskuvaan on valittu asioita, joita haluamme Kelassa aktiivisesti tavoitella, kiteyttää Kelan strategiajohtaja Heli Korhola.
Elämäntilannelähtöistä digitaalista palvelua
Tulevaisuuskuvassa kuvataan, mitä Kela tavoittelee eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat asiakkaat, palvelu ja toiminta, teknologia ja tieto, henkilöstö, kulttuuri ja osaaminen, talous, kumppanit sekä ekosysteemi.
Kela haluaa olla asiakaslähtöisyyden edelläkävijä ja vahva toimija sosiaaliturvajärjestelmässä. Näin tuotetaan arvoa asiakkaiden lisäksi koko yhteiskunnalle.
– Tavoitteemme on, että palvelut räätälöidään asiakkaan elämäntilanteen tarpeisiin. Palvelut ovat oikein kohdentuvia, digitaalisia ja tehokkaita, tiivistää Kelan pääjohtaja Outi Antila.
– Kelan asiakaspalvelussa ja etuustyössä hyödynnetään tulevaisuudessa säädösten sallimissa rajoissa nykyistä enemmän modernien teknologioiden suomia mahdollisuuksia, Antila jatkaa.
– Tulevaisuudessa Kelan toiminnan automaatioasteeksi tavoitellaan 70–80 %, kun se tällä hetkellä on 40 %. Tämä vaatii Kelalta merkittäviä investointeja IT-järjestelmiin, jotka toteutetaan Eepos-ohjelman puitteissa. Panostamme tietysti myös osaamisen kehittämiseen, jota kelalaisilta tullaan tarvitsemaan, Antila täydentää.
Toimintaympäristö vaikuttaa tulevaisuuskuvan toteutumiseen
Strategisen tulevaisuuskuvan valmistelussa on hyödynnetty ennakointi- ja tulevaisuustietoa, jota Kelassa jatkuvasti tuotetaan.
Tulevaisuuskuvan toteutumiseen vaikuttavat toimintaympäristön epävarmuustekijät, kuten politiikan virtaukset ja se, millaiseksi yhteiskuntaa rakennetaan. Toteutumiseen vaikuttaa myös se, miten paljon sosiaaliturva yksinkertaistuu.
Kymmenen vuoden aikana Kelan tehtävät ja rooli osana sosiaaliturvan kokonaisuutta voivat olla muutoksessa.
– Osoitetaanko Kelalle uusia tehtäviä ja odotuksia? Millainen merkitys Kanta-palveluilla on osana sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia ratkaisuja? Näitä pohdimme, kun kehitämme toimintaamme tulevaisuuden tarpeisiin, Antila summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli KorholaStrategiajohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Outi AntilaPääjohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKuvat
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Ta hand om FPA-ärenden i god tid före jul – helgerna inverkar på betalningsdagarna1.12.2025 09:30:00 EET | Pressmeddelande
Helgerna kring jul och nyår medför ändringar i öppettiderna för FPA:s kundtjänst samt i tidpunkterna för ansökan och utbetalning av förmåner. Det går att sköta nästan alla FPA-ärenden i MittFPA.
Hoida Kela-asiat ajoissa ennen joulua – pyhät vaikuttavat maksupäiviin1.12.2025 09:30:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Joulun ja vuodenvaihteen pyhät tuovat muutoksia Kelan asiakaspalvelun aukioloaikoihin sekä etuuksien hakemisen ja maksamisen aikatauluihin. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa OmaKelassa.
Contact Kela in time before Christmas – changes in payment dates due to holidays1.12.2025 09:30:00 EET | Press release
There are changes in the opening hours of Kela’s customer service due to the holidays over Christmas and New Year. The holidays also affect the due dates of benefit applications and the payment dates of benefits. You can handle almost all benefit-related matters in the OmaKela e-service.
Så här betjänar FPA arbetsgivarkunder mellan jul och trettondag1.12.2025 08:45:00 EET | Pressmeddelande
FPA:s telefontjänster för arbetsgivare är öppna som vanligt under vardagarna mellan jul och trettondag. På nyårsafton stängs tjänsterna undantagsvis senast kl. 13. Många FPA-ärenden kan skötas i e-tjänsterna för arbetsgivare.
Näin Kela palvelee työnantaja-asiakkaita joulun ja loppiaisen välisenä aikana1.12.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan puhelinpalvelut ovat normaalisti auki joulun ja loppiaisen välisinä arkipäivinä. Poikkeuksena on uudenvuodenaatto, jolloin palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13. Monia Kela-asioita voi hoitaa työnantajien asiointipalveluissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
