Kelan strateginen tulevaisuuskuva suuntaa sosiaaliturvan palveluiden johtamista ja kehittämistä
Kelan tuore strateginen tulevaisuuskuva kertoo, miten Kela haluaa kehittää palvelujaan ja toimintaansa kymmenen vuoden aikajänteellä. Tavoitteissa korostuvat palveluiden digitaalisuus ja elämäntilannelähtöisyys.
Strateginen tulevaisuuskuva on uusi osa Kelan strategista johtamista, ja sillä kuvataan Kelan tavoitetilaa pitkällä aikavälillä. Kelan hallitus hyväksyi strategisen tulevaisuuskuvan kokouksessaan 13.6.2024.
– Tulevaisuuskuvaan on valittu asioita, joita haluamme Kelassa aktiivisesti tavoitella, kiteyttää Kelan strategiajohtaja Heli Korhola.
Elämäntilannelähtöistä digitaalista palvelua
Tulevaisuuskuvassa kuvataan, mitä Kela tavoittelee eri osa-alueilla. Osa-alueita ovat asiakkaat, palvelu ja toiminta, teknologia ja tieto, henkilöstö, kulttuuri ja osaaminen, talous, kumppanit sekä ekosysteemi.
Kela haluaa olla asiakaslähtöisyyden edelläkävijä ja vahva toimija sosiaaliturvajärjestelmässä. Näin tuotetaan arvoa asiakkaiden lisäksi koko yhteiskunnalle.
– Tavoitteemme on, että palvelut räätälöidään asiakkaan elämäntilanteen tarpeisiin. Palvelut ovat oikein kohdentuvia, digitaalisia ja tehokkaita, tiivistää Kelan pääjohtaja Outi Antila.
– Kelan asiakaspalvelussa ja etuustyössä hyödynnetään tulevaisuudessa säädösten sallimissa rajoissa nykyistä enemmän modernien teknologioiden suomia mahdollisuuksia, Antila jatkaa.
– Tulevaisuudessa Kelan toiminnan automaatioasteeksi tavoitellaan 70–80 %, kun se tällä hetkellä on 40 %. Tämä vaatii Kelalta merkittäviä investointeja IT-järjestelmiin, jotka toteutetaan Eepos-ohjelman puitteissa. Panostamme tietysti myös osaamisen kehittämiseen, jota kelalaisilta tullaan tarvitsemaan, Antila täydentää.
Toimintaympäristö vaikuttaa tulevaisuuskuvan toteutumiseen
Strategisen tulevaisuuskuvan valmistelussa on hyödynnetty ennakointi- ja tulevaisuustietoa, jota Kelassa jatkuvasti tuotetaan.
Tulevaisuuskuvan toteutumiseen vaikuttavat toimintaympäristön epävarmuustekijät, kuten politiikan virtaukset ja se, millaiseksi yhteiskuntaa rakennetaan. Toteutumiseen vaikuttaa myös se, miten paljon sosiaaliturva yksinkertaistuu.
Kymmenen vuoden aikana Kelan tehtävät ja rooli osana sosiaaliturvan kokonaisuutta voivat olla muutoksessa.
– Osoitetaanko Kelalle uusia tehtäviä ja odotuksia? Millainen merkitys Kanta-palveluilla on osana sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisia ratkaisuja? Näitä pohdimme, kun kehitämme toimintaamme tulevaisuuden tarpeisiin, Antila summaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heli KorholaStrategiajohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Outi AntilaPääjohtaja
Yhteydenotot Kelan viestinnän kautta.
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–15. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKuvat
Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
FPA kartlägger kundernas önskemål för utveckling av servicekanalerna15.10.2025 09:16:33 EEST | Pressmeddelande
FPA genomför en enkät om kundernas erfarenheter och önskemål för att utveckla servicekanalerna. Enkäten kan besvaras i FPA:s kundgemenskap till och med 26.10.2025. Alla som har uträttat ett ärende hos FPA under det senaste året kan delta.
Kela selvittää asiakkaiden toiveita palvelukanavien kehittämiseksi15.10.2025 09:16:33 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela kerää asiakkaiden kokemuksia ja toiveita palvelukanavien kehittämiseksi. Kysely on avoinna Kelan asiakasyhteisössä 26.10.2025 saakka, ja siihen voivat osallistua kaikki, jotka ovat asioineet Kelan kanssa viimeisen vuoden aikana.
Give your opinion to help Kela improve its service channels15.10.2025 09:16:33 EEST | Press release
We want to hear from our customers. Answer our new survey and tell us about your experiences using our service channels and how we could improve them. You can fill out the survey in Kela’s Customer Community until 26 October 2025 if you are a member of the community and have used Kela’s services within the last year.
Folkpensionsindexet medför en höjning på 0,5 procent för en del av FPA:s förmåner – många förmåner förblir på samma nivå som under 202514.10.2025 13:00:42 EEST | Pressmeddelande
FPA har fastställt poängtalet för folkpensionsindex från och med 1.1.2026. Indexjusteringen på 0,5 procent som görs vid årsskiftet gäller endast en del av förmånerna.
Kansaneläkeindeksi tuo 0,5 prosentin korotuksen osaan Kelan etuuksista – moni etuus pysyy vuoden 2025 tasolla14.10.2025 13:00:42 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Kela on vahvistanut kansaneläkeindeksin pisteluvun 1.1.2026 alkaen. 0,5 prosentin suuruinen indeksitarkistus tehdään vuodenvaihteessa vain osaan etuuksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme