Destia voitti Rauma-Pieksämäki-radan kunnossapitosopimuksen
Destia on valittu Väyläviraston radan kunnossapidon kilpailutuksessa vastaamaan Kunnossapitoalueesta 4, joka ulottuu Raumalta Pieksämäelle ja kattaa noin 420 kilometriä rataa sekä 330 vaihdetta. Kunnossapitoalueeseen kuuluvat Rauman, Porin, Jyväskylän ja Oriveden ratapihat. Viisivuotinen, 31,1 miljoonan arvoinen sopimus alkaa 1.12.2024.

”Suomen rataverkko tarvitsee jatkuvaa kunnossapitoa pysyäkseen liikennekelpoisena. Rataverkon kunnon tarkastukset ja kunnossapito vaativat erityisosaamista ja erikoiskalustoa. Säännöllisellä ja oikea-aikaisella kunnossapidolla varmistamme turvallisen ja mahdollisimman häiriöttömän junaliikenteen matkustajille sekä tavaraliikenteelle”, sanoo radan kunnossapidon aluepäällikkö Heikki Virtanen Väylävirastosta.
Kunnossapitäjänä Destia vastaa ratojen päällysrakenteiden, vaihteiden, radan varusteiden ja laitteiden, alus- ja pohjarakenteiden, rautatiealueiden, liikennepaikkojen, ulkoalueiden sekä ohjaus- ja turvalaitteiden kunnossapidosta. Sopimukseen sisältyy myös kunnossapitoalueen vaihteen lämmitysten sekä siltojen ja rumpujen kunnossapito. Destia on valmiudessa ympäri vuorokauden vuoden jokaisena päivänä vastaamaan erilaisiin vika- tai häiriötilanteisiin.
”Meillä on ammattitaitoinen ratakunnoissapidon porukka ja nykyaikainen kalusto, joilla varmistamme parhaan mahdollisen lopputuloksen asiakkaallemme ja raideliikenteen käyttäjille. Kunnossapitoalueella 4 on käynnissä urakoita, joissa Destia on päätoteuttajana, joten ammattilaisiamme näkyy alueella jo tänä kesänä. Tämä sopimus vahvistaa asemaamme ratakunnossapidossa niin Länsi- kuin Itä-Suomessa entisestään”, kertoo Ratakunnossapitoyksikön johtaja Antti Vierimaa Destiasta.
Destia on Suomen johtava ratojen kunnossapitäjä. Yhdestätoista Suomen kunnossapitoalueesta kuusi on joulukuusta 2024 alkaen Destian vastuulla. Väylävirasto kilpailuttaa kunnossapitoalueet määräajoin, noin 3–9 vuoden välein.
Väylävirasto
Väylävirasto vastaa valtion tieverkon, rautateiden ja vesiväylien kehittämisestä sekä kunnossapidosta.
Destia
Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Luomme hyvän yhteiskunnan perustaa suunnittelemalla, rakentamalla ja ylläpitämällä huomisen liikenne- ja energiainfraa. Teemme sen noin 1 700 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli noin 640 miljoonaa euroa. www.destia.fi
Lisätietoja:
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi
Avainsanat
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Destia Oy
Destia jatkaa Karjalan radan kunnossapitäjänä16.6.2025 10:17:57 EEST | Tiedote
Destia on solminut Väyläviraston kanssa sopimuksen radan kunnossapitoalueen 7 eli Karjalan radan kunnossapidon jatkokaudesta vuoden 2028 syyskuun loppuun saakka. Destia on toiminut kyseisen, Kymenlaakson Utin ja Pohjois-Karjalan Nurmeksen välisen, rataosuuden kunnossapitäjänä vuodesta 2021 saakka.
Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote
Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.
Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote
Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.
Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote
Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.
Destia voitti useita valaistuksen kunnossapitosopimuksia26.5.2025 10:33:49 EEST | Tiedote
Destia on voittanut ELY-keskusten kilpailutuksissa tievalaistuksen kunnossapidon palvelusopimukset viidellä alueella vuosille 2025–2028. Sopimukset sisältävät option vuosille 2028–2030. Lisäksi Destia voitti sopimukset ulkovalaistuksen huolto- ja kunnossapitopalveluista Kotkan ja Imatran kaupunkien ja Ruokolahden kunnan kanssa vuosille 2025–2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme