Behöver du tolkning av ljud- eller bildmaterial? Observera de här fyra punkterna
Visste du att FPA ordnar tolkning av inspelningar, såsom videor eller podcaster, i situationer som innefattar kommunikation? Också inspelningar som hänför sig till studier eller arbete kan tolkas. Nedan följer fyra viktiga punkter som är bra att känna till.
- Kommunikationssituationer: FPA:s tolktjänst för personer med funktionsnedsättning är avsedd för situationer som innefattar kommunikation mellan människor. Också inspelningar kan tolkas, om de hänför sig till en sådan kommunikationssituation. Det kan vara fråga om till exempel videor eller podcaster som spelas upp under lektioner eller i andra situationer, inspelade alternativ för val av tjänst vid telefonsamtal samt högtalarutrop på flygplatser och tågstationer. En inspelning kan tolkas också när du talar med din kompis medan ni ser på en video och behöver en tolk i den situationen.
- Inspelningar som hänför sig till studier eller arbete: Tolkning av en inspelning kan ordnas, om det är nödvändigt med tanke på dina studier eller ditt arbete och inspelningen inte annars är tillgänglig för dig. En sådan situation kan uppstå till exempel om arbetsgivaren eller läroanstalten inte har gjort en inspelning tillgänglig exempelvis med hjälp av textning.
- Beställningarna behandlas individuellt: När du beställer en tolk ska du i din beställning uppge om du har behov av tolkning av inspelningar. Vi behandlar varje beställning individuellt utifrån de uppgifter som kunden uppgett. Om du till exempel deltar i ett webbinarium och det inte har gått att hitta en tolk för din beställning kan vi ordna tolkning så att du kan se inspelningen av webbinariet efteråt.
- Kundtjänsten hjälper vid behov: Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning står till din tjänst i alla frågor som gäller tolktjänsten. Om du har frågor är du välkommen att kontakta oss.
Läs mer:
Om tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning | Privatpersoner | FPA
Lag om tolkningstjänst för handikappade personer 133/2010 - Ursprungliga författningar - FINLEX ®
Nyckelord
Kontakter
FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–15. På det här numret svarar förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiAndra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Utgifterna för arbetslöshetsförmåner ökade år 2024 – flest förmånstagare i östra Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Pressmeddelande
År 2024 betalades arbetslöshetsförmåner till ett sammanlagt belopp av 4 miljarder euro, vilket var 5 procent mera än året innan. Utgifterna för de inkomstrelaterade arbetslöshetsförmånerna ökade betydligt, men utgifterna för grundtrygghetsförmånerna minskade. Det här framgår av FPA:s färska statistik över arbetslöshetsförmåner.
Työttömyysturvamenot kasvoivat vuonna 2024 – Itä-Suomessa eniten etuuksien saajia9.10.2025 06:00:00 EEST | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Pressrelease in English (kela.fi). Vuonna 2024 työttömyysturvaa maksettiin yhteensä 4 miljardia euroa, mikä oli 5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Ansioturvan menot kasvoivat selvästi, mutta perusturvan menot vähenivät. Tiedot käyvät ilmi Kelan tuoreesta työttömyysturvatilastosta.
Expenditure on unemployment benefits grew in 2024 – highest number of recipients in Eastern Finland9.10.2025 06:00:00 EEST | Press release
The total expenditure on unemployment benefits amounted to EUR 4 billion in 2024, which translates into an increase of 5% compared to 2023. The expenditure on earnings-related benefits grew by a significant margin while the expenditure on basic unemployment benefits decreased. These data are disclosed in Kela’s new unemployment benefit statistics.
Det nya elektroniska läkarutlåtandet BC förbättrar utlåtandenas kvalitet och stärker klientens ställning inom den sociala tryggheten7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogginlägg
År 2026 genomförs en betydande reform som påverkar både läkarnas dagliga arbete och handläggningen av FPA-kundernas förmåner: det nya elektroniska läkarutlåtandet BC tas i bruk. Det är inte bara en teknisk förbättring, utan en del av en mer omfattande utveckling där gränssnittet mellan hälso- och sjukvården och den sociala tryggheten digitaliseras, blir smidigare och allt mer kundorienterat.
Uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto parantaa lausuntojen laatua ja vahvistaa potilaan asemaa sosiaaliturvassa7.10.2025 15:07:21 EEST | Blogi
Vuosi 2026 tuo mukanaan merkittävän uudistuksen, joka koskettaa sekä lääkärin arkea että Kelan asiakkaiden etuuskäsittelyä: uusi sähköinen BC-lääkärinlausunto otetaan käyttöön. Kyseessä ei ole pelkkä tekninen parannus, vaan osa laajempaa kehitystä, jossa terveydenhuollon ja sosiaaliturvan rajapinta digitalisoituu, sujuvoituu ja muuttuu entistä asiakaslähtöisemmäksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum