Yhteydensaanti hyvinvointialueen palveluihin parantui keskitettyjen neuvontapalveluiden avulla
Vuoden 2023 asiakkuuskertomuksessa kerrotaan muun muassa, miten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuus, laatu, toimivuus ja sujuvuus ovat toteutuneet Kymenlaakson hyvinvointialueella. Asiakkuuskertomus toteutetaan jatkossa vuosittain.

Kymenlaakson hyvinvointialueen vuoden 2023 asiakkuuskertomus on valmistunut. Asiakkuuskertomuksessa kerrotaan, miten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuus, laatu, toimivuus ja sujuvuus ovat toteutuneet. Kertomuksessa tuodaan esille, miten asiakkuuksiin ja asiakaskokemukseen vaikuttavia asioita on toteutettu ja kehitetty sekä miten Kymenlaakson asukkaat ja hyvinvointialueen asiakkaat ovat osallistuneet palvelujen kehittämiseen.
– Asiakkuuskertomuksen perusteella asiakkaidemme on ollut helppoa ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi soittamalla. Tämä näkyy muun muassa keskitettyjen neuvontapalveluiden asiakastyytyväisyydessä. Tehtävääkin vielä on, sillä palveluihin pääsyssä on parannettavaa, asiakkuuspäällikkö Päivi Mattila kertoo.
Digipalveluja läsnäpalvelujen rinnalle
Vuonna 2023 terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden kontakteista 16,2 % pystyttiin hoitamaan etänä. Lisäksi digihoitopolkuja oli käytössä kahdeksan kappaletta eri terveydenhuollon palveluissa. Niiden avulla asiakkaat pysyvät tietoisina hoitonsa eri vaiheista sekä saavat ohjeita omatoimiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
– Kilpailutamme parhaillaan digitaalista asiointialustaa varmistamaan hyvinvointialueiden asukkaille yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut, jotka mahdollistavat kansalaisen käyttäjäystävällisen palvelukokemuksen, hankepäällikkö Sirpa Mäntynen kuvaa.
Asiakkaista suurin osa suosittelee hyvinvointialueen palveluja
Kymenlaakson hyvinvointialueella mitataan asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti muun muassa suositteluindeksillä. Koko mittausjakson ajalta (2/2022–6/2024) asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista suurin osa suosittelisi hyvinvointialueen palveluita ystävilleen ja tutuilleen. Suositteluindeksin tulos on yli tavoitearvojen.
Kymenlaakson hyvinvointialue on mukana luomassa valtakunnallista mallia sote-palvelujen asiakaspalautteen sisällön, tiedonkeruun ja analysoinnin yhtenäistämiseksi ja toteuttamiseksi. Alueilta kerättävän kansallisen asiakaspalautedatan keruu-, käsittely- ja raportointiratkaisua toteutetaan yhteistyönä THL:n ja DigiFinlandin kanssa.
Tutustu vuoden 2023 asiakkuuskertomukseen kymenhva.fi-sivulla.
Lisätietoa
Heli Kainulainen
integraatiopalvelujohtaja
p. 044 702 7500
heli.kainulainen@kymenhva.fi
Päivi Mattila
asiakkuuspäällikkö
p. 040 565 0113
paivi.mattila@kymenhva.fi
Avainsanat
Kymenlaakson hyvinvointialue
Järjestämme Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 159 500 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kymenlaakson hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialueen ensihoidon toimintamallit kuten EVA-yksikkö herättivät kiinnostusta Tukholmassa16.12.2025 14:15:00 EET | Tiedote
Kymenlaakson hyvinvointialue edusti Suomea Mission Critical Communications Expo & Nordic Village -tapahtumassa Tukholmassa 11. marraskuuta 2025. Ensihoitaja Anders Windahl esitteli tapahtumassa ambulanssia sekä ensihoidon toimintaa.
Kymenlaakson keskussairaalan synnytys- ja naistenpalveluissa panostetaan yksilölliseen hoitoon16.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Kymenlaakson keskussairaalan synnytys- ja naistenpalveluissa panostetaan yksilölliseen hoitoon ja tehdään yhdessä töitä perheiden parhaaksi. Keskussairaalan synnytysten määrä on tänä vuonna kasvussa. Joulukuun alussa syntyneet kaksoset ylittivät tuhannen synnytyksen rajapyykin.
Aluehallitukselle esitetään lisärahoituksen hakemista hyvinvointialueelle15.12.2025 13:31:17 EET | Tiedote
Aluehallitus käsittelee 16.12.2025 Kymenlaakson hyvinvointialueen lisärahoitushakemuksen 25,9 miljoonaa euroa vuodelle 2025. Kertaluonteisen lisärahoituksen avulla hyvinvointialue kykenee purkamaan kertynyttä hoito- ja palveluvelkaa sekä vastaamaan alueen väestön palvelutarpeisiin ja kustannustason nousuun.
Lähisynnytysvalmennukset alkavat jälleen tammikuussa 2026 Kymenlaakson keskussairaalalla15.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Tammikuusta lähtien synnytysvalmennuksia järjestetään jälleen lähitoteutuksena Kymenlaakson keskussairaalalla. Lähivalmennuksen yhteydessä osallistujat pääsevät tutustumaan keskussairaalan synnytysyksikön tiloihin ja tilanteen salliessa myös synnytyshuoneeseen. Valmennuksia järjestetään vuorotellen läsnä ja etänä.
Kymenlaakson hyvinvointialue HPK Palvelut Oy:n omistaja-asiakkaaksi – talous- ja henkilöstöpalvelut keskitetään yhtiölle vaiheittain11.12.2025 15:59:54 EET | Tiedote
Aluevaltuusto päätti kokouksessaan 9.12.2025, että Kymenlaakson hyvinvointialue liittyy HPK Palvelut Oy:n omistaja-asiakkaaksi. Yhtiön omistaja-asiakkaita ovat entuudestaan Porvoon kaupunki ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialue.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme