Yhteydensaanti hyvinvointialueen palveluihin parantui keskitettyjen neuvontapalveluiden avulla
Vuoden 2023 asiakkuuskertomuksessa kerrotaan muun muassa, miten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuus, laatu, toimivuus ja sujuvuus ovat toteutuneet Kymenlaakson hyvinvointialueella. Asiakkuuskertomus toteutetaan jatkossa vuosittain.

Kymenlaakson hyvinvointialueen vuoden 2023 asiakkuuskertomus on valmistunut. Asiakkuuskertomuksessa kerrotaan, miten sosiaali-ja terveydenhuollon palveluiden saavutettavuus, laatu, toimivuus ja sujuvuus ovat toteutuneet. Kertomuksessa tuodaan esille, miten asiakkuuksiin ja asiakaskokemukseen vaikuttavia asioita on toteutettu ja kehitetty sekä miten Kymenlaakson asukkaat ja hyvinvointialueen asiakkaat ovat osallistuneet palvelujen kehittämiseen.
– Asiakkuuskertomuksen perusteella asiakkaidemme on ollut helppoa ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi soittamalla. Tämä näkyy muun muassa keskitettyjen neuvontapalveluiden asiakastyytyväisyydessä. Tehtävääkin vielä on, sillä palveluihin pääsyssä on parannettavaa, asiakkuuspäällikkö Päivi Mattila kertoo.
Digipalveluja läsnäpalvelujen rinnalle
Vuonna 2023 terveyden- ja sairaanhoidon palveluiden kontakteista 16,2 % pystyttiin hoitamaan etänä. Lisäksi digihoitopolkuja oli käytössä kahdeksan kappaletta eri terveydenhuollon palveluissa. Niiden avulla asiakkaat pysyvät tietoisina hoitonsa eri vaiheista sekä saavat ohjeita omatoimiseen hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen.
– Kilpailutamme parhaillaan digitaalista asiointialustaa varmistamaan hyvinvointialueiden asukkaille yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut, jotka mahdollistavat kansalaisen käyttäjäystävällisen palvelukokemuksen, hankepäällikkö Sirpa Mäntynen kuvaa.
Asiakkaista suurin osa suosittelee hyvinvointialueen palveluja
Kymenlaakson hyvinvointialueella mitataan asiakastyytyväisyyttä jatkuvasti muun muassa suositteluindeksillä. Koko mittausjakson ajalta (2/2022–6/2024) asiakastyytyväisyyskyselyyn vastanneista suurin osa suosittelisi hyvinvointialueen palveluita ystävilleen ja tutuilleen. Suositteluindeksin tulos on yli tavoitearvojen.
Kymenlaakson hyvinvointialue on mukana luomassa valtakunnallista mallia sote-palvelujen asiakaspalautteen sisällön, tiedonkeruun ja analysoinnin yhtenäistämiseksi ja toteuttamiseksi. Alueilta kerättävän kansallisen asiakaspalautedatan keruu-, käsittely- ja raportointiratkaisua toteutetaan yhteistyönä THL:n ja DigiFinlandin kanssa.
Tutustu vuoden 2023 asiakkuuskertomukseen kymenhva.fi-sivulla.
Lisätietoa
Heli Kainulainen
integraatiopalvelujohtaja
p. 044 702 7500
heli.kainulainen@kymenhva.fi
Päivi Mattila
asiakkuuspäällikkö
p. 040 565 0113
paivi.mattila@kymenhva.fi
Avainsanat
Kymenlaakson hyvinvointialue
Järjestämme Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut. Noin 159 500 asukkaan maakuntaan kuuluvat Hamina, Kotka, Kouvola, Miehikkälä, Pyhtää ja Virolahti.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kymenlaakson hyvinvointialue
Kymenlaakson hyvinvointialueen työntekijä on katsonut sosiaali- ja terveystietoja perusteetta16.10.2025 15:31:12 EEST | Tiedote
Kymenlaakson hyvinvointialueen työntekijä on katsonut sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden tietoja perusteetta. Tietoturvaloukkauksesta on tehty ilmoitus tietosuojavaltuutetulle ja tutkintapyyntö poliisille. Työntekijä ei enää työskentele hyvinvointialueen palveluksessa.
Keskussairaalan uusi pääovi avautuu pian – näin sairaalalle saavutaan 20.10.2025 alkaen13.10.2025 12:39:35 EEST | Tiedote
Kymenlaakson keskussairaalan uusi pääovi otetaan käyttöön maanantaina 20.10.2025 kello 6. Uuden pääoven nauhanleikkuutilaisuus järjestetään kello 9.
Kymenlaakson hyvinvointialue aloittaa henkilökuljetuspalvelujen kilpailutuksen13.10.2025 11:45:13 EEST | Tiedote
Hyvinvointialue kilpailuttaa taksiliikenteen kuljetuspalvelutuottajia lain mukaisiin asiakas- ja potilaskuljetuksiin. Aluehallitus käsittelee kilpailutusta 14.10.2025.
Karhulan uusi paloasema parantaa toimintavalmiutta Kymenlaaksossa7.10.2025 11:32:27 EEST | Tiedote
Karhulan paloasema on valmistunut ja eri toimintojen muutto uusiin tiloihin etenee vaiheittain. Osa toiminnoista on jo päässyt muuttamaan ja viimeistenkin palveluiden muutto on alkanut. Tavoitteena on, että Karhulan uusi paloasema aloittaa toimintansa lokakuun puolivälissä.
Hyvinvointialueen yhteistoimintaneuvottelut alkavat 7.10.20253.10.2025 09:26:53 EEST | Tiedote
Kymenlaakson hyvinvointialueen johto on päättänyt käynnistää yhteistoimintaneuvottelut eli yt-neuvottelut. Työnantaja on lähettänyt neuvottelukutsun henkilöstöjärjestöjen edustajille. Yt-neuvottelut alkavat tiistaina 7.10.2025 ja kestävät vähintään kuusi viikkoa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme