DNA:n tutkimus: Älä häiritse -tilan käytössä valtava harppaus vuoden aikana
Yli kolmasosa 16–24-vuotiaista suomalaisista on rajoittanut puhelimensa parissa tai internetissä viettämäänsä aikaa, kertoo DNA:n yli tuhannen vastaajan Digitaalinen elämä 2024 -tutkimus. Suosituimmat keinot digivapaiden hetkien pyhittämiseksi ovat muunlaisen ajanvietteen lisääminen arjessa, puhelimen käytön rajoittaminen ennen nukkumaanmenoa ja puhelimen pitäminen äänettömällä ainakin osan päivästä. Suurinta kasvua edellisvuoteen verrattuna nähdään Älä häiritse -tilan käytössä: vuosi sitten keinoon turvautui 16 prosenttia digirajoittamista harjoittavista vastaajista, nyt peräti 27 prosenttia.

Tutkimus osoittaa, kuinka nuorin vastaajaryhmä on erityisen altis sekä digitaalisuuden myönteisille että kielteisille vaikutuksille. 16–24-vuotiaat ottavat mielellään ja nopeasti käyttöön uusia digitaalisia palveluita (57 %) ja haluaisivat hoitaa nykyistä enemmän asioita verkossa tai mobiilisti (53 %), useammin kuin mikään toinen ikäryhmä. Toisaalta yli puolet nuorimmasta ikäryhmästä vastaa netin ääreltä irrottautumisen olevan vaikeaa ja jatkuvan digitaalisten palveluiden käytön haittaavan keskittymiskykyä.
“Tutkimuksen mukaan eri sovellusten käytössä on selviä ikäryhmäkohtaisia eroja. Alle 25-vuotiaat käyttävät paljon musiikki- ja suoratoistopalveluja tarjoavia viihdesovelluksia, kun taas vanhemmat ikäryhmät käyttävät varsinkin hyötysovelluksia kuten pankkien maksusovelluksia, reittipalveluita ja tietoturvasovelluksia. Digitaaliset palvelut ovat hyvä renki, mutta huono isäntä, ja siksi onkin hienoa nähdä, kuinka nuoret aikuiset tietoisesti hakevat itselleen sopivinta tasapainoa digitaalisen elämän ja älylaitevapaan arjen välillä”, sanoo Vilhelmiina Wahlbeck, DNA:n viestintä- ja vastuullisuusjohtaja.
Some- ja uutispaastojen suosio laskussa
Niiltä, jotka vastasivat rajoittaneensa puhelimen tai netin parissa viettämäänsä aikaa, kysyttiin jatkokysymyksellä tavoista, joilla he ovat laitteella viettämäänsä aikaa rajoittaneet. Kysymykseen sai valita useamman vastausvaihtoehdon. Yleisimmäksi rajoituskeinoksi mainittiin hakeutuminen muunlaisen ajanvietteen pariin (52 %). Lisäksi noin kaksi viidestä keskittyy ruutuajan vähentämiseen ennen nukkumaanmenoa, ja lähes sama osuus vastaajista pitää puhelintaan äänettömällä ainakin osan päivästä. Some- ja uutispaastojen suosio on laskussa viime vuodesta, mutta Älä häiritse -tilan käyttö on miltei kaksinkertaistunut.
“Tutkimustuloksista näkee, kuinka suomalaisilla on kasvava tarve viettää digitaalista elämää omilla ehdoillaan. Vaikuttaa siltä, että yhä useampi haluaa määrittää selvät rajat: nyt olen yhteydenottojen sekä uutis- ja viihdevirran saavutettavissa, nyt taas en. Tämä on varsin tervetullut ja toivottava kehityssuunta. Digitaalisuus on lisännyt tiedon liikkumista niin valtavasti, että hallitsemattomana altistus voi alkaa kuormittaa yksilöä. Tämän välttämiseksi on hyvin kannatettavaa, että kukin kiinnittää huomiota siihen, mikä on itselle sopivin määrä digitaalisia sisältöjä”, Wahlbeck sanoo.
DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimus:
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama Digitaalinen elämä -tutkimus tehtiin online-paneelissa 18.–27.3.2024. Sen tavoitteena on selvittää, miten suomalaiset käyttävät erilaisia digitaalisia palveluja sekä millaiseksi digitaalinen yhdenvertaisuus koetaan. Vuosittain toteuttavaan tutkimukseen vastasi 1 018 iältään yli 15-vuotiasta suomalaista. Tutkimus on tehty vuodesta 2013 alkaen.
Linkit:
Lisätietoja medialle:
Vilhelmiina Wahlbeck, viestintä- ja vastuullisuusjohtaja, DNA Oyj, puh. 044 040 1671, vilhelmiina.wahlbeck@dna.fi
DNA:n viestintä: puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Jouduitko huijarin uhriksi? Toimi näin seurausten minimoimiseksi24.10.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Tietojenkalasteluhuijaukset ovat yleisin ja voimakkaimmin kasvava tietoturvauhka. Finanssialan tilastojen mukaan viime vuonna suomalaiset menettivät huijareille yli 60 miljoonaa euroa. Ovelien huijausviestien ja -sivustojen tunnistaminen on monesti haastavaa. Kiireinen arki ja kännykän näytön rajoitukset johtavat helposti siihen, että huijaus menee läpi valveutuneemmallakin käyttäjällä. Huijatuksi tullut voi kuitenkin nopealla ja oikeaoppisella toiminnalla minimoida ikäviä seurauksia sekä edelleen suojata itseään ja muita.
Have you been scammed? Here's how to minimize the consequences24.10.2025 11:00:00 EEST | Press release
Phishing scams are the most common and fastest-growing cybersecurity threat. According to statistics from the financial sector, Finns lost over 60 million euros to scammers last year. Identifying cleverly crafted scam messages and websites can be challenging. A busy lifestyle and the limitations of mobile screens often lead even vigilant users to fall for scams. However, swift and correct action can help minimize the damage and protect both yourself and others.
DNA:lla tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaistaliittymien asiakkaat EPSI Rating -toimialatutkimuksessa20.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
EPSI Rating 2025* -tutkimuksen tulokset osoittavat, että DNA:lla on jälleen toimialan tyytyväisimmät ja uskollisimmat laajakaista-asiakkaat. DNA saavutti korkeimmat kokonaispisteet sekä kuluttaja- että yrityslaajakaistapalvelujen asiakastyytyväisyydessä. Kuluttaja-asiakkaiden tyytyväisyyden taustalla ovat esimerkiksi tuotelaatu, luotettavuus ja rahalle saatava vastine, joista DNA sai jälleen parhaat arvosanat.
DNA has the most satisfied and loyal broadband customers in the EPSI Rating industry survey20.10.2025 08:00:00 EEST | Press release
The results of the EPSI Rating 2025 survey show that DNA once again has the most satisfied and loyal broadband customers in the industry. DNA achieved the highest overall scores in customer satisfaction for both consumer and business broadband services. Among consumer customers, satisfaction is driven by factors such as product quality, reliability, and value for money - areas in which DNA again received the highest ratings.
Jopa 61 prosenttia suomalaisista on huolissaan tekoälystä – asiantuntija antaa seitsemän ajankohtaista ohjetta tekoälyn käyttäjälle17.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Tekoäly on tullut jäädäkseen osaksi digitaalista elämäämme niin hyvässä kuin pahassa, ja tekoälyä käytettäessä on huomioitava myös sen luomat tietoturvauhkat. DNA:n vuosittaisen Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan tekoälyn rooli tietoturvauhkissa huolestuttaakin peräti 61 prosenttia suomalaisista. Asiantuntija antaa vinkit miten omasta tekoälyn käytöstä saa tietoturvallisempaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

