Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan
Östbanan har godkänts för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med beslutet kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.
Östbanan som planeras från Flygbanan via Borgå till Kouvola har utsetts att ingå i det utvidgade TEN-T-nätet (Trans-European Transport Network). En förordning från Europaparlamentet och rådet, som omfattar en utvidgning av TEN-T-nätet, har antagits och träder i kraft i dag.
Genom att höra till det utvidgade stomnätet har Östbanan Ab möjlighet att ansöka om CEF-finansiering (Connecting Europe Facility) för planering av projektet inom trafik-, energi- och digitaliseringsbranscherna. Hittills har en betydande del av CEF-stödet riktats till trafikinvesteringar och tre fjärdedelar för spårtrafik.
”Östbanan är en betydande investering i den europeiska spårtrafikinfrastrukturen, som avsevärt förbättrar spårtrafikens möjligheter vid Finlands och EU:s östgräns. De nödvändiga besluten om till exempel spårvidd och planering av en bangeometri som lämpar sig för höghastighetståg är långtgående. Det färska beslutet om stomnätet ger oss bättre utgångspunkter för planering och beslutsfattande på strategisk nivå", konstaterar Petteri Portaankorva, verkställande direktör för Östbanan Ab.
TEN-T-nätet består av ett stomnät, ett utvidgat stomnät och ett övergripande nät. Nätet byggs i tre faser så att stomnätet ska vara färdigt före 2030, det utvidgade stomnätet före 2040 och det övergripande nätet före 2050.
"Att höra till det utvidgade stomnätet medför också skyldigheter. I praktiken innebär det att Finland förbinder sig att genomföra projektet enligt tidtabellen för det utvidgade stomnätet före 2040", berättar Portaankorva.
Upp till 50 procent stöd för planeringen
Den nuvarande programperioden för CEF-finansiering omfattar åren 2021–2027, men en betydande del av programperiodens EU-stödfinansiering har redan riktats till projekten. Vid sidan av finansieringen för den nuvarande programperioden eftersträvar Östbanan i första hand finansiering för den programperiod som inleds 2028. För planeringen är det möjligt att få CEF-stöd till 50 procent av de godtagbara kostnaderna.
”I beredningen av den kommande CEF-förordningen finns det ett behov av att beakta en betydande förändring i det geopolitiska läget i Europa. Genom förordningen bör stöd särskilt riktas till utvecklingen av infrastrukturen vid Finlands och EU:s östra delar för att den livskraft som stöder säkerheten där ska kunna förbättras”, konstaterar Portaankorva.
I projektet Östbanan görs som bäst en miljökonsekvensbedömning och en preliminär utredningsplan, som följs av den egentliga utredningsplanen och järnvägsplanen. Byggandet av banan kan inledas i början av 2030-talet så att den i enlighet med TEN-T-förordningen är klar före 2040.
Planeringen av Östbanan fortsätter
- 2024–2026 miljökonsekvensbedömning och preliminär utredningsplan
- 2025–2027 utredningsplan
- 2028 CEF-programperioden börjar
- 2028–2031 järnvägsplan
Mer information:
Petteri Portaankorva, verkställande direktör, Östbanan Ab
tfn 050 357 7581
petteri.portaankorva@itarata.fi
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiÖstbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det transeuropeiska utvidgade TEN-T-stomnätet. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Östbanans nya alternativa sträckning: banan går under jord i Sibbo, en längre sträcka går i tunnel14.5.2025 10:00:15 EEST | Pressmeddelande
En ny alternativ sträckning har lagts till för Östbanan i Borgå och Sibbo. Den nya alternativa sträckningen går i tunnel och går till största delen under jord i Sibbo, och dess anslutningspunkt till Flygbanan flyttas längre söderut.
Itäradan uusi linjausvaihtoehto: reitti kulkee Sipoon ali ja tunneliosuus pitenee14.5.2025 10:00:15 EEST | Tiedote
Itärataan on lisätty uusi linjausvaihtoehto Porvoon ja Sipoon alueella. Uusi linjausvaihtoehto kulkee tunnelissa, alittaa Sipoon suurimmalta osin ja sen liittymäkohta Lentorataan siirtyy etelämmäksi.
Kutsu: Itäradalle uusi linjaus – mediatilaisuus 14.5. klo 9, Helsingin keskusta6.5.2025 13:10:33 EEST | Kutsu
Mediatilaisuus: Itäradalle uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella – tunneliosuus pitenee Aika: ke 14.5.2025 klo 9.00–10.00 Paikka: Itäradan toimisto, Lönnrotinkatu 5, 00120 Helsinki sekä etäyhteys Teams Mediatilaisuudessa esitellään Itäradan uusi linjaus Porvoon ja Sipoon alueella, kerrotaan suunnittelun ja ympäristövaikutusten arvioinnin etenemisestä ja aikataulusta sekä suunnitteluun liittyvistä muista selvityksistä. Linjausmuutoksen taustalla on Lentoradan päätös muuttaa omaa ratalinjaustaan etelämmäksi, Tuusulan ja Vantaan rajalle. Aiemmassa suunnitelmassa Itäradan ja Lentoradan oli tarkoitus liittyä toisiinsa tunnelissa Keravan lounaispuolella, nyt liityntä on eteläpuolella. Lämpimästi tervetuloa! Ilmoittautumiset: ma 12.5. mennessä, katri.parikka@itarata.fi Ohjelma: Näin Itäradan suunnittelu on edennyt Petteri Portaankorva, Itäradan toimitusjohtaja Uusi linjausvaihtoehto ja ratasuunnittelun haasteet Minna Weurlander, Itäradan suunnittelujohtaja Tunneliosuus kasvaa – asutusta ja
Lentoradan muuttunut linjaus vaikuttaa Itäradan suunnitteluun23.4.2025 10:13:37 EEST | Tiedote
Lentoradan uusi linjaus Keravan eteläpuolella siirtää myös Itäradan ja Lentoradan liittymiskohtaa. Uutta liittymiskohtaa suunnitellaan etelämmäksi, lähemmäs Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Muutos vaikuttaa myös Itäradan linjaukseen.
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum