Taloudessa varovaista nousua ylöspäin pohjakosketuksesta
Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on hieman parempi kuin keväällä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten arviot suhdannetilanteesta ovat hieman kirkastuneet, mutta edelleen näkymät ovat varovaisia. Alueellamme on paljon teollisuus- ja rakennusalan yrityksiä, joihin erityisesti heikko kysyntä on vaikuttanut. Nyt tarvitaan luottamuksen vahvistamista, jotta talous nousee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeessä vastanneiden yritysten lähikuukausien suhdanneodotukset ovat melko varovaisia. Heinäkuussa vastanneista yrityksistä 75 prosenttia odotti suhdanteiden pysyvän ennallaan tai paranevan, kun vastaava osuus huhtikuussa oli 69 prosenttia. ”Alueeltamme vastanneista 25 prosenttia arvioi suhdanteiden vielä heikkenevän”, Vanhala sanoo.
Yritysten tuotanto- ja myyntimäärien arvioidaan pienentyneen vähän huhti-kesäkuussa ja tuotannon ennakoidaan edelleen vähenevän hieman lähikuukausien aikana. Vastanneista yrityksistä 23 prosenttia arvioi tuotannon vähenevän seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun huhtikuussa vastaava osuus oli 25 prosenttia.
Heikko kysyntä heikentää yritysten kasvunäkymiä
Hämäläisyritysten kasvunäkymiä synkentää yhä edelleen heikko kysyntä. ”Vastanneista alueemme yrityksistä 64 prosenttia kertoo, että riittämätön kysyntä on edelleen yleisin kasvun este, kun huhtikuussa vastaava osuus oli jopa 71 prosenttia. Aiemmin ennakoitu ostovoiman paraneminen on hitaampaa kuin odotettiin”, toteaa Vanhala.
Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä on vähentynyt huhti-kesäkuussa ja henkilöstömäärän ennakoidaan edelleen hieman vähenevän lähikuukausina. Vastanneista yrityksistä 77 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan yhtä suuri tai suurempi seuraavien kolmen kuukauden aikana, kun vastaava osuus huhtikuussa oli 84 prosenttia.
Suhdannebarometrin aluekatsaukset >>>
Yleiset suhdannenäkymät alueittain >>>
EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin heinäkuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 89 ja ne työllistävät lähes 17 000 henkilöä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anne VanhalaToimitusjohtaja
Puh:050 339 1625anne.vanhala@hamechamber.fiKuvat

Linkit
Hämeen kauppakamari
Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hämeen kauppakamari
HHJ-tutkinnon suorittaneet vahvistavat yritysten hallitustyöskentelyä ja kasvua8.12.2025 13:12:03 EET | Tiedote
Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin marraskuussa. Tällä kertaa Hämeen kauppakamarin alueelta HHJ-kurssin käyneistä 12 henkilöä suoritti tutkinnon hyväksytysti. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita. ”Osaavat hallitukset ovat yrityksissä tärkeitä kasvun moottoreita. HHJ-tutkinnon suorittaneet vahvistavat koko Hämeen elinvoimaa ja yritysten kehittymistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Hämeen poikittaiset väylät eivät vastaa elinkeinoelämän tarpeita25.11.2025 15:09:01 EET | Tiedote
Kantatie 54 Hollolasta Riihimäen kautta Tammelaan on poikittainen yhteys idän suunnasta Lahden ja Forssan kautta läntiseen Suomeen. Tie on valtakunnallisesti ja alueellisesti merkittävä logistinen väylä, osoittaa tänään julkaistu selvitys. ”Kantatie 54 on yksi tärkeimmistä Hämeen talousalueen poikittaisväylistä. Yritykset kasvavat, kuljetukset lisääntyvät ja työssäkäynti laajenee – tieverkko ei saa olla kasvun pullonkaula. Parannukset Hämeen poikittaisväylille ovat välttämättömiä, jotta alueen kilpailukyky ja toimitusvarmuus voivat kehittyä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormistolle Kauppakamarin ansioristi24.11.2025 07:07:00 EET | Tiedote
Keskuskauppakamari myönsi Osuuskauppa Hämeenmaan toimitusjohtaja Olli Vormistolle arvostetun Kauppakamarin ansioristin Hämeen kauppakamarin 85-vuotisjuhlagaalassa 21.11. Ansioristi myönnettiin Hämeen kauppakamarin aloitteesta maan elinkeinoelämän tunnustuksena ansiokkaasta työstä talouden vapauden ja Suomen elinkeinoelämän toimintaedellytysten puolesta.
Hämeen kauppakamari valitsi CPE Production Oy:n Vuoden jäsenyritykseksi ja Vuoden kauppakamarilaiseksi Piia Aaltosen24.11.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Hämeen kauppakamari on valinnut Vuoden jäsenyritykseksi Forssassa toimivan CPE Production Oy:n ja Vuoden kauppakamarilaiseksi Lunni Oy:n Partner Piia Aaltosen. Valinnat julkistettiin Hämeen kauppakamarin 85-vuotisjuhlagaalassa Lahdessa perjantaina 21.11. ”Hallituksemme hyväksymien kriteerien mukaisesti haluamme nostaa esiin alueemme menestyviä, kehittyviä ja aktiivisia yrityksiä sekä kauppakamarilaisia. CPE Production Oy ja Piia Aaltonen ovat erinomaisia esimerkkejä siitä, millaista kasvua ja elinvoimaa vauhdittavaa toimintaa alueeltamme löytyy”, sanoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Uusi Suomen kasvun foorumi syntyi Lahteen – Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi päättäjät ja yritykset yhteen14.11.2025 10:37:00 EET | Tiedote
Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi 12.11. Lahden Sibeliustalon täyteen yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. “Sisu 2.0 Kasvu Summit sai alkunsa tarpeesta rakentaa yhteistyössä vaikuttava kasvutapahtuma, joka keskittyy konkreettisiin esimerkkeihin ja ratkaisuihin. Halusimme luoda foorumin, jossa kestävän kasvun, teknologisen osaamisen ja vaikuttavan yhteistyön kautta syntyy uusia ratkaisuja ja verkostoja kasvun rakentamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme