Hämeen kauppakamari

Taloudessa varovaista nousua ylöspäin pohjakosketuksesta

Jaa

Hämeen teollisuuden, rakentamisen ja palvelualojen yritysten suhdannetilanne on hieman parempi kuin keväällä. Tieto selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä heinäkuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten arviot suhdannetilanteesta ovat hieman kirkastuneet, mutta edelleen näkymät ovat varovaisia. Alueellamme on paljon teollisuus- ja rakennusalan yrityksiä, joihin erityisesti heikko kysyntä on vaikuttanut. Nyt tarvitaan luottamuksen vahvistamista, jotta talous nousee”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala. 

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: Paula Ahokanto)
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: Paula Ahokanto)

Hämeessä vastanneiden yritysten lähikuukausien suhdanneodotukset ovat melko varovaisia. Heinäkuussa vastanneista yrityksistä 75 prosenttia odotti suhdanteiden pysyvän ennallaan tai paranevan, kun vastaava osuus huhtikuussa oli 69 prosenttia. ”Alueeltamme vastanneista 25 prosenttia arvioi suhdanteiden vielä heikkenevän”, Vanhala sanoo.

Yritysten tuotanto- ja myyntimäärien arvioidaan pienentyneen vähän huhti-kesäkuussa ja tuotannon ennakoidaan edelleen vähenevän hieman lähikuukausien aikana. Vastanneista yrityksistä 23 prosenttia arvioi tuotannon vähenevän seuraavan kolmen kuukauden aikana, kun huhtikuussa vastaava osuus oli 25 prosenttia.

Heikko kysyntä heikentää yritysten kasvunäkymiä  

Hämäläisyritysten kasvunäkymiä synkentää yhä edelleen heikko kysyntä. ”Vastanneista alueemme yrityksistä 64 prosenttia kertoo, että riittämätön kysyntä on edelleen yleisin kasvun este, kun huhtikuussa vastaava osuus oli jopa 71 prosenttia. Aiemmin ennakoitu ostovoiman paraneminen on hitaampaa kuin odotettiin”, toteaa Vanhala.

Hämeessä yritysten henkilökunnan määrä on vähentynyt huhti-kesäkuussa ja henkilöstömäärän ennakoidaan edelleen hieman vähenevän lähikuukausina. Vastanneista yrityksistä 77 prosenttia arvioi henkilökunnan määrän olevan yhtä suuri tai suurempi seuraavien kolmen kuukauden aikana, kun vastaava osuus huhtikuussa oli 84 prosenttia.

Suhdannebarometrin aluekatsaukset >>>

Yleiset suhdannenäkymät alueittain >>>

EK:n Suhdannebarometri julkaistaan neljä kertaa vuodessa. Se on osa EU:n harmonisoitua suhdannekyselyjärjestelmää. Tuloksissa on laskettu yhteen teollisuus, rakentaminen ja palvelut. Aluekatsauksen tuloksia ei ole koko maan Suhdannebarometrituloksista poiketen painotettu, eli kaikki yritykset saavat yhtä suuren painoarvon. Kysely tehtiin heinäkuussa Hämeen kauppakamarin ja EK:n jäsenyrityksille. Vastaajayrityksiä oli Hämeestä 89 ja ne työllistävät lähes 17 000 henkilöä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: Paula Ahokanto)
Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: Paula Ahokanto)
Lataa

Linkit

Hämeen kauppakamari

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Hämeen kauppakamari

Uusi Suomen kasvun foorumi syntyi Lahteen – Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi päättäjät ja yritykset yhteen14.11.2025 10:37:00 EET | Tiedote

Ensimmäistä kertaa järjestetty valtakunnallinen Sisu 2.0 Kasvu Summit kokosi 12.11. Lahden Sibeliustalon täyteen yritysjohtajia, asiantuntijoita ja päättäjiä. “Sisu 2.0 Kasvu Summit sai alkunsa tarpeesta rakentaa yhteistyössä vaikuttava kasvutapahtuma, joka keskittyy konkreettisiin esimerkkeihin ja ratkaisuihin. Halusimme luoda foorumin, jossa kestävän kasvun, teknologisen osaamisen ja vaikuttavan yhteistyön kautta syntyy uusia ratkaisuja ja verkostoja kasvun rakentamiseksi”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntatyönsä – tavoitteena entistä aktiivisempi ja vaikuttavampi verkosto13.11.2025 07:47:00 EET | Tiedote

Hämeen kauppakamari uudistaa valiokuntarakenteensa vuoden 2026 alusta alkaen. ”Uudistuksen tavoitteena on lisätä valiokuntatyön vaikuttavuutta ja vahvistaa uuden strategian täytäntöönpanoa. Valiokuntien kokoonpanot rakennetaan jatkossakin monipuolisesti niin, että mukana ovat laaja-alaisesti toimialat, eri kokoluokan yritykset ja muut kauppakamarille tärkeät sidosryhmät. Lisäksi kokoonpanoissa vahvistetaan Kanta- ja Päijät-Hämeen alueellista kattavuutta”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeessä yritysten suhdannenäkymät ovat kirkastuneet ja tuotannon odotetaan kääntyvän nousuun27.10.2025 08:00:00 EET | Tiedote

Hämeessä yritysten suhdanneodotukset ovat kohentuneet syksyn aikana, vaikka arviot suhdannetilanteesta ovatkin vielä tavanomaista heikompia, selviää Hämeen kauppakamarin ja EK:n yhteistyössä lokakuussa tekemästä Suhdannebarometrikyselystä. ”Hämeessä yritysten suhdannenäkymät alkavat vihdoinkin kirkastua. Vaikka haasteita edelleen riittää, kuten heikko kysyntä ja talouden epävarmuus, niin alueemme yritykset ennakoivat jo tuotannon kasvua ja henkilöstömäärän säilymistä vakaana”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye