Idea Group

Lossiliikenteen sähköistyminen tuo Järvi-Suomen rannoille veneiden latausasemia – vihreä siirtymä parantaa myös huoltovarmuutta

Jaa

Valtion omistajaohjaus on linjannut, että kaikkien Suomen vesistöissä liikennöivien lauttojen tulisi kulkea tulevaisuudessa uusiutuvalla energialla. Sähköistämisen myötä rannoille asennetaan latausasemia, joka kannustaa muutakin vesiliikennettä siirtymään uusiutuvilla energiamuodoilla käyviin aluksiin. Järvi-Suomessa seilaa 20 lossia, joista suurin osa kulkee tällä hetkellä dieselillä. Tulevaisuudessa lautat kulkevat kokonaan akkusähköllä tai hybridinä.   

Sähkötekniikan asiantuntija LST Service on ottanut urakakseen Järvi-Suomen lossien sähköistämisen seuraavien vuosien aikana.

– Lossien ja lauttojen sähköistäminen on saatu Suomessa hyvään alkuun. Merialueilla kulkee jo sähköisiä lauttoja, ja seuraavaksi sama kehityssuunta on tavoitteena myös muilla vesistöalueilla, kertoo LST Servicen toimitusjohtaja Ville Lehto.

LST Servicellä on Järvi-Suomessa kaksi sähköasentajaa hoitamassa lauttojen sähköistyksiä.

– Arvioimme, että töiden määrä lisääntyy tulevaisuudessa, jolloin voimme myös työllistää sähköasentajia paikallisesti yhä enemmän.

Latausasemat lauttarantoihin

Sähköistä siirtymää varten lauttarantoihin tarvitaan infraa, joka mahdollistaa samalla myös muun vesiliikenteen sähköistymisen.

– Sähköistämisen seurauksena satamiin asennetaan latausasemat, joita ruokitaan latausverkostosta. Latausverkkojen pääasiallinen energianlähde voi olla aurinkovoima, akkuvarasto tai niiden yhdistelmä. Rantoihin rakennettavan infran ansiosta myös muiden alusten sähköistyminen helpottuu, ja tulevaisuudessa vesistöissä toivotaankin nähtävän myös runsaasti enemmän esimerkiksi sähköllä kulkevia huviveneitä, toteaa Lehto.

Järvi-Suomi on tunnettu lomanviettoalueena, ja sen rannoilla on runsaasti kesämökkejä sekä vapaa-ajan asuntoja.

– Vesistöjen monimuotoisuuden kannalta lossiliikenteen sähköistyminen on tärkeä muutos, sillä sähköistyminen vähentää lossiliikenteen ympäristökuormaa huomattavasti. Tällä hetkellä lossiliikenteestä aiheutuu myös äänihaittaa lähistön asukkaille ja eläimille, sillä melua syntyy myös polttoaineen kuljetuksesta rannoille. Sähköistäminen tarkoittaa matkustajille ja paikallisille hiljaisempaa matkustamista ja polttoaineliikenteen vähentyessä myös rauhallisempaa ympäristöä.

Lossien sähköistyessä huoltovarmuus paranee

Lossiliikenteen vihreään siirtymään liittyy myös huoltovarmuus, sillä sähköistettyjen lossien ennakkohuollot ja vikakorjaukset voidaan järjestään kotimaisin resurssein.  

– Kasvava energiantarve tuo uusia haasteita lauttapaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon. Rannoille mahdollisesti tarvittavien sähkövarastojen, latausasemien tai lossien komponenttien asennus, huolto ja ylläpito hoituvat Suomessa suomalaisen osaamisen ja suomalaisten yritysten toimesta, toteaa Ville Lehto.


Lisätiedot:

Ville Lehto, toimitusjohtaja, LST Service, puh. 040 065 7471, ville.lehto@lst.fi

LST Service on osa LST Groupia. LST Group on suomalainen sähkötekniikan konserni, jonka toiminta kattaa kaiken sähkösuunnittelusta kokonaistoimituksiin ja erikoiskomponenttien valmistukseen. Olemme vuonna 1962 perustettu perheyritys, jonka asiakkaita ovat mm. meri-, energia- ja tuotantoteollisuus sekä kiinteistöyhtiöt ja liikkuva kalusto. www.lst.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Idea Group

Kirami FinVision® -sauna Zero erbjuder exceptionellt energieffektiva utomhusbastubad även off-grid – Bastun är också representerad på Expo 2025 i Osaka11.6.2025 11:53:02 EEST | Pressmeddelande

Kirami FinVision® -sauna Zero erbjuder exceptionellt energieffektiva utomhusbastubad – även off-grid. Den finska tillverkaren av badtunnor och bastur, Kirami, fortsätter att utveckla sin banbrytande Kirami FinVision® -bastuserie. Denna världens första helt självförsörjande off-grid elektriska bastun, som lanserades 2024, finns nu i en förbättrad version med ett nytt namn – Zero – samt flera praktiska och visuella uppgraderingar. Bastun är den enda finska utomhusbastun som visas upp även i Japan på Expo 2025 Osaka världsutställningen.

Kirami FinVision® -sauna Zero tarjoaa ulkosaunojille poikkeuksellisen energiapihit löylyt myös sähköverkon ulkopuolella – Sauna esillä myös Osakan maailmannäyttelyssä11.6.2025 11:53:02 EEST | Tiedote

Suomalainen kylpytynnyri- ja saunavalmistaja Kirami on kehittänyt uraauurtavaa Kirami FinVision® -sauna -mallistoaan edelleen. Vuonna 2024 lanseerattu, maailman ensimmäinen täysin omavarainen off-grid-sähkösauna on nyt saatavilla parannettuna versiona, uudella nimellä Zero ja useilla käytännöllisillä sekä visuaalisilla uudistuksilla. Sauna on ainoana suomalaisena ulkosaunana esillä myös Japanissa EXPO 2025 Osaka -maailmannäyttelyssä.

Kirami FinVision® -sauna Zero offers exceptionally energy-efficient outdoor sauna experiences even off-grid – Sauna on display also at the Expo 2025 Osaka11.6.2025 11:53:02 EEST | Press release

Finnish hot tub and sauna manufacturer Kirami continues to develop its groundbreaking Kirami FinVision® -sauna range. Launched in 2024, the world’s first fully self-sufficient off-grid electric sauna is now available in an improved version with a new name – Zero – and several practical and visual upgrades. The sauna is the only Finnish outdoor sauna on display at the EXPO 2025 Osaka in Japan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye