OAJ: Avvecklingen av normer kan äventyra stödet för lärande
Under läsåret som börjar reformeras lagstiftningen om grundläggande utbildning, gymnasier och yrkesutbildning. En av de centrala frågorna kommer att vara hur stödet för lärande fungerar. OAJ oroar sig för att den goda reformen av den grundläggande utbildningen kommer att urholkas på grund av de besparingar som görs för att avveckla normer.
Med fungerande stöd för lärande kan man förbättra läranderesultaten och utbildningens jämlikhet. Petteri Orpos regering ämnar lägga till hundra miljoner euro till stödet för lärande inom den grundläggande utbildningen. Samtidigt håller man på att reformera lagstiftningen så att man övergår från administrativa steg för stöd för lärande till konkreta och elevspecifika stödåtgärder.
– Det här är precis rätt riktning. Allt fler elever får det stöd de behöver så att det inte bara blir ett administrativt beslut. Å andra sidan blir även undervisningspersonalens administrativa börda lättare, vilket är mycket välkommet, konstaterar OAJ:s ordförande Katarina Murto.
I regeringens lagförslag föreslås att en grupp som undervisas av en lärare kan ha högst fem elever som får specialundervisning av en speciallärare som en elevspecifik stödåtgärd.
– Det här är en stor och viktig förändring jämfört med tidigare. Enligt OAJ:s medlemsenkät som genomfördes på våren fanns i de största grupperna i genomsnitt cirka sju elever som behöver stöd av speciallärare. Det är för många med tanke på elevernas behov och ökar också rastlösheten i hela klassen, betonar OAJ:s utbildningspolitiska direktör Nina Lahtinen.
Normavvecklingen kan urholka de goda avsikterna
Tydliga och exakta normer är centrala med tanke på förverkligandet av elevernas rättigheter och regional jämlikhet.
– Att lätta på normerna är alltför ofta synonymt med nedskärningar och en sänkning av kvalitetsnivån. Regeringen beslutade i vårens ramförhandlingar om besparingar på hundra miljoner euro för kommunerna redan år 2025 utan en trovärdig beräkning av hur besparingarna i verkligheten kommer att uppstå. Risken är att avvecklingen av normer enbart blir en utbildningsnedskärning, vilket skulle urholka de goda avsikterna för stödet för lärande, konstaterar Lahtinen.
Situationerna i kommunerna håller på att differentieras och detta syns även i antalet barn.
– Nu står vi på många sätt vid ett vägskäl. Avvecklas normerna så att kvaliteten på fostran och utbildning varierar från kommun till kommun eller säkerställer vi med en minimikvalitetsnivå att man i varje kommun kan hitta lösningar för att ordna högklassig fostran och utbildning? OAJ stöder det senare alternativet, betonar Lahtinen.
Avvecklingen av normer får inte vara en dimridå för en sänkning av kvalitetsnivån eller för utbildningsnedskärningar.
– Ett bra sätt att avveckla normer är att minska olika skyldigheter med registrering och antalet dokument som krävs vid stöd för lärande. Det här avlastar yrkespersonerna inom undervisningssektorn och gör det möjligt för dem att koncentrera sig på det väsentliga, dvs. undervisning och handledning, säger Lahtinen.
Nyckelord
Kontakter
Katarina MurtoOAJ
Tel:+358 50 568 9188katarina.murto@oaj.fiNina LahtinenOAJ
Tel:+358 50 341 3964nina.lahtinen@oaj.fiFölj Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Opetusalan Ammattijärjestö OAJ ry
OAJ: Koulutus säästyi lisäleikkauksilta, mutta vakava rasismikeskustelu varjosti riihtä2.9.2025 22:31:59 EEST | Tiedote
OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto on tyytyväinen siihen, että koulutus säästyi hallituksen budjettiriihessä lisäleikkauksilta, mutta harmittelee samalla jo aiemmin tehtyjä merkittäviä koulutusleikkauksia. Budjettiriihtä varjosti vakava rasismikeskustelu, jolla voi olla kielteisiä vaikutuksia tarvittavaan maahanmuuttoon ja kotoutumiseen.
Hallitus uhkaa jäädä omista tavoitteistaan – OAJ:ltä ratkaisuehdotuksia budjettiriiheen12.8.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Hallituksen aiemmin tekemien päätösten seurauksena koulutuksen rahoitus on jäämässä tällä hallituskaudella noin puoli miljardia euroa miinukselle. Budjettiriihessä ei lisäleikkauksiin ole varaa, OAJ:n puheenjohtaja Katarina Murto toteaa. Opettajarekisterin perustaminen olisi hänestä kustannustehokas tapa edistää sitä, että koulutus säilyy Suomessa laadukkaana.
OAJ:n kysely: Opettajia ei kouluteta riittävästi digiosaamiseen4.8.2025 11:59:00 EEST | Tiedote
Opetusalan henkilöstöä koulutetaan työpaikoilla digivälineiden ja -sovellusten käyttöön täysin riittämättömästi, kertoo OAJ:n tuore jäsenkysely. Opetuksen digitalisaation myötä opettajien työhön kulunut aika ja työn kuormittavuus ovat lisääntyneet.
OAJ:s enkät: Lärare får inte tillräcklig fortbildning i digital kompetens4.8.2025 11:59:00 EEST | Pressmeddelande
Undervisningspersonalen får alldeles för lite utbildning i hur man använder digitala verktyg och applikationer i arbetet. Det här visar OAJ:s färska medlemsenkät. Digitaliseringen av undervisningen har dessutom ökat lärarnas arbetsmängd och arbetsbelastning.
Mediakutsu: OAJ pureutuu mediainfossaan 4.8. lukuvuoden suuriin koulutus- ja työmarkkinateemoihin28.7.2025 08:00:00 EEST | Kutsu
Opetusalan Ammattijärjestön perinteinen lukuvuoden avausinfo tarjoaa toimittajille tärppejä, jotka auttavat seuraamaan ja tulkitsemaan koulutuksen ja työmarkkinoiden kysymyksiä läpi alkavan lukuvuoden. Lisäksi julkaisemme kahden tuoreen jäsenkyselyn tulokset. Toimittajat voivat osallistua tilaisuuteen etänä tai paikan päällä Akavatalossa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum