Alkon heinäkuun myyntitiedote – kesällä suositaan raikkautta ja helppoutta

Jaa

Heinäkuun litramyynti laski 7,6 prosenttia verrattuna viime vuoden heinäkuuhun. Alkoholilain vaikutus Alkon litramyyntiin edelleen odotetulla tasolla.

Alkon heinäkuun kokonaislitramyynti laski 7,6 prosenttia. Viinien myyntilitrat laskivat noin 8 prosenttia, panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) 2 prosenttia, väkevien 8 prosenttia. Alkoholittomien myynti nousi 6 prosenttia. Punaviinien myynti laski noin 10 prosenttia, valkoviinien ja kuohuviinien 8 prosenttia ja roseeviinien 3 prosenttia.

Tammi-heinäkuun myynti laski kuusi prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.

Kesäkuussa voimaan tullut uusi alkoholilaki on vaikuttanut Alkon kesä- ja heinäkuun myyntiin odotetusti. Vielä on liian aikaista arvioida muutoksen kokonaisvaikutusta laajemmin, mutta Alkon arvion mukaan muutos vähentää 12 ensimmäisen kuukauden aikana sen myyntilitroja 6–11 prosenttia. 

Kesä on raikas ja kevyt

”Kesän myynnissä ovat meillä tuttuun tapaan korostuneet raikkaat juomat, kuten alkoholittomat, roseeviinit, kuohuvat ja valkoviinit. Myös oluet ovat osa kesän mutkatonta ruokailua ja seurustelua”, kertoo tuoteviestintäpäällikkö, Master of Wine, Taina Vilkuna

”Tätä raikkauden trendiä vielä siivitti lämmin heinäkuu, joka vaikutti punaviinien myynnin kehitykseen.” 

Kulutustottumuksissa näkyy yhä enemmän myös ympäristötietoisuus.

”Kevyemmät ja ympäristöystävällisemmät pakkaukset ovat kasvattaneet suosiotaan erityisesti näin kesällä. Muovipullokaan ei enää ole asiakkaalle ostamisen este, vaan sillä näytetään jopa omaa edelläkävijyyttä – onhan muovipullo huomattavasti lasipulloa ystävällisempi ympäristölle.” Vilkunan mukaan muovipullon salonkikelpoisuutta voi lisätä, jos viinin kaataa karahviin tarjolle. 

”Kesäähän meillä on onneksi vielä jäljellä, mutta pikkuhiljaa pimenevät illat siivittävät punaviinien kysyntää ja ensimmäiset glöginkysyjätkin ovat jo kohta liikkeellä”, hymyilee Vilkuna.

Valikoima, hinnat ja palvelu keskusteluttaa

Vilkunan mukaan tänä kesänä asiakaskohtaamisissa ja keskusteluissa on korostunut erityisesti valikoima, hinnat ja palvelu. 

”Tähän vaikuttaa varmasti osaltaan lakimuutos. Osa asiakkaista on ollut yllättyneitä, että myös meillä tätä enintään 8-prosenttisten valikoimaa löytyy ja se – kuten koko valikoimamme – on hinnaltaan kilpailukykyinen, meitä kun usein pidetään kalliina. Meille on tärkeää, että asiakas saa meiltä kattavan valikoiman saman katon alta. Erinomaisella palvelulla höystettynä – tätä asiakas meiltä odottaa ja sitä arvostaa.” 

Alkossa enintään 8-prosenttiset viinijuomat löytyvät hyllyltä viinien joukosta. Niiden tunnistamista helpottaa hintalapussa mainittu viinijuomatyyppi. Lisäksi Alko merkitsee kaikki alle 10-prosenttiset viinit ja viinijuomat erillisellä ”matala-alkoholillinen”-tunnisteella. Viinien osalta matala-alkoholillisten alkoholipitoisuuden raja on Alkossa 9,9 prosenttia.

”Valikoimahan meillä on laaja – yli 11 000 tuotetta, joista 8 000 viiniä. Kehitämme valikoimaa vahvasti yhdessä asiakkaidemme kanssa ja seuraamme maailmanlaajuisiakin trendejä ja huomioimme valikoimassamme paikallisuutta. Ja Alkotoiveita kannattaa aina jättää, jos joku oma suosikkituote uupuu oman lähi-Alkon valikoimasta.”

Alkon myyntitilastoista
Alko julkaisee kausittain lukuisia eri myyntitilastoja kuten Alkon myynti tuoteryhmittäin, maakunnittain, hintaryhmittäin, alkuperämaittain ja makutyypeittäin. Tilastot julkaistaan alko.fi-myyntitilastot sivulla. Tilastot eivät ole täysin verrannollisia keskenään edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan, koska myyntipäivät (kuten myyntipäivien lukumäärät, pyhäpäivien ajankohta, viikonpäivät) vaihtelevat kuukausittain. Julkaistuissa tilastoissa ei tätä myyntipäivien vaihtelua ole otettu huomioon.

Yhteyshenkilöt

Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Alko Oy

Jokainen FASD-vamma voidaan estää raittiilla raskaudella. FASD-päivänä 9.9. Alkot avaavat ovensa 9 minuuttia tavallista myöhemmin.5.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Syntyvistä lapsista arviolta peräti neljä prosenttia on FASD-lapsia. Alkon, R-kioskin, S-ryhmän, Kehitysvammaliiton sekä Ensi- ja turvakotien liiton yhteisessä kampanjassa lisätään tietoisuutta siitä, että FASD on täysin estettävissä oleva vamma – siihen riittää raskaana olevan täysraittius raskausaikana. Alkoholinmyynti aloitetaan FASD-päivänä 9.9. Alkossa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.

Alkon puolivuosikatsaus 1–6/2024: Alkon palvelu saa kiitosta, myynti ja tulos yhtiön odotusten mukainen4.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Tammi-kesäkuu lyhyesti Alkuvuoden myynti ja tulos olivat odotusten mukaisia. Myynti tammi-kesäkuussa oli 34,8 (36,8) miljoonaa litraa, joka oli 5,5 prosenttia alhaisempi kuin edellisvuonna vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 536,4 (546,2) miljoonaa euroa, joka oli 9,8 miljoonaa euroa (1,8 prosenttia) vähemmän kuin edellisenä vuonna. Alkoholijuomaveroa kertyi myynnistä valtiolle alkuvuoden aikana 278,1 (276,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 15,8 (17,5) miljoonaa euroa ja kauden voitto oli 13,1 (14,9) miljoonaa euroa. Oman pääoman tuotto oli hyvällä tasolla, 32,6 (35,0) prosenttia. Alkoholilain muutos enintään 8-prosenttisten alkoholijuomien myynnin laajentamisesta ruokakauppoihin tuli voimaan 10. kesäkuuta. Muutoksen myötä vahvempien alkoholijuomien saatavuus laajeni, kun myyntipisteiden määrä ja myyntiaika lisääntyivät merkittävästi. Päivittäistavarakaupalla on Alkoon verrattuna 12-kertainen myymäläverkosto ja 20 prosenttia laajemmat myyntiajat. Muutoksen

Alko ja WHO yhteistyöhön: ”Lisää ymmärrystä alkoholin ja syövän yhteydestä”29.8.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Alkoholi on yksi merkittävimmistä elintapoihin liittyvistä syöpäriskeistä. Suomalaisista 60 prosenttia tunnistaa sen, että alkoholinkäyttö lisää syöpäriskiä ja 68 prosenttia pitää alkoholinkäyttöä haitallisena. Tämä käy ilmi Alkon ja WHO:n yhteistyönä tehdystä kyselystä, jossa kartoitettiin sitä, miten hyvin suomalaiset ymmärtävät alkoholin ja syövän yhteyden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye