Beely tutki suomalaisten suhdetta luksukseen – suomalaiset unelmoivat vapaa-ajasta ja mielenrauhasta tuotteiden sijaan
Autoalan kasvuyhtiö Beelyn tutkimus paljastaa, mikä on suomalaisille arjen luksusta. Vapaa-aika ja mielenrauha korostuivat vastauksissa. Lähes 90 prosenttia toivoo helppoja keinoja ennakoida kulujaan.

Suomalaiselle todellista luksusta ovat vapaa-aika, mielenrauha, arjen pienet ilot ja arkea helpottavat asiat. Tämä käy ilmi autoalan kasvuyhtiö Beelyn teettämästä tutkimuksesta.
Myös suomalaisen unelmat ovat maanläheisiä. Tutkimukseen mukaan suomalainen unelmoi uudesta ja hienosta autosta, matkustelusta ja pitkistä lomista.
Luksusta meille ovat mieluummin vapaa-aika ja palvelut kuin tietyt tuotteet. Noin 43 prosenttia suomalaisista sanoo hankkivansa luksustuotteita harvoin. Vain noin 15 prosenttia hankkii luksustuotteita säännöllisesti. Jos suomalainen jättää luksustuotteen kokonaan hankkimatta, syy on raha. Noin 57 prosenttia vastanneista pitää perinteisiä luksustuotteita liian kalliina omaan budjettiinsa nähden.
Suosituimpia syitä hankkia luksusta ovat laatu, itsensä hemmottelu ja luksuksen tuoma hyvä olo. Yllättäen auton omistamista luksuksena pitää vain 38 prosenttia. Jopa 91 prosenttia pitää autoilua yleisesti ottaen liian kalliina. Peräti 88 prosenttia suomalaisista haluaisi löytää helppoja keinoja siihen, että voisi turvata taloudelliseen tilanteensa ja ennakoida kulujaan.
Yksityisleasingin kasvuyhtiö Beely tarjoaa auton palveluna. Beely halusi tutkia suomalaisten suhdetta luksukseen ja nimenomaan arjen luksukseen.
”Tutkimus tuo esiin suomalaisten kiinnostavia näkemyksiä luksukseen. Moni vastaajista puhuu vapaa-ajan ja mielenrauhan merkityksestä”, sanoo Beelyn markkinointijohtaja Jonna Hiltunen.
”Sanoisinkin ennakoinnin ja tässä tapauksessa nimenomaan autoilun kulujen ennakoinnin olevan todella tärkeä osa arjen luksuksen saavuttamista”, Hiltunen jatkaa.
Mielenrauhalle voi olla vaikea asettaa hintaa, mutta tutkimustulokset vihjaavat, että se olisi yli 500 euroa. Vastanneista 60 prosenttia pitää 500 euroa pienenä rahana auton korjauksiin tai huoltoihin.
Nykyisessä taloustilanteessa säästämisestä on tullut suomalaisille haastavampaa. Noin 72 prosenttia vastanneista sanoo, että säästämisestä on tullut selkeästi tai hieman vaikeampaa.
Melkein jokainen auton omistaja ajattelee autoilun kuluja, ja nimenomaan sitä, miten paljon rahaa kuluu. Noin 77 prosenttia vastanneista on sitä mieltä, että autoiluun kuluu liikaa rahaa. Vain 1,6 prosenttia ei ajattele autoilun kustannuksia ollenkaan.
Suomalaisen luksuksen määritelmä voisi olla vaikkapa tämä yhden vastaajan ehdotus.
”Arki, jossa ei tarvitse miettiä rahan käyttöä liikaa ja voi esimerkiksi käydä brunssilla ja kahviloissa myös hetken mielijohteesta”, vastaus kuuluu.
Tai ehkä suomalaisen arjen luksus on tämä: ”Kaikki, mikä helpottaa elämää.”
Beely eroaa muista autotoimijoista sillä, että se tarjoaa auton palveluna kiinteällä kuukausimaksulla, johon sisältyvät esimerkiksi joustavuuden lisäksi kaikki huolto- ja korjauskulut. Beelyn käyttäjät arvostavat kiinteiden kuukausimaksujen tuomaa huolettomuutta ja mahdollisuutta elämäisen ja autoilun kulujen ennakointiin.
Tutkimukseen osallistui tuhat 20-66-vuotiasta, auton omistavaa suomalaista.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Hiltunen, Markkinointijohtaja
046-8761695
jonna.hiltunen@beely.fi
Kuvat
Linkit
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Beely Oy
Korona kolhaisi pahasti perinteistä autokauppaa – uudesta riskittömästä konseptista pelastusrengas?31.3.2020 09:58:19 EEST | Tiedote
Perinteinen autokauppa on kipuillut jo kauan. Moni on jättänyt auton hankkimatta korkean hinnan ja omistamiseen liittyvien riskien vuoksi. Tällä hetkellä näyttää siltä, että COVID-19-virus on hiljentänyt vaisun automarkkinan tykkänään. Kun uusia autoja rekisteröitiin vuonna 2019 vajaat 115 000, ensirekisteröintien määrän arvioidaan tänä vuonna romahtavan 85 000 autoon. Luku on matalampi kuin finanssikriisin aikaan.
Beely-auton hankkiminen on vastuullisempi vaihtoehto31.10.2019 13:29:38 EET | Tiedote
Julkaisuvapaa 31.10.2019. Beely on tuore suomalainen autoilun palvelukonsepti yksityishenkilöille. Uudet Beely-auton hankkivat asiakkaat voivat nyt osallistua hyviin ilmastotekoihin yksinkertaisella tavalla, sillä autojen hiilidioksidipäästöt kompensoidaan Beelyn rahoitusyhtiökumppanin päästökompensaatio-ohjelman kautta.
Uusi Beely-palvelu ratkaisee autoilun ja vaihtoautokaupan ajankohtaisimman haasteen28.6.2019 10:15:00 EEST | Tiedote
Helmikuussa perustettu Beely Oy on juuri avannut palvelunsa, joka tuo kokonaan uuden tavan vaihtoauton hankintaan ja käyttöön. Uudenlainen ja joustava palvelu poistaa asiakkaalta auton omistamiseen liittyvät riskit. Beelyn liikeidea, ”Oma auto ilman omistamisen murheita”, kiteyttääkin palvelun luonteen erinomaisesti.