Behandlingen av ansökningar till registret för tjänsteproducenter Soteri framskrider
Flera tekniska korrigeringar har gjorts i den elektroniska ärendehanteringen i Soteri och anvisningarna för sökande har förbättrats. De ansökningar som inkommit under den senaste tiden har haft färre bristfälliga uppgifter, vilket minskar behovet av kompletterande utredningar och påskyndar behandlingen.

Det sammanlagda antalet inledda ansökningar, dvs. ansökningar som väntar på eller är under behandling, är för närvarande cirka 3 400. I början av maj var antalet inledda ansökningar större (3 891). Nya registreringsansökningar inkommer dock till regionförvaltningsverken och Valvira hela tiden. Sammanlagt har ämbetsverken under de senaste tre månaderna avgjort i genomsnitt 300 ansökningar per vecka.
Registrering i Soteri och situationen för behandling av ansökningar gäller endast nya privata tjänsteproducenter inom social- och hälsovården och sådana tjänsteproducenter som väsentligt ändrar sin verksamhet. Offentliga tjänsteproducenter inom social- och hälsovården registreras i Soteri senare efter övergångsperioden.
Soteri påverkar inte yrkesrättigheter inom hälso- och sjukvården eller socialvården, dvs. legitimering av yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården eller skyddade yrkesbeteckningar och rättigheter att använda dem som beviljats av Valvira.
En mer exakt uppskattning om behandlingstid i september
Registreringsansökningar behandlas vid sju olika ämbetsverk, Valvira och sex regionförvaltningsverk, och processen för behandling av ansökningar utvecklas kontinuerligt. Då en tjänsteproducent inom social- och hälsovården verkar inom flera regionförvaltningsverks områden är det Valvira som behandlar ansökan. Ansökan för en tjänsteproducent med verksamhet inom ett regionförvaltningsverks område behandlas av ifrågavarande regionförvaltningsverk.
Ansökningarna behandlas i den ordning de inkommer. Behandlingstiden för en enskild ansökan vid ämbetsverken kan i nuläget vara flera månader. Största delen av ansökningarna behandlas inom 2,5–4 månader. Vi kommer att ge en ny, mer exakt uppskattning om behandlingstiden i september.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland har den längsta behandlingstiden, eftersom det inom verkets område finns mycket fler sökande jämfört med de övriga områdena. I enlighet med social- och hälsovårdsministeriets bestämmelse arbetar tjänstemän vid alla regionförvaltningsverk nu effektiverat för att avhjälpa anhopningen av ansökningar gällande registreringsärenden enligt tillsynslagen vid Regionförvaltningsverket i Södra Finland.
Vi har riktat en stor mängd extraresurser till att utveckla och korrigera registret samt registreringsarbetet.
Ansökningarna har haft färre bristfälliga uppgifter
Flera tekniska korrigeringar har gjorts i den elektroniska ärendehanteringen i Soteri under våren och sommaren, och användbarheten av tjänsten har förbättrats. Anvisningarna för sökande och anvisningstexterna i e-tjänsten har förbättrats.
Behandlingen av ansökningar som inkommer till myndigheterna har blivit lättare. Ansökningarna har haft färre bristfälliga uppgifter jämfört med början av året, vilket har minskat behovet av att begära kompletterande utredningar. Utvecklandet av Soteri och registreringsprocessen fortsätter vid ämbetsverken med högsta prioritet.
Nyckelord
Kontakter
Mer information ges till media av:
Markus Henriksson, överdirektör, 0295 209 300,
intervjuförfrågningar betjänas också av Valviras kommunikationsgrupp, viestinta@valvira.fi
Mer information till tjänsteproducenter:
Registreringsärenden gällande socialvård: eva@valvira.fi, 0295 209 209 tis. och tors. kl. 10–11
Registreringsärenden gällande hälso- och sjukvård: eva@valvira.fi, 0295 209 244, kl. 10–11
Om du är verksam inom områdena för flera regionförvaltningsverk är du som tjänsteproducent numera Valviras kund och kan vända dig till Valvira. Om du bara är verksam inom området för ett regionförvaltningsverk kan du vända dig till ditt lokala regionförvaltningsverk.
Länkar
Information om publicerare
Valvira är ett centralt ämbetsverk som hör till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde. Valvira övervakar tillbörligheten av verksamheten inom social- och hälsovården, småbarnspedagogiken, alkoholnäringen samt miljö- och hälsoskyddet. Vi beviljar tillstånd inom social- och hälsovårdens förvaltningsområde och handleder regionförvaltningsverken i syfte att skapa enhetlig tillstånds-, styrnings- och tillsynspraxis i hela landet.
Valvira
PB 43
00521 Helsingfors
valvira.fi

Följ Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Valvira - Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården
Valvira avlutar tillsynen över tillgången till den icke-brådskande specialiserade sjukvården i Södra Savolax och Kymmenedalens välfärdsområden24.6.2025 10:45:38 EEST | Pressmeddelande
Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira har avslutat tillsynen över tillgången till den icke-brådskande specialiserade sjukvården i Södra Savolax (Eloisa) och Kymmenedalens välfärdsområden utan vidare åtgärder. Tillgången till den icke-brådskande specialiserade sjukvården har förbättrats i båda områdena jämfört med tidigare.
Valviras verksamhet upphör, uppgifterna överförs till det nya Tillstånds- och tillsynsverket19.6.2025 08:31:54 EEST | Pressmeddelande
Verksamheten för Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira upphör i slutet av år 2025. Alla Valviras uppgifter överförs till det nya riksomfattande Tillstånds- och tillsynsverket som inleder sin verksamhet 1.1.2026. Utöver Valviras uppgifter övertar Tillstånds- och tillsynsverket merparten av regionförvaltningsverkens uppgifter och den största delen av NTM-centralernas miljörelaterade uppgifter.
Adoptionsnämnden informerar: Sverige föreslås att den internationella adoptionsverksamheten läggs ner i nuvarande form – Ingen direkt inverkan på Finland2.6.2025 11:23:21 EEST | Pressmeddelande
Sverige har publicerat en nationell adoptionsutredning. Arbetsgruppen rekommenderar att den internationella adoptionsverksamheten upphör i sin nuvarande form. Det bedöms att det krävs minst helt nya strukturer för att verksamheten ska kunna fortsätta. Adoptionsnämnden anser att Sveriges utredning är betydande eftersom Sverige har varit ett av de största länderna som tar emot internationella adoptioner. Motsvarande utredningar har även gjorts i andra europeiska länder. Informationen som erhållits från dessa utredningar är även viktig för adoptionsverksamheten i Finland. Adoptionsnämnden drar inga direkta slutsatser utifrån resultaten från utredningarna i de andra länderna, men bekantar sig noggrant med den nya internationella informationen.
Soteris handläggningstider påverkar inte inledningen av verksamheten för tjänsteproducenter som arbetar ensamma3.4.2025 12:59:19 EEST | Pressmeddelande
I och med den temporära regleringen i lagen om tillsynen över social- och hälsovården är handläggningstiden för registreringsprocessen för tjänsteproducenter som arbetar ensamma inte längre lika betydande som tidigare. Tack vare den temporära regleringen kan tjänsteproducenter som arbetar ensamma och som omfattas av den inleda sin verksamhet genast efter att de har lämnat registreringsansökan till myndigheterna, och behöver inte vänta på ett registreringsbeslut innan de inleder verksamheten. Även ändringar i verksamheten kan genomföras genast efter att ansökan har lämnats in.
Klart fler personer förlorade yrkesrättigheter inom social- och hälsosjukvården jämfört med året innan14.1.2025 14:14:12 EET | Pressmeddelande
Jämfört med året innan förlorade ett större antal yrkeutbildade personer inom social- och hälsovården sin rätt att utöva yrke 2024. Sammanlagt 132 yrkesutbildade personer inom social- och hälsovården förlorade sin yrkesrätt genom beslut av tillsynsnämnden, medan motsvarande siffra året innan var 91.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum