Tienparannustyöt alkavat Turun Kakskerrassa
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa tienparannustyöt 26.8. Turun Kakskerrassa maantiellä 12155 (Vapparintie). Työn tarkoituksena on estää veden tulvimista tielle. Tietyö tulee aiheuttamaan haittaa liikenteelle. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.

Tienparannustyöt käynnistyvät 26.8. alkavalla viikolla (viikko 35) Turun Kakskerran saaren länsipäässä. Tietyö tulee aiheuttamaan merkittävää haittaa maantien 12155 eli Vapparintien liikenteelle. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Ajoneuvoliikenne pääsee kulkemaan Vapparintiellä työkohteen ohitse lukuun ottamatta raskasta liikennettä ja erikoiskuljetuksia. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät kulkemaan työkohteen ohi. Väistämisvelvollisuus työkohteessa tullaan osoittamaan liikennemerkein. Parannustyön aikana pyritään pitämään liikennöitävänä ajokaista, jonka kaupunkiliikenteen linja-autot tarvitsevat. Tietyö tulee kuitenkin väistämättä vaikuttamaan joukkoliikenteenkin ajoaikoihin. Työkohteen kokonaispituudesta ja paikallisista olosuhteista johtuen työnaikaista kiertotietä työkohteessa ei voida toteuttaa.
Muun raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten tulee käyttää työnaikaisena kiertoreittinä maantietä 1821 eli Brinkhallintietä Kakskerran saaren pohjoisosassa. Kiertoreitin pituus on enimmillään noin 14 kilometriä.
Päällystystyön aikana kohteessa tulee olemaan liikenteen ohjaus. Työkohde on vajaan puolen kilometrin matkalla kalliomurskepintainen lähes koko työn keston ajan. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Monivaiheisen työn tarkoituksena on ehkäistä tulviminen tiellä
Tienparannustyöllä pyritään ehkäisemään tulvimisen haitallisia vaikutuksia maantien liikenteelle. Kakskerranjärven ja sen viereisen Pikkujärven välissä on maantien osuus, joka on useita kertoja viime vuosina jäänyt tulvaveden alle järvien pinnan ollessa korkeimmillaan.
Tulvimisen arvioidaan johtuvan järvien vedenpintojen nopeasta noususta lumen sulaessa. Maasto järvien välillä on hyvin tasaista ja ojien pituuskaltevuudet hyvin pienet. Tämän takia suuremman järven vedenpinnan nousu vaikuttaa nopeasti myös pienempään järveen ja niiden välissä sijaitsevaan maantiehen. Kakskerranjärven kerran viidessäkymmenessä vuodessa toistuva tulvakorkeus (nk. HW 1/50) on kymmenisen senttimetriä tieosan matalimpia kohtia korkeammalla. Viime talvina tuokin tilastollinen vedenpinnan korkeus vaikuttaisi hieman ylittyneen.
Parantamistoimenpiteenä tien tasausta nostetaan kahdessa erillisessä notkokohdassa noin puoli metriä HW 1/50 tasoa korkeammalle. Työmenetelmä on monivaiheinen. Ensin tehdään nykyisen tiepenkereen sekoitusjyrsintä 15 senttimetrin syvyyteen. Näin syntyvä penkereen materiaali voidaan hyödyntää nykyisellä paikallaan parannustyön alusrakenteena. Nykyiset päätierummut kunnostetaan ja tarvittaessa uusitaan. Lisäksi rakennetaan yksi kokonaan uusi rumpu. Maantielle rakennetaan enimmillään 60 senttimetrin korotus uusilla rakennekerroksilla, jotta saavutetaan tavoiteltu HW 1/50 +0,5m tasaus. Tien sivuojat perataan ja luiskat verhotaan ojista saatavalla maa-aineksella.
Lopuksi tien korotuskohdat, ja niiden välinen korkeampi osuus, päällystetään uudelleen noin 400 metrin matkalla.
Työ on osa usean korjaustyön urakkapakettia
Tulvakohdan korotus toteutetaan osana ELY-keskuksen hankkimaa maanteiden liikennöitävyyden ja liikenneturvallisuuden pienten korjaustöiden urakkapakettia. Urakkapaketti koostui Kakskerran kohteen lisäksi nelihaaraliittymän suuntauksen parantamisesta Aurassa, kaidetöistä Harjavallassa, suojatiesaarekkeen rakentamisesta Kaarinan Littoisissa sekä korotettujen liittymäalueiden vaurioiden korjaamisesta Mynämäen keskustassa.
Muut kohteet ovat jo valmistuneet ja urakka alittaneekin sille asetetut aikatauluvaatimukset.
Urakoitsijana toimii Maanrakennus ja kuljetus Nylund Oy. Urakan valvojana toimii Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ja Mt 12155 parannustyön suunnitteli Destia Oy, Infrasuunnittelu.
Lisätietoja ELY-keskuksessa:
- Projektipäällikkö Veli-Pekka Pelttari, p. 0295 022 821
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ersättningarna för avtal om skötsel av traditionslandskap stiger 202617.12.2025 09:04:52 EET | Pressmeddelande
Ersättningarna för skötseln av traditionslandskap höjs i början av 2026.
Perinnemaisemien hoitosopimusten korvaukset nousevat vuonna 202617.12.2025 09:04:52 EET | Tiedote
Perinnemaisemien hoidosta maksettavia korvauksia nostetaan vuoden 2026 alusta.
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme