Tienparannustyöt alkavat Turun Kakskerrassa
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa tienparannustyöt 26.8. Turun Kakskerrassa maantiellä 12155 (Vapparintie). Työn tarkoituksena on estää veden tulvimista tielle. Tietyö tulee aiheuttamaan haittaa liikenteelle. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.

Tienparannustyöt käynnistyvät 26.8. alkavalla viikolla (viikko 35) Turun Kakskerran saaren länsipäässä. Tietyö tulee aiheuttamaan merkittävää haittaa maantien 12155 eli Vapparintien liikenteelle. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Ajoneuvoliikenne pääsee kulkemaan Vapparintiellä työkohteen ohitse lukuun ottamatta raskasta liikennettä ja erikoiskuljetuksia. Myös jalankulkijat ja pyöräilijät pääsevät kulkemaan työkohteen ohi. Väistämisvelvollisuus työkohteessa tullaan osoittamaan liikennemerkein. Parannustyön aikana pyritään pitämään liikennöitävänä ajokaista, jonka kaupunkiliikenteen linja-autot tarvitsevat. Tietyö tulee kuitenkin väistämättä vaikuttamaan joukkoliikenteenkin ajoaikoihin. Työkohteen kokonaispituudesta ja paikallisista olosuhteista johtuen työnaikaista kiertotietä työkohteessa ei voida toteuttaa.
Muun raskaan liikenteen ja erikoiskuljetusten tulee käyttää työnaikaisena kiertoreittinä maantietä 1821 eli Brinkhallintietä Kakskerran saaren pohjoisosassa. Kiertoreitin pituus on enimmillään noin 14 kilometriä.
Päällystystyön aikana kohteessa tulee olemaan liikenteen ohjaus. Työkohde on vajaan puolen kilometrin matkalla kalliomurskepintainen lähes koko työn keston ajan. Työ valmistuu syyskuun loppuun mennessä.
Monivaiheisen työn tarkoituksena on ehkäistä tulviminen tiellä
Tienparannustyöllä pyritään ehkäisemään tulvimisen haitallisia vaikutuksia maantien liikenteelle. Kakskerranjärven ja sen viereisen Pikkujärven välissä on maantien osuus, joka on useita kertoja viime vuosina jäänyt tulvaveden alle järvien pinnan ollessa korkeimmillaan.
Tulvimisen arvioidaan johtuvan järvien vedenpintojen nopeasta noususta lumen sulaessa. Maasto järvien välillä on hyvin tasaista ja ojien pituuskaltevuudet hyvin pienet. Tämän takia suuremman järven vedenpinnan nousu vaikuttaa nopeasti myös pienempään järveen ja niiden välissä sijaitsevaan maantiehen. Kakskerranjärven kerran viidessäkymmenessä vuodessa toistuva tulvakorkeus (nk. HW 1/50) on kymmenisen senttimetriä tieosan matalimpia kohtia korkeammalla. Viime talvina tuokin tilastollinen vedenpinnan korkeus vaikuttaisi hieman ylittyneen.
Parantamistoimenpiteenä tien tasausta nostetaan kahdessa erillisessä notkokohdassa noin puoli metriä HW 1/50 tasoa korkeammalle. Työmenetelmä on monivaiheinen. Ensin tehdään nykyisen tiepenkereen sekoitusjyrsintä 15 senttimetrin syvyyteen. Näin syntyvä penkereen materiaali voidaan hyödyntää nykyisellä paikallaan parannustyön alusrakenteena. Nykyiset päätierummut kunnostetaan ja tarvittaessa uusitaan. Lisäksi rakennetaan yksi kokonaan uusi rumpu. Maantielle rakennetaan enimmillään 60 senttimetrin korotus uusilla rakennekerroksilla, jotta saavutetaan tavoiteltu HW 1/50 +0,5m tasaus. Tien sivuojat perataan ja luiskat verhotaan ojista saatavalla maa-aineksella.
Lopuksi tien korotuskohdat, ja niiden välinen korkeampi osuus, päällystetään uudelleen noin 400 metrin matkalla.
Työ on osa usean korjaustyön urakkapakettia
Tulvakohdan korotus toteutetaan osana ELY-keskuksen hankkimaa maanteiden liikennöitävyyden ja liikenneturvallisuuden pienten korjaustöiden urakkapakettia. Urakkapaketti koostui Kakskerran kohteen lisäksi nelihaaraliittymän suuntauksen parantamisesta Aurassa, kaidetöistä Harjavallassa, suojatiesaarekkeen rakentamisesta Kaarinan Littoisissa sekä korotettujen liittymäalueiden vaurioiden korjaamisesta Mynämäen keskustassa.
Muut kohteet ovat jo valmistuneet ja urakka alittaneekin sille asetetut aikatauluvaatimukset.
Urakoitsijana toimii Maanrakennus ja kuljetus Nylund Oy. Urakan valvojana toimii Rakennuttajatoimisto HTJ Oy ja Mt 12155 parannustyön suunnitteli Destia Oy, Infrasuunnittelu.
Lisätietoja ELY-keskuksessa:
- Projektipäällikkö Veli-Pekka Pelttari, p. 0295 022 821
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Liten trendenlig minskning av arbetslösheten i Egentliga Finland i september21.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Arbetslösheten i Egentliga Finland minskade något under september, men jämfört med motsvarande tidpunkt för ett år sedan har antalet arbetslösa ökat med 13 procent. Det mest oroande i utvecklingen är den kraftiga ökningen av långtidsarbetslösheten, som särskilt drabbar de yngre åldersgrupperna. Antalet lediga arbetsplatser är också lägre än för ett år sedan, men det finns starka signaler om en vändning mot en mer positiv ekonomisk utveckling, vilket sannolikt snart kommer att synas även i antalet arbetsplatser.
Varsinais-Suomen työttömyys trendinomaisessa pienessä laskussa syyskuussa21.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys laski syyskuun aikana hieman mutta vuodentakaiseen vastaavaan ajankohtaan verrattuna on työttömien määrä noussut 13 prosentilla. Huolestuttavinta kehityksessä on ollut pitkäaikaistyöttömyyden voimakas nousu, joka kohdistuu erityisesti nuoriin ikäluokkiin. Avoimien työpaikkojen määrä on myös pienempi kuin vuosi sitten, mutta talouden käänteestä positiivisempaan on nähty vahvoja signaaleja, joka alkanee näkyä kohta myös työpaikkamäärissä.
Säkylässä Polsun nykyisen sillan painorajoitusta on kiristetty tukirakenteiden painumien vuoksi20.10.2025 13:17:40 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on laskenut Säkylässä maantiellä 12689 (Kirkkosaarentie) Polsun nykyisen sillan painorajoitusta, sillä uuden rakenteilla olevan sillan työsillan rakentamisen aikana on havaittu nykyisen sillan tukien painumaa. Nykyiselle sillalle on asetettu 4 tonnin painorajoitus ajoneuvoyhdistelmän suurimmalle sallitulle massalle. Rajoitus mahdollistaa vain kevyempien autojen kuten henkilö- ja pakettiautojen kulun sillalla. Painorajoituksella pyritään turvaamaan sillan turvallinen käyttö siihen saakka, kunnes uusi silta saadaan liikenteelle. Sillan painumia tarkkaillaan päivittäin koko paalutustyön ajan.
Satakunnan päällystystyöt viikolla 4317.10.2025 14:45:38 EEST | Tiedote
Viikolla 43 Satakunnassa päällystetään vielä Säkylässä ja Porissa. Näiden jälkeen päällystyskausi Lounais-Suomessa tulee päätökseen.
Understöd kan sökas vid NTM-centralerna17.10.2025 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
NTM-centralerna öppnar 17.10.2025 flera ansökningar om understöd för den byggda miljön och naturmiljön. Understöd kan sökas för bland annat vård av byggnadsarvet, naturvård och restaurering av vattendrag. Ansökningstiderna går ut 1.12.2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme