Rikosseuraamuslaitoksen yt-neuvottelujen lopputuloksena rikosseuraamuskeskuksia esitetään yhdistettäväksi ja yhdeksän tehtävää lakkautettavaksi
Rikosseuraamuslaitos esittää yhdistettäväksi useita rikosseuraamuskeskuksia ja henkilöstövähennysten määrä on enintään yhdeksän. Uuden organisaatiorakenteen on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2025. Rikosseuraamuskeskuksia olisi jatkossa seitsemän.

Rikosseuraamuslaitos esittää oikeusministeriölle seuraavien rikosseuraamuskeskuksien yhdistämistä. Nimet ovat esitysvaiheessa suuntaa antavia.
- Hämeen seudun ja Pirkanmaan rikosseuraamuskeskus muodostuu Hämeenlinnan sekä Hämeen ja Pirkanmaan rikosseuraamuskeskuksista.
- Pohjois-Savon, Pohjanmaan ja Keski-Suomen rikosseuraamuskeskus muodostuu Pohjois-Savon ja Pohjanmaan ja Keski-Suomen rikosseuraamuskeskuksista.
- Kaakkois-Suomen ja Pohjois-Karjalan rikosseuraamuskeskukset yhdistetään.
- Oulun ja Lapin rikosseuraamuskeskukset yhdistetään.
Helsingin, Uudenmaan ja Lounais-Suomen rikosseuraamuskeskuksiin ei esitetä muutoksia.
Lisäksi Vilppulan vankila siirtyisi osaksi Pohjois-Savon, Pohjanmaan ja Keski-Suomen rikosseuraamuskeskusta ja Sukevan vankila siirtyisi osaksi Oulun ja Lapin rikosseuraamuskeskusta. Vanajan vankila ja Ojoisten vankila yhdistettäisiin yhdeksi vankilaksi, koska ne sijaitsevat hyvin lähekkäin ja vastaavat toiminnoiltaan toisiaan.
Jokaiseen rikosseuraamuskeskukseen jäisi muutoksen jälkeen yksi yhdyskuntaseuraamustoimisto
Jokaiseen rikosseuraamuskeskukseen jäisi muutoksen jälkeen vain yksi yhdyskuntaseuraamustoimisto:
Rikosseuraamuslaitos ei esitä muutoksia seuraaviin yhdyskuntaseuraamustoimistoihin:
1. Helsingin yhdyskuntaseuraamustoimisto
2. Uudenmaan yhdyskuntaseuraamustoimisto
3. Lounais-Suomen yhdyskuntaseuraamustoimisto
Rikosseuraamuslaitos esittää neuvotteluiden jälkeen seuraavien yhdyskuntaseuraamustoimistojen yhdistämistä. Nimet ovat esitysvaiheessa suuntaa antavia.
4. Hämeen seudun ja Pirkanmaan yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Hämeen yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Tampereen yhdyskuntaseuraamustoimisto
5. Oulun ja Lapin yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Lapin yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Oulun yhdyskuntaseuraamustoimisto
6. Kaakkois-Suomen ja Pohjois-Karjalan yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Joensuun yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Kaakkois-Suomen yhdyskuntaseuraamustoimisto
7. Pohjois-Savon, Pohjanmaan ja Keski-Suomen yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Kuopion yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Jyväskylän yhdyskuntaseuraamustoimisto
- Vaasan yhdyskuntaseuraamustoimisto
Rikosseuraamuslaitos on neuvottelujen tuloksena vähentämässä yhdeksän tehtävää, 4 rise-keskuksen johtajan tehtävää ja 5 yksikönpäällikön tehtävää. Yhteistoimintaneuvottelujen alkaessa vähennysmääräksi arvioitiin enintään yhdeksän henkilöä. Yt-neuvottelujen piirissä oli 46 päällikkö- ja johtotason virkamiestä. Osa muutoksen kohteena olevista henkilöistä voidaan sijoittaa uudelleen tarjoamalla mahdollisuus työllistyä uusien, yhdistyneiden rikosseuraamuskeskusten ja niiden yksiköiden johtaja- ja päällikkövirkoihin. Lisäksi osalle muutoksen kohteena olevista henkilöistä voidaan tarjota muita nykyistä vastaavia tehtäviä.
Yhteistoimintalain 5 luvun mukaiset yhteistoimintaneuvottelut kestivät kaksi viikkoa.
Neuvottelujen perusteena oli aiemman organisaatiouudistuksen tavoitteiden toteutumisen ja mahdollisten korjaavien toimenpiteiden arviointi. Neuvotteluissa käsiteltiin tuotannollisilla perusteilla Rikosseuraamuslaitoksen toiminnan uudelleen järjestelemiseksi mahdollista rikosseuraamuskeskusten määrän vähentämistä yhdistämällä nykyisiä keskuksia ja niiden yksiköiden yhdistämistä ja erityisesti näistä seuraavia henkilöstövaikutuksia päällikkö- ja johtotason tehtävissä. Aiemman organisaatiouudistuksen arvioinnin perusteella ehdotetaan rikosseuraamuskeskusten määrän vähentämistä sekä niiden yksiköiden yhdistämistä. Nyt esitettävät toimenpiteet tukevat säästö- ja sopeuttamistoimia, joita Rikosseuraamuslaitoksen on välttämätöntä tehdä vuodesta 2025 lähtien.
Rikosseuraamuslaitoksen esitys siirtyy oikeusministeriön käsiteltäväksi.
Lisätietoja:
Hallinto ja tukipalvelut vastuualueen johtaja, Teijo Mustonen
puh. 029 56 88449, teijo.mustonen@om.fi
Työnantajapalveluyksikkö, erityisasiantuntija Antti Hartikainen
puh. 0295 687 006, antti.hartikainen@om.fi
Operatiivisen toiminnan vastuualueen johtaja, Riitta Kari
puh. 029 56 88401, riitta.kari@om.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Rikosseuraamuslaitos on oikeusministeriön alaisuudessa toimiva vankeusrangaistusten ja yhdyskuntaseuraamusten täytäntöönpanoviranomainen. Rikosseuraamuslaitoksen tavoitteena on omalta osaltaan ehkäistä uusintarikollisuutta ja lisätä yhteiskunnan turvallisuutta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Rikosseuraamuslaitos (RISE) - Brottspåföljdsmyndigheten
Brottspåföljdmyndighetens undersökning: Kvaliteten på planeringen och genomförandet av fängelsetiden varierar – både fångar och personal har gemensam motivation för utveckling9.10.2025 08:50:00 EEST | Pressmeddelande
Brottspåföljdmyndigheten har i undersökningen om brottspåföljdsklienters behov, strafftid, integration och tjänster kartlagt olika skeden i fängelseprocessen utifrån fångarnas bakgrund, planeringen av fängelsetiden och hur planerna förverkligas. Enligt undersökningen finns det särskilt utvecklingsbehov i processer som gäller bötesfångar och korttidsfångar. Resultaten visar att både personal och fångar har en gemensam vilja att utveckla verksamheten, men utmaningar som bristande resurser försvårar arbetet.
Rikosseuraamuslaitoksen tutkimus: Vankeusajan suunnittelun ja toteutuksen laatu vaihtelee – vangeilla ja henkilökunnalla on yhteistä motivaatiota kehittämiseen9.10.2025 08:50:00 EEST | Tiedote
Rikosseuraamuslaitos selvitti Rikosseuraamusasiakkaiden tarpeet, rangaistusaika, integraatio ja palvelut (TRIP) −tutkimuksessa vankeusprosessin vaiheita vankien taustojen, vankeuden suunnittelun ja suunnitelmien toteutumisen näkökulmista. Tutkimuksen mukaan kehitettävää on erityisesti sakko- ja lyhytaikaisvankien vankeusprosessien vaiheissa. Vankilahenkilöstöllä ja vangeilla on tulosten perusteella yhtenevä tahtotila kehittämiseen, mutta haasteena ovat muun muassa puutteelliset resurssit.
Höstens antagning till fångvaktarutbildningen är från den 6 till 25 augusti4.8.2025 11:00:00 EEST | Pressmeddelande
Är ett tryggt jobb inom säkerhetssektorn något som intresserar? Nästa antagning till examensinriktad utbildning inom brottspåföljdssektorn är från den 6 till 25 augusti 2025 på adressen rskk.fi. Utbildningen inleds med en närstudieperiod den 7 januari 2026.
Vanginvartijakoulutuksen syksyn haku on 6.–25.8.4.8.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Kiinnostaako varma työpaikka turvallisuuden parissa? Seuraava mahdollisuus hakea rikosseuraamusalan tutkintokoulutukseen on 6.-25.8.2025 osoitteessa rskk.fi. Koulutus alkaa lähiopintojaksolla 7.1.2026.
Antalet fångar och personer som avtjänade samhällspåföljder fortsatte att öka – statistisk årsbok 2024 har publicerats1.7.2025 12:11:13 EEST | Pressmeddelande
Brottspåföljdsmyndighetens statistikpaket för 2024 innehåller uppgifter om längden på straff som avtjänats av fångar och personer som avtjänade samhällspåföljder, om de mest frekventa brottstyperna och trender som påverkat antalet personer som avtjänade påföljder. Ökningen av fångpopulationen har drivits på av faktorer som tidigare lagändringar, längre genomsnittliga fängelsestraff, brott begångna av utlänningar och en ökning av antalet häktade.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme