Munkkiniemenbaanan päivitetty suunnitelma etenee päätöksentekoon
Keskustasta Töölön ja Munkkiniemen kautta Espoon rajalle kulkevaa pyöräliikenteen runkoyhteyttä käsitellään ensi viikolla kaupunkiympäristölautakunnassa. Päivitetyt suunnitelmat vaikuttavat aiempaa vähemmän autoliikenteeseen Munkkiniemessä. Myös Humallahden kohdalle suunnitellaan keveämpiä ratkaisuja.

Suunnitelmista on kerätty palautetta useaan otteeseen. Palautteen perusteella suunnitelmia on muutettu muun muassa Munkkiniemessä, jossa Munkkiniemen puistotien ylittävän moottoriajoneuvoliikenteen rajoittamisesta ei päätetä vielä ainakaan tässä suunnitteluvaiheessa.
Humallahden kohta asemakaavan ratkaisua keveämpi
Myös Humallahden kohta Taka-Töölön ja Meilahden rajamailla sai paljon palautetta. Suunniteltu siltaratkaisu keräsi toisaalta vastustusta mm. luontoarvojen takia. Toisaalta ratkaisun mahdollistamaa esteetöntä ja sujuvaa pyöräilyn ja jalankulun yhteyttä myös kiitettiin.
Nyt päätöksentekoon vietävässä suunnitelmassa baanayhteys ylittää Humallahden rantakallioiden edustalle rakennettavaa siltaa pitkin. Aiemmin kaavoitettuun verrattuna silta on sirompi, eikä kallioon kajota. Reittiä on täsmennetty myös Seurasaarentien ympäristössä, eikä baana kulje arvokkaan lehtoalueen läpi.
"Kaupungin strategia ja ilmastotavoitteet vaativat pyöräliikenteen osuuden kasvattamista. Paciuksenkadun mäki ei ole ylitsepääsemätön sitä jo nykyään pyöräileville. Haluamme kuitenkin kasvattaa pyöräliikenteen osuutta, joten meidän on houkuteltava pyörän selkään myös uusia kaupunkilaisia. Siksi pyrimme rakentamaan uusista yhteyksistä reiteiltään mahdollisimman selkeitä, sujuvia ja turvallisia", kertoo liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen Helsingin kaupungilta.
Ahtaan Merikannontien autoliikenne yksisuuntaiseksi
Moottoriajoneuvoliikenne Merikannontiellä Sibeliuksenpuiston kohdalla suunnitellaan muutettavaksi yksisuuntaiseksi etelästä pohjoiseen. Tämä rauhoittaa liikennettä kapealla, ensisijaisesti paikallisen tonttiliikenteen tarpeisiin mitoitetulla kadulla. Tätä nykyä kadun liikenteestä noin 60 prosenttia on läpiajoliikennettä, joka ohjataan jatkossa kulkemaan pääkatuverkolle. Ratkaisu parantaa liikenneturvallisuutta alueella, jolla on paljon jalankulkua esimerkiksi rannoille, puistoihin ja kouluihin.
Osalle Merikannontietä suunnitellaan pyöräkatua, jolla pyörät ja autot jakavat saman ajoradan, ja sovittavat nopeutensa pyöräliikenteen mukaan. Samalla Merikannontielle voidaan mahdollisesti lisätä myös pysäköintipaikkoja.
Munkkiniemenbaanan yleissuunnitelmaa käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa tiistaina 27.8. Kaupunkiympäristölautakunnan jälkeen asia etenee kaupunginhallituksen ja -valtuuston käsittelyyn. Tarkempi katusuunnittelu on tarkoitus aloittaa vuonna 2025.
Nykyinen pyörä- ja kävelyliikenteen yhteys keskustasta ja Töölöstä Munkkiniemen suuntaan on liikennemääriinsä nähden heikkotasoinen. Helsingin kaupungin suunnitelmissa on rakentaa koko kaupungin kattava baanojen eli laadukkaiden ja sujuvien pyöräreittien verkko, jonka osa Munkkiniemenbaana on.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37079
reetta.putkonen@hel.fi
Teppo Pasanen
liikenneinsinööri
kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37123
teppo.pasanen@hel.fi
Linkit
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611
http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme