Varha mobiilisovellus ottaa ensiaskeleitaan syksyn 2024 aikana
Varsinais-Suomen hyvinvointialue ottaa lähivuosina käyttöön Varha mobiilisovelluksen kansalaisten sähköiseen asiointiin. Pala kerrallaan rakentuva sovellus on kokonaisuudessaan kansalaisten käytössä vasta muutaman vuoden kuluttua, mutta ensimmäiset palvelut avautuvat kansalaisten käyttöön vielä tämän syksyn aikana.

Varsinais-Suomen hyvinvointialue on vuosien 2024–2026 siirtymässä digiasioinnissa uudelle tasolle, kun käyttöön tuleva Varha mobiilisovellus helpottaa merkittävästi kansalaisten asiointia sote-palveluissa. Tavoitteena on, että varsinaissuomalaiset voivat ottaa yhteyttä Varhan eri palveluihin esimerkiksi chatin kautta, käydä videovastaanotoilla, varata aikoja, tarkastella omia tietoja ja täyttää erilaisia lomakkeita niin puhelimessa kuin tietokoneellakin toimivan sovelluksen kautta. Varha mobiilisovelluksen myötä hyvinvointialue pystyy yhtenäistämään sähköistä asiointia ja luopumaan käytössä olevista erillisistä tai yksittäisistä sähköisistä palveluista.
Mobiilisovelluksen käyttöönotto Varhan palveluissa on massiivinen kehitystyö, joka tulee kokonaisuudessaan viemään aikaa. Tavoitteena kuitenkin on, että ensimmäiset chat-palvelut avautuisivat kansalaisten käyttöön Asiakasohjaus Soihdussa lokakuussa ja suun terveydenhuollossa loka-marraskuussa. Lisäksi tarkoituksena on avata muutamia etävastaanottoja vielä tämän vuoden puolella.
-On selvää, että emme pysty antamaan yhtä lanseerauspäivää koko mobiilisovelluksen avautumiselle kansalaisten käyttöön. Avaamme Varhan palveluja mobiilisovellukseen vaiheittain ja pyrimme kertomaan kunkin osion avautumisesta kohderyhmälle parhaalla mahdollisella tavalla, asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen sanoo.
Suunnittelutyö palveluiden viemiseksi mobiilisovellukseen on suunterveydenhuollon ja Asiakasohjaus Soihdun lisäksi käynnistynyt muissakin Varhan palveluissa, mm. sote-keskuspalveluissa, mielenterveys- ja päihdepalveluissa sekä lasten, nuorten ja perheiden palveluissa. Jokaisen palvelukokonaisuuden tehtävänä on kartoittaa parhaiten mobiilisovellukseen ja sähköiseen asiointiin sopivat palvelut sekä haarukoida käyttöönottoaikataulu. Palveluiden avautumiseen mobiilisovelluksessa vaikuttaa myös parhaillaan käynnissä oleva Varhan asiakas- ja potilastietojärjestelmien uudistamistyö.
-Mobiiliasioinnin edut ovat kiistattomat. Mobiilissa voi viestitellä yksityisyyden vaarantumatta vaikka ruuhkabussissa. Lisäksi videopuheluyhteys on aina saatavilla ja uusista viesteistä tulee heräte. Vahva tunnistautuminen on järjestelmässä helppoa, kun sen voi tehdä myös kasvo- tai sormenjälkitunnistautumisella, ohjelmajohtaja Tapio Järvenpää sanoo.
Vuonna 2023 Varhan sote-keskuspalveluissa kirjattiin etäasiointikäynneiksi noin 30 prosenttia avoterveydenhuollon asiakaskontakteista (R52, reaaliaikainen sähköinen tai puhelinkontakti). Kuntakohtainen vaihtelu on kuitenkin suurta. Varhan palveluverkkosuunnitelmassa tavoitteena on, että vuonna 2030 näistä asiakaskontakteista 50 prosenttia hoidettaisiin etäpalveluna ja keskimäärin 20 prosenttia nykyisestä fyysisestä asioinnista avoterveydenhuollon toimipisteissä korvattaisiin digitaalisella palvelulla. Tavoitteena on myös se, että vuonna 2026 avoterveydenhuollon kontakteista noin 40 prosenttia olisi etäasiointia.
Varha mobiilisovelluksen alustan toimittaja on Terveystalo ja saman sovelluksen ottaa käyttöönsä myös Satakunnan hyvinvointialue. Mobiilisovelluksen kehittämisen rinnalla syksyllä avautuu myös tekoälyavusteinen chatbot, jota testataan varha.fi- ja tyks.fi-verkkopalveluissa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tapio JärvenpääOhjelmajohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiVarsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Varhan aluehallituksen 3.11.2025 kokouksen tarkastamaton pöytäkirja3.11.2025 15:30:37 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) tänään kokoontuneen aluehallituksen kokouksen tarkastamaton pöytäkirja julkaistaan tämän tiedotteen liitteenä.
Varha ber om ursäkt: skickandet av nya betalningspåminnelser är fortfarande på paus3.11.2025 15:11:12 EET | Pressmeddelande
Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) ber om ursäkt för de försenade påminnelserna. Välfärdsområdet konstaterar att man har misslyckats med betalningspåminnelserna om kundfakturor och att man har gjort misstag.
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan har avslutats för räddningsverkets del3.11.2025 15:00:32 EET | Pressmeddelande
Bekämpningsarbetet efter oljeskadan som upptäcktes i Nådendal måndagen den 27 oktober har avslutats från räddningsverkets sida. Ansvaret för efterföljande bekämpningsåtgärder har överförts till Nådendals stad.
Öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta3.11.2025 15:00:32 EET | Tiedote
Maanantaina 27.10. Naantalissa havaitun öljyvahingon torjuntatyöt ovat päättyneet pelastuslaitoksen osalta. Tehtävään liittyvä jälkitorjuntavastuu on siirretty Naantalin kaupungille.
Varha pyytää anteeksi: uusien maksumuistutusten lähettäminen edelleen tauolla3.11.2025 13:28:09 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) pyytää anteeksi maksumuistutuksen viivästymistä. Hyvinvointialue toteaa, että asiakaslaskujen maksumuistutuksissa on epäonnistuttu, ja on tehty virheitä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme