Varhas mobilapplikation tar sina första steg under hösten 2024
Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att inom de närmaste åren börja använda en enhetlig Varha-mobilapplikation för medborgare som sköter ärenden elektroniskt. Applikationen byggs upp vartefter och är helt klar först om några år, men de första tjänsterna för medborgare öppnas redan under hösten.

Egentliga Finlands välfärdsområde kommer att höja e-tjänsterna till en ny nivå 2024–2026, då Varha-mobilapplikationen tas i bruk för att underlätta medborgarnas kommunikation inom social- och hälsovårdstjänsterna. Målet är att invånarna i Egentliga Finland ska kunna kontakta Varhas olika tjänster till exempel via chatten, besöka en videomottagning, boka tider, granska sina egna uppgifter och fylla i olika blanketter. Applikationen kommer att fungera både på mobilen och datorn. Varhas mobilapplikation gör det möjligt för välfärdsområdet att avstå från flera olika befintliga e-tjänster.
Att införa appen inom Varhas tjänster innebär ett enormt utvecklingsarbete som kommer att ta tid att genomföra i sin helhet. Målet är dock att de första chattjänsterna ska öppnas för kunderna inom i Kundhandledningen Fackla i oktober och mun- och tandvården i oktober–november. Avsikten är dessutom att öppna några distansmottagningar ännu i år.
-Det är uppenbart att vi inte kan uppge någon viss lanseringsdag för hela applikationens innehåll till medborgarna. Varhas tjänster öppnas stegvis i mobilappen och när de enskilda tjänsterna öppnas försöker vi informera målgrupperna på bästa möjliga sätt, säger kunddirektör Pasi Oksanen.
Planeringsarbetet för att införa tjänsterna i mobilapplikationen har inletts inom mun- och tandvården och Kundhandledningen Fackla och även inom andra tjänster i Varha, bland annat inom social- och hälsovårdstjänsterna, missbruks- och mentalvårdstjänsterna samt tjänsterna för barn, unga och familjer. Varje servicehelhet ska kartlägga de tjänster som lämpar sig för mobilapplikationen och e-tjänster samt uppge en tidsram för när tjänsterna kan införas. Införandet av tjänsterna i mobilapplikationen påverkas också av det pågående arbetet med att uppdatera klient- och patientdatasystemen i Varha.
-Fördelarna med att sköta sina ärenden i mobilen är obestridliga. Du kan kommunicera på din mobiltelefon utan att kompromissa med din integritet, även till exempel i en buss i rusningstid. Dessutom är en videosamtalsanslutning alltid tillgänglig och nya meddelanden aviseras. Stark autentisering är enkelt med systemet, som också kan göras med ansikts- eller fingeravtrycksidentifiering, berättar programdirektör Tapio Järvenpää.
År 2023 registrerades cirka 30 procent av kundkontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården som distansbesök inom Varhas social- och hälsocentraltjänster (R52, kontakt i realtid elektroniskt eller per telefon). Den kommunvisa variationen är stor. Målet i Varhas plan för servicenätet är att 50 procent av dessa kundkontakter sköts på distans år 2030 och att i genomsnitt 20 procent av de nuvarande fysiska besöken på verksamhetsställena inom den öppna hälso- och sjukvården ska ersättas med digitala tjänster. Målet är också att cirka 40 procent av kontakterna inom den öppna hälso- och sjukvården sköts på distans 2026.
Plattformen för Varhas mobilapplikation levereras av Terveystalo, och även Satakunta välfärdsområde kommer att använda samma applikation. Samtidigt som vi utvecklar mobilapplikationen öppnar vi en AI-assisterad chatbot under hösten som vi testar i våra webbtjänster på varha.fi och tyks.fi. Chatbotten söker information från webbplatsen och hjälper användaren att lättare hitta informationen.
Nyckelord
Kontakter
Tapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Nämnden för tjänster för äldre i Varha godkände överlåtelsen av rörelse gällande Almahemmet till Esperi Care Oy:s dotterbolag Kemiönsaaren Hoiva Oy18.12.2025 13:15:00 EET | Pressmeddelande
Servicen för klienterna fortsätter oavbruten på Almahemmet trots ändringen. Personalen övergår som s.k. gamla arbetstagare till den nya arbetsgivarens tjänst enligt villkoren i det nuvarande arbets- och kollektivavtalet.
Varhan ikääntyneiden palvelulautakunta hyväksyi Almakodin liikkeenluovutuksen Esperi Care Oy:n tytäryhtiö Kemiönsaaren Hoiva Oy:lle18.12.2025 13:15:00 EET | Tiedote
Asiakkaiden palvelu jatkuu muutoksesta huolimatta Almakodissa keskeytyksettä. Henkilöstö siirtyy ns. vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen nykyisen työehtosopimuksen ehdoin.
Forskningen specificerar behandling av sömnapné17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Den som lider av sömnapné har flera alternativ för att behandla sina symptom. En mer exakt metod i utredning av symptombild införs vid Åbo universitetscentralsjukhus (ÅUCS), som också nationellt samordnar utvecklingen av behandling av andningsvikt samt sömn- och vakenhetsstörningar.
Tutkimus tarkentaa uniapnean hoitoa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Uniapneaa sairastavalla on useita vaihtoehtoja oireidensa hoitoon. Oirekuvan tutkimuksessa otetaan käyttöön entistä tarkempi menetelmä Turun yliopistollisessa keskussairaalassa (Tyks), joka myös koordinoi valtakunnallisesti hengitysvajauksen sekä uni- ja vireystilahäiriöiden hoidon kehittämistä.
Varha påminner om julens skuggsida: våld i nära relationer ökar och ensamheten blir mer påtaglig16.12.2025 12:56:34 EET | Pressmeddelande
Julen kan i många familjer innebära otrygghet när man är mera hemma och användningen av rusmedel ökar. Alla har rätt till en trygg jul. Det lönar sig, om möjligt, att redan i förväg förbereda sig för ett eventuellt våldshot.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum