Fördelningen av arbetstiden följs upp vid ämbetsverken i varierande grad
Tillförlitlig information om arbetstidsfördelningen är väsentlig för uppföljningen av ämbetsverkens resultat och för ledning av verksamheten. Arbetstiden vid statens ämbetsverk inriktas till största delen på lagstadgade uppgifter.

Statens revisionsverk utredde praxis för inriktningen av arbetstiden och arbetstidsfördelningen. Revisionsverket granskade samtidigt om ministerierna har ställt upp resultatmål för ämbetsverkens lagstadgade uppgifter och om ämbetsverken har rapporterat heltäckande om utfallet av dem. I samband med redovisningsrevisionen 2023 genomfördes granskningen på alla 61 bokföringsenheter som Statens revisionsverk har granskningsrätt till.
Vid granskningen konstaterades att arbetstidsfördelningen i huvudsak följs upp på ett tillförlitligt sätt, men att det finns brister i utnyttjandet av informationen. Ämbetsverkens och ministeriernas resultatavtal täcker ämbetsverkens lagstadgade uppgifter väl.
"I en del ämbetsverk verifieras inte uppgifternas riktighet i fråga om fördelningen av arbetstiden. Vissa ämbetsverk har praxis som gör att informationen snarare beskriver målbilden än den verkliga arbetstidfördelningen", säger ledande redovisningsrevisor Tea Grönlund.
År 2023 arbetade cirka 81 700 personer inom staten och löneutgifterna uppgick till sammanlagt 5,6 miljarder euro, dvs. 41 procent av kostnaderna för ämbetsverkens egen verksamhet.
På statsnivå indelas uppgifterna i kärnfunktioner, styrfunktioner och stödfunktioner. Målet är att möjliggöra en enhetlig uppföljning av ämbetsverkens verksamhet. Det förekommer dock påtagliga skillnader i ämbetsverkens sätt att definiera sina kärnfunktioner.
"Ämbetsverken bör se till att arbetstidsuppgifterna inriktas på ett tillförlitligt sätt. Det rekommenderas att Statskontoret för sin del preciserar sina anvisningar", konstaterar Grönlund.
Ämbetsverkens kärnfunktioner kan vara lagstadgade eller andra kärnuppgifter. Vid granskningen beräknades andelen lagstadgade uppgifter för 43 ämbetsverk. I 21 ämbetsverk utgjorde de 60 procent eller mer av de totala årsverkena. Granskningen försvåras av att vissa ämbetsverks uppgifter har definierats i flera olika bestämmelser eller mycket allmänt.
Läs publikationen: Inriktningen av ämbetsverkens verksamhet på lagstadgade uppgifter
Nyckelord
Kontakter
Tea GrönlundLedande redovisningsrevisorValtiontalouden tarkastusvirasto
Tel:094325763etunimi.sukunimi@vtv.fiValtiontalouden tarkastusvirasto (VTV) varmistaa, että valtion varoja käytetään eduskunnan osoittamiin kohteisiin tuloksellisesti lakeja ja sääntöjä noudattaen. Lisäksi VTV tukee toiminnallaan läpinäkyvää päätöksentekoa ja demokratiaa.
VTV tarkastaa valtion taloudenhoidon laillisuutta ja tarkoituksenmukaisuutta sekä valvoo finanssipolitiikkaa, puolue- ja vaalirahoitusta ja avoimuusrekisterin käyttöä. VTV on ylin riippumaton tarkastusviranomainen. Se toimii eduskunnan yhteydessä, ja sen asema ja tehtävät on säädetty perustuslaissa.
Statens revisionsverk säkerställer att statens tillgångar används i enlighet med riksdagens beslut, effektivt och med efterlevnad av lagar och regler. Med sin verksamhet stödjer revisionsverket dessutom ett transparent be-slutsfattande och demokrati.
Revisionsverket granskar lagligheten och ändamålsenligheten i skötseln av statsfinanserna, övervakar finanspo-litiken och användningen av öppenhetsregistret samt utövar tillsyn över parti- och valfinansieringen. Revis-ionsverket är den högsta oberoende revisionsmyndigheten. Revisionsverket fungerar i anslutning till riksdagen och dess ställning och uppgifter föreskrivs i grundlagen.
Andra språk
Följ VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTV Valtiontalouden tarkastusvirasto
Finansieringen av idrottsverksamhet är splittrad och upprätthåller existerande strukturer – knappt något statligt stöd för personer som rör på sig lite18.12.2025 06:55:00 EET | Pressmeddelande
Idrottsfinansieringen styrs av undervisnings- och kulturministeriet på ett mycket ospecificerat sätt och utan strategiska prioriteringar. Basfinansieringen kompletteras med många specialunderstöd, men till exempel medborgare som rör på sig lite förbises nästan helt.
Liikuntarahoitus on pirstaleista ja säilyttävää – vähän liikkuville ei juurikaan valtion tukea18.12.2025 06:55:00 EET | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö ohjaa liikuntarahoitusta hyvin väljästi ja vailla strategisia painopisteitä. Perusrahoitusta täydennetään lukuisin erityisavustuksin, mutta esimerkiksi vähän liikkuvat kansalaiset jäävät lähes huomiotta.
Regeringen är på väg att missa sina mål för de offentliga finanserna – ytterligare åtgärder bör bedömas på ett heltäckande sätt17.12.2025 09:59:00 EET | Pressmeddelande
Övervakarna av finanspolitiken vid Statens revisionsverk betonar att de offentliga finanserna bör stärkas långsiktigt på så sätt att metoderna granskas på ett heltäckande sätt. Det parlamentariska avtalet om det nationella finanspolitiska regelverket är ett bra steg framåt.
Hallitus ei ole saavuttamassa julkisen talouden tavoitteitaan – lisätoimia arvioitava kattavasti17.12.2025 09:59:00 EET | Tiedote
Valtiontalouden tarkastusviraston (VTV) finanssipolitiikan valvojat korostavat julkisen talouden vahvistamista pitkäjänteisesti ja keinoja kattavasti tarkastellen. Parlamentaarinen sopu kansallisesta finanssipoliittisesta säännöstöstä on hyvä askel.
De genomsnittliga kampanjkostnaderna ökade i kommunalvalet – 40 procent av den totala finansieringen utgjordes av utomstående bidrag16.12.2025 12:00:00 EET | Pressmeddelande
Samtliga 13 966 redovisningsskyldiga för kommunalvalet i april har lämnat in en lagstadgad redovisning av valfinansieringen. De genomsnittliga kampanjkostnaderna ökade jämfört med kommunalvalet 2021.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum