Sokos tutki: valtaosa kauneudenhoidon palveluita käyttävistä valitsee palveluntarjoajan tutun tekijän perusteella
Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen mukaan 40 prosenttia kauneudenhoidon palveluita hyödyntävistä vastaajista kokee, että ennalta tuttu ja varmaa jälkeä tekevä ammattilainen on tärkein kriteeri sopivaa palveluntarjoajaa valitessa. Tekijän tuttuus on erityisen tärkeää 55–74-vuotiaille kuluttajille. Nuoremmat kuluttajat valitsevat palveluntarjoajan yleensä ympäristöstä kuultujen suositusten perusteella.

Sokos selvitti kyselytutkimuksessaan kesäkuussa 2024, miten ja kuinka usein Sokoksella asioivat asiakasomistajat* käyttävät erilaisia kauneudenhoidon palveluita. Sopivaa kauneudenhoidon palveluntarjoajaa valittaessa ylivoimaisesti tärkeimmäksi kriteeriksi nousee ennalta tuttu, varmaa jälkeä tekevä ammattilainen (40 %). Vastaajista 13 prosenttia valitsee sen sijaan palveluntarjoajan ensisijaisesti sosiaalisesta mediasta tai tutuilta kuulemiensa suositusten perusteella, 11 prosenttia palveluntarjoajan kätevän sijainnin perusteella ja kahdeksan prosenttia edullisen hinnan perusteella. Muita tärkeiksi koettuja kriteerejä palveluntarjoajaa valittaessa ovat muun muassa ekologisuus, hyvä hinta-laatusuhde ja vaivaton ajanvaraus.
Ympäristöstä kuullut suositukset korostuvat etenkin 18–34-vuotiaiden vastaajien keskuudessa, kun taas ennalta hyväksi todettu ammattilainen on tärkein valintakriteeri erityisesti 55–74-vuotiaiden keskuudessa.
Lähes puolet vastaajista laitattaa kulmiaan ammattilaisella
Tutkimuksen mukaan 48 prosenttia vastaajista käy vähintään joskus huoltamassa kulmakarvansa ammattilaisella. Kynsiään ammattilaisella laitattaa vähintään silloin tällöin 38 prosenttia ja ripsiä 27 prosenttia. Meikkauspalveluita hyödyntää puolestaan reilu viidesosa (22 %).
Aktiivisimmin kuluttajat käyvät huoltamassa kynsiään: 11 prosenttia vastaajista kertoo laittavansa kynnet kuntoon ammattilaisella vähintään 3–4 viikon välein. Ikähaarukoittain tarkasteltuna ahkerimmin eli vähintään 3–4 viikon välein kynsiään ammattilaisella laittavat 18–34-vuotiaat, ripsiä 18–24-vuotiaat ja kulmia 35–64-vuotiaat vastaajat. Ammattimeikkaajan apuun turvaudutaan sen sijaan yleensä spesiaalimmissa tilanteissa – suurin osa palvelua käyttävistä (25 %) hyödyntää meikkauspalveluita vain kerran vuodessa tai harvemmin.
Kauneudenhoitopalveluiden kysyntä voimakkaassa kasvussa Sokos ja Emotion -ketjuissa
Sokos- ja Emotion-ketjuissa on tarjottu kauneusneuvontaa vuodesta 2010 lähtien. Tänä päivänä kaikissa 21:ssä Sokos-tavaratalossa ja 39:ssä Emotion-yksikössä saatavilla oleva Sokos Studio -konsepti kehitettiin vuonna 2020 vastaamaan alati kasvavaan nopeiden ja räätälöityjen kauneudenhoitopalveluiden kysyntään.
”Tarjoamme Studio-palveluissa ajanvarauksella erilaisia kauneudenhoitopalveluita, olipa asiakkaan toiveissa saada piristystä meikkiin, näyttävät ripset, trendikäs manikyyri, ihonkonsultaatio tai korvien rei’itys. Studio-palvelut elävät trendien mukaisesti ja voimme esimerkiksi räätälöidä tietyn meikkauspalvelun täysin asiakkaan toiveiden mukaan. Tällainen voi esimerkiksi olla opastus heleän meikkipohjan tekemiseen”, myyntipäällikkö Suvi Manninen kertoo.
Mannisen mukaan kuluttajien kiinnostus erilaisiin kauneudenhoitopalveluihin on lisääntynyt merkittävästi. Myös Sokos Studion palveluiden kysyntä on tuplaantunut viime vuodesta. Suosituimpien Studiopalveluiden joukkoon kuuluvat tällä hetkellä erilaiset meikkauspalvelut, kulmien huollot sekö korvien rei’itys. Myös ihokonsultaatiot ovat kasvattaneet suosiotaan.
*Kyselytutkimus toteutettiin S-ryhmän kannassa kesäkuussa 2024. Kyselyn kohderyhmänä olivat vähintään kerran viimeisen 3 kuukauden aikana Sokoksella asioineet suomenkieliset ja täysi-ikäiset asiakasomistajatalouksien jäsenet. Vastaajien kokonaismäärä oli 1435, joista 88 % oli naisia ja 12 % miehiä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Suvi Manninenmyyntipäällikkö, Pirkanmaan Osuuskauppa, Sokos Tampere Kauneus, Sokos Hyvä olo & Emotion Ideapark, Lielahti, Kaleva
Puh:010 767 0971suvi.manninen@sok.fiSokos
Sokos on muodin ja kauneuden tavarataloketju, joka auttaa asiakasta löytämään oman tyylinsä. Sokos-ketjuun kuuluu verkkokauppa sekä 21 monipuolista tavarataloa, jotka sijaitsevat maamme suurimpien kaupunkien ydinkeskustoissa. Ensimmäinen Sokos-tavaratalo avattiin Helsingissä olympiavuonna 1952. Kotimainen asiakasomistajien omistama Sokos on osa S-ryhmää. www.sokos.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Helsinki Biennaali ja S-ryhmän hotellit aloittavat yhteistyön28.3.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa Helsingin houkuttelevuutta kesän kohteena niin suomalaisten kuin kansainvälisten matkailijoiden joukossa, ja helpottaa vierailijoiden löytämistä taiteen luo. Pääkaupunkiseudun Sokos Hotellit ja Radisson Hotellit toimivat Biennaalin majoitus- ja tapahtumakumppaneina keväällä ja kesällä 2025.
Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2024: ”Vastuullisuustekoja yhdessä kuluttajien ja koko arvoketjun kanssa”28.3.2025 08:30:00 EET | Tiedote
Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu.
Grillikaupoilla näkyy nyt suomalaisten asennemuutos – Prisman myyntidata kertoo minkä hintaisia grillejä tällä hetkellä halutaan26.3.2025 07:22:00 EET | Tiedote
Usein kuultu vitsi suomalaisten päättäväisyydestä grillata säällä kuin säällä vaikuttaisi pitävän monen kohdalla paikkansa, kertoo Prisman asiakasomistajille tehty tuore kyselytutkimus. Vaikka suurin osa lähes 1200 vastaajasta on poutasään grillaajia (69 %), merkittävä osa (25 %) on valmis pistämään grillin kuumaksi olosuhteista riippumatta. Kyselystä sekä Prisman tuoreesta myyntidatasta selviää myös, millainen grilli nyt halutaan ja mitä sinne aiotaan laittaa.
S-ryhmän päivittäistavarakaupan vahva vuosi mahdollistaa jatkopanostukset myymäläverkoston ja verkkokaupan kehittämiseen26.3.2025 07:15:00 EET | Tiedote
S-ryhmän päivittäistavarakauppa kasvatti edelleen markkinaosuuttaan vuonna 2024. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 3,6 prosenttia vuonna 2024. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,8 prosenttia (+0,6 %-yks.). S-ryhmä vahvisti asemaansa myös ruoan verkkokaupan markkinajohtajana ja jatkoi investointeja sekä myymäläverkoston että verkkokaupan kehittämiseen.
ABC-mobiilin kyydissä jo yli 700 000 käyttäjää – digimyynti vahvassa kasvussa25.3.2025 08:02:00 EET | Tiedote
ABC-mobiili vahvistaa asemaansa tiellä liikkuvien ykkössovelluksena. Yhä useampi ABC-ketjun ostos tehdään mobiilisti: osalla asemista jo lähes viidennes tankkauksista ja yli puolet autopesuista tehdään sovelluksen kautta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme