Oma Häme

Oma Häme vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta

Jaa

Oma Hämeen ja sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen yhteishanke käynnistyy syyskuussa.

Ihmisten käsissä toisten käsissä.

​Oma Häme on saanut yhdessä sosiaalialan osaamiskeskus Pikassoksen kanssa Euroopan sosiaalirahastosta (ESR+) tukea hankkeelleen, jonka tavoitteena on luoda ja vahvistaa lastensuojelun asiakkaiden ja heidän läheistensä osallisuutta ja vertaistukea.

Syyskuussa käynnistyvään, kahden vuoden hankkeeseen tullaan palkkaamaan projektipäällikkö, projektisuunnittelija sekä osa-aikainen kokemustoimija. Hanke on saanut tukea reilut 360 000 euroa.

Hanke kehittää vertaistukeen perustuvia toimintamalleja, tukitoimia ja rakenteita, jotka on erityisesti kohdistettu 12–23 -vuotiaiden lastensuojelun asiakkaisiin ja heidän läheisiinsä. Tukitoimien kehittämisen ja osallisuuden varmistamisen lisäksi tarkoituksena on vahvistaa myös lastensuojelun ammattihenkilöiden vertaistukea ja vertaisoppimista. 

Hanke järjestää vertaistukiryhmiä ja kokemusasiantuntijoiden toimintaa työskentelymuodoksi niin, että siitä tulee hyvinvointialueella pysyvä ja systemaattinen osa lastensuojelun avo- sijais- ja jälkihuollon palvelujen tukitoimia. Lisäksi kehitetään case-foorumeja ammatillisen vertaistuen ja vertaisoppimisen toimintamalliksi tukemaan lastensuojelua. Kehitystyötä tehdään yhdessä lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden sekä lastensuojelun henkilöstön ja johdon kanssa.

Euroopan sosiaalirahastosta tuke saava hanke paneutuu Sosiaalisten innovaatioiden Suomi 
-teemassa erityisesti Turvaverkkoja nuorten tulevaisuuteen (TL 5, erityistavoite 5.1) hankekauden strategisista teemoista kohtaan 2: Perheen ja vanhemmuuden tuki.

Lisätietoja: Oma Hämeessä, lastensuojelun tulosaluejohtaja Taija Ylätalo (taija.ylatalo(at)@omahame.fi) ja Pikassokselta toimitusjohtaja Tuula Tuominen (tuula.tuominen(at)pikassos.fi )sekä kehittämispäällikkö Seija Junno (seija.junno(at)pikassos.fi)

Eu-logo

Avainsanat

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Oma Häme

Aluehallitus hyväksyi osaltaan talousarvioesityksen sekä kuntien kanssa neuvotellut kiinteistökaupat9.12.2025 14:40:37 EET | Uutinen

Maanantaina koolla ollut aluehallitus käsitteli useita laajoja asiakokonaisuuksia, jotka etenevät seuraavaksi aluevaltuuston käsiteltäväksi. Päätökset liittyvät kuntien kanssa tehtäviin kiinteistökauppoihin sekä ensi vuoden talousarvioon. Oma Hämeen vuoden 2026 talousarvio on laadittu tilanteessa, jossa vuosien 2023 ja 2024 yhteenlaskettu alijäämä on noin 109 miljoonaa euroa ja lain mukaan se on katettava vuoden 2026 loppuun mennessä. Hyvinvointialueen menot kasvavat edelleen valtion rahoitusta nopeammin, ja rahoituksen arvioidaan heikkenevän vuosina 2026–2028. Aluehallitus esittää vuoden 2026 talousarviota ja vuosien 2026–2028 taloussuunnitelmaa aluevaltuustolle hyväksyttäväksi. Aluehallitus esittää lisäksi, että 30 miljoonan euron tasapainottamistoimista päätetään tarkemmin keväällä, kun lisäajan saaminen alijäämien kattamiseen on selvillä. Myös mahdollisesta lisärahoituksen hakemisesta päätetään myöhemmin muutostalousarvion yhteydessä. Oma Hämeellä on poikkeuksellisen paljon toimint

Oman terveystiimin digipolku otetaan käyttöön vaiheittain Janakkalasta alkaen9.12.2025 10:15:30 EET | Uutinen

Oma Häme ottaa uuden, OmaTerveys-tiimin, digipolun käyttöön vaiheittain 10. joulukuuta alkaen. Kokeilu aloitetaan Janakkalasta. Ensimmäisessä vaiheessa digipolku koskee niitä janakkalalaisia, joille on määritelty oma lääkäri. Janakkalan pilotin jälkeen digipolkua laajennetaan muillekin terveysasemille. Digipolun kautta asiakas tavoittaa sujuvasti viestitse oman terveysasemansa ja tiiminsä sekä saa tarvittaessa ammattilaisilta ohjausta ja neuvontaa terveyteen liittyen. Digipolun kautta voi asioida kiireettömissä asioissa. Viesteihin vastataan 3-5 arkipäivän kuluessa. Digipolku on käytettävissä Oma Häme -sovelluksella tai kirjautumalla asiointipalveluun osoitteessa omahame.fi. Digipolku näkyy asiakkaalle Oma Häme -sovelluksessa nimellä OmaTerveys-tiimi. Jos asiakas tarvitsee kiireellisemmin vastauksen, hän voi soittaa omalle terveysasemalle omalle tiimilleen. Päivystyksellisissä asioissa on otettava yhteyttä numeroon 116 117 ja hätätilanteessa 112. Oma Häme kehittää jatkuvasti uusia digi

Ensilinja-projekti on päättymässä – mitä hyötyä se on tuonut sinulle?5.12.2025 08:58:51 EET | Uutinen

Kanta-Hämeen hyvinvointialueella vuonna 2024 käynnistetty Ensilinja-projekti on tuonut merkittäviä parannuksia palveluihin ja asiointiin. Tavoitteena on ollut, että asiakkaat saavat yhteyden helposti ja ratkaisun asiaansa asioinnin aikana – ja tässä olemme Oma Hämeessä onnistuneet melko mukavasti! Missä voit huomata muutoksia? Helppo yhteydenotto Puhelinnumeroja on keskitetty ja vähennetty: 122 aiempaa tärkeää puhelinnumeroa on nyt keskitetty 15 Ensilinja-numeroon. Chat-kanavia on tiivistetty viiteen, ja puhelin- ja chatpalveluiden aukioloaikoja on laajennettu. Oma Hämeen verkkosivut ja mobiilisovellus ohjaavat sinua entistä selkeämmin oikeaan palveluun. Ratkaisu asioinnin aikana 92 % yhteydenotoista ratkeaa heti – joko neuvonnalla, ohjauksella tai ajanvarauksella. Tämä tarkoittaa nopeampaa ja sujuvampaa asiointia sinulle kotoa käsin. Parempi palvelukokemus Asiakkaat ovat olleet erittäin tyytyväisiä puhelin- ja chat-palveluihin. Asiakkaiden antama viimeisin suositteluarvio (NPS) oli 77

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye