VAKEn asiakaspalautteissa positiivinen vire jatkuu
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) on ottanut merkittäviä askeleita kohti entistä parempaa asiakaskokemusta palvelutarjonnassaan. Asiakkaat ovat raportoineet nopeammasta pääsystä palveluihin ja kokevat palvelut myös entistä laadukkaammiksi ja osallistavammiksi. Asiakkaiden palautteet ovat keskeisessä roolissa VAKEn palvelujen kehittämisessä.
VAKEn laadun ja omavalvontaohjelman toisen vuosineljänneksen raportti osoittaa, että asiakaspalautteet ovat parantuneet kauttaaltaan hyvinvointialueella. Toisen vuosineljänneksen aikana asiakaspalautteita on annettu 795, mikä on 48,5 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Asiakkaiden kokemus palveluihin pääsystä on kohentunut. Annettua palautetta tukee omavalvontaohjelman raportti, jonka mukaan esimerkiksi opiskeluhuollon psykologille pääsy on parantunut aiemmasta sekä perusopetuksen että toisen asteen osalta. Kasvatus- ja perheneuvonnan osalta palveluun pääsy ollut edelleen sujuvaa ja odotusaika palveluun on lyhentynyt entisestään. Petrattavaa on sen sijaan vielä esimerkiksi sähköisissä ajanvarauspalveluissa sekä puhelinpalvelun sujuvoittamisessa.
Asiakkaat kokevat palveluiden laadun parantuneen
VAKE tasapainottaa talouttaan monivuotisella uudistusohjelmalla ja elokuussa käynnistetyllä säästöohjelmalla. Säästöjä haetaan etenkin uudistusohjelmassa kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. Asiakkaat kokevatkin VAKEn palvelut aiempaa laadukkaammiksi ja osallistavammiksi.
Asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa on VAKEn keskeisiä arvoja. Hyvinvointialue on siksi lisännyt henkilöstön koulutusta asiakkaiden ja lähiomaisten kohtaamiseen.
"Kehittämistyön kautta on saatu lisättyä asiakkaiden ja henkilöstön osallisuutta palvelujen suunnitteluun. Tämä on varmasti vahvistanut asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja tyytyväisyyttä", sanoo asiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntija Miriam Tepora.
”Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta palvelujen turvallisuudesta ja laadusta, mikä osoittaa, että omavalvontaohjelman toimenpiteet ovat olleet tehokkaita ja vaikuttavia”, täydentää järjestämisen tuen johtaja Nina Linja.
VAKE kerää asiakaspalautetta jatkuvasti kaikilta sote-toimialoilta. Palautetta voi antaa VAKEn verkkosivuilla, paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakaspalautteet käsitellään 15 arkipäivän sisällä kaikissa yksiköissä ja asiakaspalautteista koostetaan julkinen hyvinvointialuetasoinen raportti osavuosikatsauksittain neljä kertaa vuodessa.
Lisätietoja ja koko laadun ja omavalvontaohjelman raportti ovat saatavilla VAKEn verkkosivuilla.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaJärjestämisen tuen johtajaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaAsiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue käynnistää kansainvälisesti merkittävän tutkimuksen omaishoitoperheiden tukemiseksi3.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue etsii omaishoitoperheitä osallistumaan tutkimukseen, jossa selvitetään, kuinka kotiin tarjottava lääkäri- ja sairaanhoitajapalvelu voi tukea perheiden jaksamista ja terveyttä. Vastaavaa palvelua ei ole kokeiltu vielä muualla.
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos avaa uuden aseman Tikkurilaan26.9.2024 13:14:34 EEST | Tiedote
Lokakuun alussa avattavalle Tikkurilan valmiusasemalle sijoittuu kaksi Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen yksikköä: ensihoitoyksikkö, eli ambulanssi sekä kärkiyksikkö, eli pieni paloauto. Asemalta löytyvät myös Tikkurilan VPK:n ajoneuvot ja tilat. Lähivuosina Vantaalle rakennetaan lisää valmiusasemia, jotta Keski-Uudenmaan pelastuslaitos pystyy nostamaan toimintavalmiutensa lakisääteiselle tasolle.
Ministerierna: Vanda och Kervo välfärdsområde beviljas inte tilläggsfinansiering20.9.2024 15:00:48 EEST | Pressmeddelande
Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) var det första välfärdsområdet som ansökte om tilläggsfinansiering från staten för att trygga tillräcklig basservice. Förhandlingarna har nu avslutats och beviljande av tilläggsfinansiering för välfärdsområdet kommer inte att föreslås. Motiveringar för uppfattningen att välfärdsområdet skulle ha förutsättningar att ordna sina tjänster på en tillräcklig nivå med statens nuvarande finansiering utan kortfristig upplåning gavs varken under förhandlingarna eller i beredningspromemorian.
Ministeriöt: Vantaan ja Keravan hyvinvointialueelle ei myönnetä lisärahoitusta20.9.2024 15:00:48 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) haki ensimmäisenä alueena lisärahoitusta valtiolta peruspalveluiden turvaamiseen. Neuvottelut ovat nyt päättyneet, eikä alueelle esitetä myönnettäväksi lisärahoitusta. Neuvotteluiden aikana tai valmistelumuistiosta ei saatu perusteita näkemykselle, että alueella olisi ollut edellytykset järjestää palvelunsa riittävällä tasolla valtion nykyisellä rahoituksella ilman lyhytaikaista lainoitusta.
Aluehallitus hyväksyi VAKEn toimialakohtaiset säästötavoitteet17.9.2024 13:16:36 EEST | Tiedote
Vuoden 2024 talousarviossa pysyminen on kriittisen tärkeää, jotta vuoden 2025 talouden ja toiminnan hallinta onnistuu
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme