VAKEn asiakaspalautteissa positiivinen vire jatkuu
Tiukasta taloustilanteesta huolimatta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue (VAKE) on ottanut merkittäviä askeleita kohti entistä parempaa asiakaskokemusta palvelutarjonnassaan. Asiakkaat ovat raportoineet nopeammasta pääsystä palveluihin ja kokevat palvelut myös entistä laadukkaammiksi ja osallistavammiksi. Asiakkaiden palautteet ovat keskeisessä roolissa VAKEn palvelujen kehittämisessä.

VAKEn laadun ja omavalvontaohjelman toisen vuosineljänneksen raportti osoittaa, että asiakaspalautteet ovat parantuneet kauttaaltaan hyvinvointialueella. Toisen vuosineljänneksen aikana asiakaspalautteita on annettu 795, mikä on 48,5 % enemmän edellisvuoteen verrattuna.
Asiakkaiden kokemus palveluihin pääsystä on kohentunut. Annettua palautetta tukee omavalvontaohjelman raportti, jonka mukaan esimerkiksi opiskeluhuollon psykologille pääsy on parantunut aiemmasta sekä perusopetuksen että toisen asteen osalta. Kasvatus- ja perheneuvonnan osalta palveluun pääsy ollut edelleen sujuvaa ja odotusaika palveluun on lyhentynyt entisestään. Petrattavaa on sen sijaan vielä esimerkiksi sähköisissä ajanvarauspalveluissa sekä puhelinpalvelun sujuvoittamisessa.
Asiakkaat kokevat palveluiden laadun parantuneen
VAKE tasapainottaa talouttaan monivuotisella uudistusohjelmalla ja elokuussa käynnistetyllä säästöohjelmalla. Säästöjä haetaan etenkin uudistusohjelmassa kehittämällä ja uudistamalla toimintaa. Asiakkaat kokevatkin VAKEn palvelut aiempaa laadukkaammiksi ja osallistavammiksi.
Asiakaslähtöisyys palveluiden suunnittelussa, kehittämisessä ja toteutuksessa on VAKEn keskeisiä arvoja. Hyvinvointialue on siksi lisännyt henkilöstön koulutusta asiakkaiden ja lähiomaisten kohtaamiseen.
"Kehittämistyön kautta on saatu lisättyä asiakkaiden ja henkilöstön osallisuutta palvelujen suunnitteluun. Tämä on varmasti vahvistanut asiakkaiden vaikutusmahdollisuuksia ja tyytyväisyyttä", sanoo asiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntija Miriam Tepora.
”Asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta palvelujen turvallisuudesta ja laadusta, mikä osoittaa, että omavalvontaohjelman toimenpiteet ovat olleet tehokkaita ja vaikuttavia”, täydentää järjestämisen tuen johtaja Nina Linja.
VAKE kerää asiakaspalautetta jatkuvasti kaikilta sote-toimialoilta. Palautetta voi antaa VAKEn verkkosivuilla, paperilomakkeella tai suullisesti. Asiakaspalautteet käsitellään 15 arkipäivän sisällä kaikissa yksiköissä ja asiakaspalautteista koostetaan julkinen hyvinvointialuetasoinen raportti osavuosikatsauksittain neljä kertaa vuodessa.
Lisätietoja ja koko laadun ja omavalvontaohjelman raportti ovat saatavilla VAKEn verkkosivuilla.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaJärjestämisen tuen johtajaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaAsiantuntija- ja kehittämispalveluiden erityisasiantuntijaVantaan ja Keravan hyvinvointialue
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Elämän liekki -tunnustukset jaettiin viidelle sankarilliselle kansalaiselle18.6.2025 12:32:24 EEST | Tiedote
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos on myöntänyt Elämän liekki -tunnustuksen viidelle henkilölle, jotka ovat toimineet poikkeuksellisen rohkeasti ja esimerkillisesti hätätilanteissa. Tunnustus myönnetään teosta, joka on pelastanut ihmishengen tai estänyt vakavan onnettomuuden. Tunnustukset jaettiin Vantaan pelastuskeskuksella tällä viikolla.
Aluehallitus kokoontui ensimmäistä kertaa: Vaikuttamistoimielimet asetettiin17.6.2025 16:13:37 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) vasta valittu aluehallitus kokoontui ensimmäistä kertaa 17. kesäkuuta. Uuden aluehallituksen puheenjohtajana toimii Sirkka-Liisa Kähärä (sd.).
Yhteistyöllä pitkäaikaisasunnottomuutta vastaan: Vantaan ja VAKEn uusi hanke16.6.2025 14:19:30 EEST | Tiedote
Asunto kaikille -hanke on käynnistynyt. Se on Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen (VAKE) ja Vantaan kaupungin yhteistyöhanke, joka on osa valtakunnallista ohjelmaa pitkäaikaisasunnottomuuden poistamiseksi. Hankkeen tavoitteena on löytää ratkaisuja pitkäaikaisasunnottomien auttamiseksi ja asunnottomuuden ehkäisemiseksi, yhdessä olemassa olevien toimijoiden kanssa. Hanke pyrkii yhdessä kumppaneidensa kanssa edistämään erilaiset tarpeet huomioivia asumisen tukitoimia ja ratkaisuja.
VAKEn aluevaltuusto järjestäytyi ja valitsi toimielimet nelivuotiselle valtuustokaudelle10.6.2025 11:11:30 EEST | Tiedote
Uuden aluevaltuuston ensimmäisessä kokouksessa 9.6.2025 käsiteltiin muun muassa hyvinvointialueen vuoden 2024 arviointikertomus sekä hyväksyttiin tilinpäätös. Lisäksi vastattiin valtuustoaloitteeseen koskien sosiaaliohjaajien ja psykiatristen sairaanhoitajien työpanoksen turvaamista perusopetuksessa ja toisella asteella.
Kutsu medialle: VAKEn aluevaltuuston kokous ma 9.6.2025 klo 186.6.2025 11:50:37 EEST | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoustaa maanantaina 9.6.2025 klo 18 Vantaan kaupungintalon valtuustosalissa Tikkurilassa (Asematie 7, Vantaa). Kyseessä on 1.6.2025 alkaneen valtuustokauden ensimmäinen kokous.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme