Ruokaketju on valmis sitoutumaan ruoka-alan kasvuohjelmaan yhdessä – valtiolta odotetaan pitkäjänteistä sitoutumista
Ruokatieto Yhdistys ry ja Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry toteavat hallitusohjelman tavoitteen ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi nykyisestä 2 miljardista 4 miljardiin vuoteen 2031 mennessä olevan hyvin linjassa jäsenyritystensä tavoitteiden kanssa. Kaksinkertaistaminen on tavoitteena kunnianhimoinen ja sen saavuttaminen edellyttää toteutuakseen pitkäaikaista sitoutumista sekä yrityksiltä että valtiolta. Ruokaketju on valmis yhteistyössä sitoutumaan Ruokatiedon johdolla ruoka-alan kasvuohjelmaan ja toivoo valtion tukea järjestäytymisen vauhdittamiseksi ja täysimittaisen vientityön aloittamiseksi.

Ruokatieto Yhdistys ry tulee toimimaan koko ruokaketjun kattavana edustajana ruokaviennin strategisissa prosesseissa, strategisten puitteiden suunnittelussa ja toteutuksessa sekä kasvuohjelman tavoitteiden seurannassa. Tällä toiminnalla varmistamme yritysten ja valtion jatkuvan vuoropuhelun kasvuohjelman edistämiseksi. Ruokatieto tahollaan tulee vahvistamaan organisaatiotaan erillisresurssein, kertoo Ruokatieto Yhdistyksen toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi.
Suomen elintarvikevientiyhdistys SUVI ry:n keskeinen rooli on jäsenyritystensä yhteisten operatiivisten vientitoimien toteuttamisessa.
SUVI ry parantaa yritysten kaupallista onnistumista kansainvälisillä markkinoilla ja ratkaisee yritysten mm. kokoluokasta, resursseista tai osaamistarpeista johtuvia haasteita. SUVI ry:n toiminnan merkitys korostuu, koska alalla on hyvin paljon pieniä kasvua hakevia vientiyrityksiä, kertoo SUVI ry:n hallituksen jäsen Jarmo Talasrinne. Ja jatkaa, että yhteisiä vientitoimia tulevat varmasti toteuttamaan myös muut yritysryhmät.
Ruokaketjussa pidetään tärkeänä, että alan sitoutumisen lisäksi myös valtio sitoutuu pitkäaikaisesti ruoka-alan kasvuohjelmaan, sekä rahoittajana että pysyvillä rakenteilla. Vienninedistämispalveluita tuottava Osuuskunta Viexpo muodostaa ruokaviennin palveluorganisaation ja ottaa vastuuta yritysten saattamisesta markkinoille päättyneen Food from Finland –ohjelman tilalla. Ruoka-alalla odotetaan, että Maa- ja metsätalousministeriö varmistaa, että Viexpon omistuspohja sekä edellä kuvattujen viennin avaintoimintojen rahoitusmalli mahdollistavat toiminnan ja rahoituksen yli hallituskausien.
Ruoka-alalla odotamme kovasti, että ulkoministeriöön siirtyvä Business Finlandin ulkomaanverkosto palvelee ruokavientiä. Tavoite on, että ruokavienti huomioidaan ulkoministeriön valmistelussa niin, että se saa ulkomaanverkostosta riittävät resurssit ja että ulkomaanverkosto tuottaa jatkossa kaupallistamisen tukipalveluja myös elintarvikeyrityksille, sanoo Anni-Mari Syväniemi.
Yritysten hyvä yhteistyö ja järjestäytyminen on edellytyksenä sille, että kansallisella tasolla pystytään määrittelemään ruokaviennin kehitystarpeet mm. koulutuksen, tutkimuksen tai kohdennettujen kehityshankkeiden osalta ja vientitavoitteet saavutetaan. Kun yrityslähtöisesti on selvitetty, mitä tarpeita kehitystoimille kasvutavoitteen saavuttamiseksi on, voi valtio tehokkaasti ohjata hankkeita ja resursseja ja kehitystoiminta tukee aidosti ja kokonaisvaltaisesti yritystoimintaa.
Lisätietoja:
Ruokatieto Yhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anni-Mari Syväniemi; gsm. 050 511 8909; anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anni-Mari SyväniemiToiminnanjohtaRuokatieto Yhdistys ry
Puh:050 511 8909anni-mari.syvaniemi@ruokatieto.fiRuokatieto Yhdistys ry - rakkaudesta oman maan ruokaan
Ruokatieto Yhdistys ry viestii suomalaisen ruokaketjun osaamisesta ja työstä. Yli 350 jäsentä ja merkinhaltijaa edustavat ruoka-alan toimijoita monipuolisesti pellolta pöytään, kun mukana ovat alkutuotanto, teollisuus ja kauppa. Toimintamme ytimessä on suomalaisen ruoan arvostetuin alkuperämerkki Hyvää Suomesta. Lisäksi edistämme lasten ja nuorten ruokakasvatusta tekemällä tunnetuksi ruoan reittiä pellolta pöytään.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Ruokatieto Yhdistys ry
Hintakeskustelusta huolimatta kolmannes kotiin ostetusta ruoasta kotimaisia Hyvää Suomesta -tuotteita28.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Vaikka ruoan hinta on ollut vilkkaan julkisen keskustelun kohteena, suomalaiset kuluttajat pysyvät uskollisina kotimaiselle ruoalle. Hyvää Suomesta -alkuperämerkittyjen elintarvikkeiden osuus ruokakorin arvosta on 32 %, aivan kuten edellisenä vuonna.
Suomalainen ruokakulttuuri muuttuu ajassa – uutta kasvispainotteisuus, ruokasuositukset ja harmitukset28.2.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Kalevalan päivänä 28.2. juhlitaan myös suomalaista ruokakulttuuria. Ruokatiedon teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisille oma ruokakulttuuri on tänä päivänä perinteitä ja muutosta, raaka-aineita läheltä sekä erilaisia ruokavalioihin liittyviä asioita. Vastaajien mielikuvat nykypäivän suomalaisesta ruokakulttuurista ja ruokakulttuurista yleensä ovat lähentyneet.
Valtionhallinnon uudistukset tukevat ruokaviennin nopeaa kasvua6.2.2025 07:50:28 EET | Tiedote
Ruokatieto on tyytyväinen ulkoministeriön ilmoittamaan uudistukseen, joka koskee Business Finlandin ulkomaantoimintojen integrointia ulkoasianhallintoon. Tulevan uudistuksen yhteydessä Suomella on mahdollisuus kunnianhimoiseen vienninedistämisen kehittämiseen. Tulevaisuudessa järjestelmän tulee tehokkaimmalla ja asiakaslähtöisimmällä tavalla tukea kansainvälistyviä yrityksiä ja olla kilpailukykyinen suhteessa verrokkimaihin.
Timosen raportissa oikeita keinoja ruokaviennin kaksinkertaistamiseksi28.1.2025 12:42:24 EET | Tiedote
Ruokatieto on tyytyväinen maa- ja metsätalousministeriön asettaman selvityshenkilön, OTT, työelämäprofessori, Pekka Timosen elintarvikeviennin kasvurakenteita arvioivan raportin johtopäätöksiin. Raportissa on tunnistettu vientipalveluiden merkitys kasvutavoitteen saavuttamiseksi, nostettu esiin palveluihin liittyvät haasteet ja esitetty ratkaisuja palveluiden tuottamiseksi.
Joulukinkun ostoa suunnittelevien määrä kasvanut20.12.2024 13:11:34 EET | Tiedote
Joulukinkku on suomalaisten joulupöytien kestosuosikki. Neljä viidestä kuluttajasta aikoo valita jouluherkuksi kinkkua. Suurimmalle osalle on tärkeää joulukinkun kotimaisuus. Marraskuussa toteutetussa tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten joulukinkun syönti- ja ostoaikomuksia ja kotimaisuuden tärkeyttä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme