VAKEs kundrespons är fortsatt positiv
Trots en pressad ekonomisk situation har Vanda och Kervo välfärdsområde (VAKE) tagit betydande steg mot en ännu bättre kundupplevelse i sitt serviceutbud, Kunderna har rapporterat om en snabbare tillgång till tjänster och upplever även att servicen är mer kvalitativ och mer delaktigande än tidigare. Kundernas respons är i en central roll vid utvecklingen av VAKEs tjänster.

Rapporten för andra kvartalet av VAKEs program för kvalitet och egenkontroll visar, att kundresponsen har förbättrats i sin helhet i välfärdsområdet. Under andra kvartalet har man lämnat 795 kundresponser, vilket är 48,5 % mer jämfört med föregående år.
Kundernas upplevelse av tillgång till tjänsterna har förbättrats. Den givna responsen stöder rapporten om programmet för egenkontrollen, enligt vilken till exempel tillgången till elevhälsans psykologer har förbättrats jämfört med det tidigare både för den grundläggande undervisningen som för andra stadiet. För uppfostrings- och familjerådgivningen är tillgången till tjänster fortsatt smidig och väntetiden till tjänsten har förkortats ytterligare. Dock finns det mycket att förbättra till exempel att göra den elektroniska tidsbokningen samt telefontjänsten smidigare.
Kunderna upplever att kvaliteten på tjänsterna har förbättrats
VAKE balanserar sin ekonomi med ett mångårigt reformprogram och med sparprogrammet som inleddes i augusti. Man söker främst inbesparingar med reformprogrammet genom att utveckla och förnya verksamheten. Kunderna upplever att VAKEs tjänster är mer kvalitativa och delaktigande än tidigare.
Kundorientering är ett centralt värde i VAKEs planering, utveckling och genomförande av tjänsterna. Välfärdsområdet har därför ökat personalens utbildning för bemötandet av kunder och anhöriga.
”Med utvecklingsarbetet har man kunnat öka kundernas och personalens delaktighet i planeringen av tjänsterna. Detta har säkert stärkt kundernas påverkningsmöjligheter och nöjdhet”, säger specialsakkunnig för expert- och utvecklingstjänster Miriam Tepora.
”Kunderna har gett positiv respons för tjänsternas säkerhet och kvalitet, vilket visar, att åtgärderna i programmet för egenkontroll har varit effektiva och verkningsfulla”, kompletterar direktören för organisationellt stöd Nina Linja.
VAKE samlar kontinuerligt in kundrespons från alla sote-sektorer. Respons kan ges på VAKEs webbsidor, med pappersblankett eller muntligt. Kundrespons behandlas inom 15 vardagar på alla enheter och ur kundresponsen sammanställer man en offentlig rapport på välfärdsområdesnivå per delårsrapport fyra gånger om året.
Mer information och hela rapporten om programmet kvalitet och egenkontroll finns på VAKEs webbsidor.
Yhteyshenkilöt
Nina LinjaDirektör för organisationellt stödVanda och Kervo välfärdsområde
nina.linja@vakehyva.fiMiriam TeporaSpecialsakkunnig inom expert- och utvecklingstjänsterVanda och Kervo välfärdsområde
miriam.tepora@vakehyva.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vantaan ja Keravan hyvinvointialue
Mot hållbart och effektfullt välbefinnande – VAKEs nya riktlinje drar riktningen för framtiden10.12.2025 16:07:27 EET | Tiedote
Strategin för Vanda och Kervo välfärdsområde för åren 2026–2029 godkändes 9.12.2025 i områdesfullmäktige. Strategin bereddes i ett omfattande samarbete mellan invånare, personal samt intressegrupper.
Kohti kestävää ja vaikuttavaa hyvinvointia – VAKEn uusi strategia linjaa tulevaisuuden suunnan10.12.2025 16:06:04 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen strategia vuosille 2026–2029 hyväksyttiin 9.12.2025 aluevaltuustossa. Strategiaa valmisteltiin laajassa yhteistyössä asukkaiden, henkilöstön sekä sidosryhmien kanssa.
Aluevaltuusto päätti uudesta strategiasta, talousarviosta ja asiakasmaksuista9.12.2025 23:19:33 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoontui 9.12.2025. Kokouksessa päätettiin muun muassa tulevia vuosia ohjaavasta strategiasta, talousarviosta, investointisuunnitelmasta ja uusista asiakasmaksuista.
Tietojenkalasteluviestejä lähetetty hyvinvointialueen asiakasmaksujen nimissä5.12.2025 15:01:55 EET | Tiedote
Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen asiakasmaksujen nimissä on lähetetty huijausviestejä asiakkaille. Pyydämme asiakkaitamme olemaan erityisen tarkkana ja välttämään reagointia epäilyttäviin viesteihin.
Kutsu medialle: VAKEn aluevaltuuston kokous ti 9.12.2025 klo 175.12.2025 13:39:44 EET | Tiedote
Hyvä median edustaja, olet tervetullut seuraamaan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen aluevaltuuston kokousta tiistaina 9.12.2025 klo 17 Vantaan kaupungintalon valtuustosaliin (Asematie 7, Tikkurila, Vantaa).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme