Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen tutkimus mullistaa kokeellisen fysiikan opetusta
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitos uudisti kokonaan kokeellisen fysiikan opetuksensa ja sitä kehitetään jatkuvasti laitoksen yliopistopedagogiseen tutkimukseen perustuen. Samalla kehitetään opetusassistenttien koulutusta.

Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella on muutaman viime vuoden aikana uudistettu täysin kaikki fysiikan kandidaatintutkinnon kokeellisen fysiikan kurssit. Tässä uudistuksessa on seurattu kansainvälisiä fysiikan opetuksen tutkimuksen tuloksia, jotka painottavat opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksien merkitystä oppimiselle. Lisäksi laitoksella toimiva fysiikan opetuksen tutkimusryhmä on myös tutkinut erityisesti opetusassistenttien, eli kokeellista työskentelyä ohjaavien maisterivaiheen opiskelijoiden tai väitöskirjatutkijoiden, opetuskäytänteitä ja heidän koulutustaan.
- Entisillä kokeellisen fysiikan kursseilla opiskelijoiden tehtävänä oli ikään kuin koota tietynlainen Ikean lipasto ohjeita seuraten. Opetusassistentti auttoi opiskelijoita avaamaan lipaston pakkauksen varmistaen, että kaikki osat olivat mukana ja lopuksi tarkasti, että lipasto oli koottu ohjeiden mukaan, selittää fysiikan laitoksen yliopistonlehtori Antti Lehtinen.
- Nyt uusilla kursseilla työskentely aloitetaan sillä, että opiskelijat miettivät yhdessä assistentin kanssa, että olisiko tiettyyn tarpeeseen paras ostaa lipasto vai olisiko hylly kuitenkin riittävä. Tämän jälkeen assistentti tukee opiskelijoita siinä, että he itse suunnittelevat ja toteuttavat tarvittavan huonekalun. Lopuksi opiskelijat arvioivat itse oppimistaan. Tämä vastaa enemmän nykyajan työelämän vaatimuksia, jatkaa Lehtinen.
Opetusta tutkitaan yhteistyössä
Kokeellisen opetuksen uudistusta tutkivaan työryhmään ovat fysiikan opetuksen tutkimusryhmän lisäksi kuuluneet pedagoginen yliopistonlehtori Sami Lehesvuori sekä kasvatustieteen professori Raija Hämäläinen.
- Fysiikan kokeellisen opetuksen uudistaminen tarjosi erinomaisen mahdollisuuden tarkastella koulutuksen kehittämistä myös laajemmin. Tutkittavaksi teemaksi valikoitui opiskelijalähtöinen vuorovaikutus, jossa luennoivaa opetustyyliä pyritään rikastuttamaan ajatteluun kannustavilla kysymyksillä ja palautteella. Konkreettisimmin opiskelijalähtöinen vuorovaikutus ilmenee opiskelijoiden aktiivisuutena. Yhtäkkiä kysymyksiä eivät esitäkään vain opettaja vaan myös opiskelijat, kertoo Lehesvuori.
Opetusassistenttien koulutuksella on merkitystä
Tuoreissa julkaisuissa työryhmä on keskittynyt erityisesti opetusassistenttien opetuskäytänteisiin ja koulutukseen. Analysoitaessa opetusassistenttien opiskelijalähtöisiä opetuskäytänteitä havaittiin, että dialogisia ja osallistavia opetuskeskusteluita esiintyi erityisesti pedagogista koulutusta saaneiden assistenttien ohjaamilla oppitunneilla.
Työryhmän toisessa tutkimuksessa taas tarkasteltiin videoklubien käyttöä opetusassistenttien koulutuksessa. Videoklubeilla tarkoitetaan menetelmää, jossa opettajat tai opettajaopiskelijat kokoontuvat yhteen katsomaan videoklippejä toistensa opetuksesta ja keskustelemaan näistä. Menetelmä on käytössä myös Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tulosten mukaan videoklubeihin osallistuminen sai assistenteissa aikaan korkeatasoista pedagogista pohdintaa ja se mahdollisti opetuskäytänteiden omaksumisen toisilta assistenteilta.
- Kokeellisen opetuksen uudistaminen on luonnollista jatkumoa aiemmalle kehitystyöllemme. Esimerkiksi teoriaopetukseen kehittämämme Primetime-opetusmalli on nykyään laajasti käytössä ympäri Suomea. Rohkea kehitystyö on siivittänyt meitä korkeatasoiseen julkaisutoimintaan fysiikan opetuksen tutkimuksen alalla. Nytkin aiheesta on meneillään kaksi väitöskirjatutkimusta, kertoo fysiikan laitoksen koulutuksesta vastaava varajohtaja, professori Pekka Koskinen.
Artikkelien tiedot:
Lehesvuori, S., Lehtinen, A., Hämäläinen, R., Maunuksela, J., & Koskinen, P. (2023). Student-centredness in physics laboratory teaching sessions. Learning, Culture and Social Interaction, 43, 100773. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2210656123000892
Antti, L., Sami, L., Jussi, M., Raija, H., & Pekka, K. (2024). Video clubs in physics teaching assistant training: Teaching assistants’ experiences. Physical Review Physics Education Research, 20(2), 020101. https://journals.aps.org/prper/abstract/10.1103/PhysRevPhysEducRes.20.020101
Tutkimusryhmän verkkosivut: https://www.jyu.fi/fi/tutkimusryhmat/fysiikan-opettajankoulutuksen-ja-opetuksen-tutkimuksen-ryhma
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Yliopistonlehtori Antti Lehtinen, antti.t.lehtinen@jyu.fi, +358408054826
Professori Pekka Koskinen, pekka.j.koskinen@jyu.fi, +358408054089
Yliopistonlehtori Sami Lehesvuori, sami.lehesvuori@jyu.fi, +358408054952
Elina LeskinenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 461 7880elina.leskinen@jyu.fiKuvat

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Raportti: SOTE-rahoitusmalli ei vastaa todellisuutta – tutkijat vaativat huomiota alueiden välisiin eroihin17.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston ja Helsingin yliopiston tutkijoiden tuoreessa raportissa tarkasteltiin demografisten ja sosioekonomisten tekijöiden vaikutusta SOTE-palveluiden tarpeeseen ja kustannuksiin hyvinvointialueilla. Tutkijoiden mukaan nykyinen rahoitusmalli ei vastaa todellista tarvetta, eikä ota huomioon väestön rakenteellisia ja sosiaalisia eroja. Rahoitusmallia tulisi tutkijoiden mukaan uudistaa, jotta se ei johtaisi alueelliseen eriarvoisuuteen.
Tutkijoiden yössä pääset ihmettelemään maailmankaikkeuden aikajanaa ja kokemaan tieteen yhteisöllisyyden – Tutkijoiden yön 26.9.2025 ohjelmaa tänä vuonna neljällä paikkakunnalla!17.9.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Tutkijoiden yö on vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma, jossa tutkijat ympäri Eurooppaa avaavat ovensa kaikenikäisille tiedonjanoisille. Tänä vuonna tutkijat avaavat ovensa laboratorioiden uumeniin Jyväskylän, Oulun ja Helsingin yliopistoissa sekä Hämeen ja Jyväskylän ammattikorkeakouluissa perjantaina 29.5.2025.
Tutkimus haastaa vanhenemisen stereotypiat – aktiivinen ikääntyminen on yksilöllistä ja merkityksellistä16.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Ikääntyvä väestö on yksi aikamme keskeisistä yhteiskunnallisista kysymyksistä. Keskustelu vanhenemisesta on kuitenkin usein yksipuolista ja negatiivisesti sävyttynyttä. Uusin tutkimus tarjoaa toisenlaisen näkökulman: vanheneminen ei ole enää entisensä, ja käsityksiämme on syytä päivittää. Rantanen peräänkuuluttaa myös tutkimuksen uudistamista. Hän on julkaissut uuden kirjan, joka käsittelee aktiivisen ikääntymisen ja osallisuuden tutkimusta.
Väitös: Flow-tila voi kääntyä myös kuormitukseksi – ohjelmistokehittäjät toivovat työpaikoilla enemmän keskustelua työntekijöiden tarpeista16.9.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Flow-tila on keskeinen ilmiö ohjelmistokehittäjien työhyvinvoinnille ja tehokkuudelle. Toisaalta on tärkeää, ettei syvä keskittyminen johda vastoin tarkoitustaan lisääntyneeseen kuormitukseen.
Jyväskylän yliopiston tilastotieteen tutkimus on saanut tunnustusta16.9.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomen Tilastoseura palkitsi Jyväskylän yliopistosta valmistuneen Santeri Karppisen väitöskirjan parhaana Suomessa julkaistuna tilastotieteen väitöskirjana nelivuotiskaudella 2021-2024. Lisäksi Kelan vuoden 2024 pro gradupalkinto myönnettiin Jyväskylän yliopistosta valmistuneelle Annakaisa Ritalalle. Tilastotieteen alan palkinnot ovat osoitus Jyväskylän yliopiston vahvasta asiantuntemuksesta ja siitä, kuinka tilastollinen ajattelu voi vaikuttaa yhteiskunnan kehitykseen laaja-alaisesti ja merkityksellisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme