Intrum Oy

Tekoäly ja digitalisaatio tehostavat pk-yritysten saatavien kotiuttamista

Jaa

Valtakunnallista yrittäjän päivää vietetään syyskuun viidentenä päivänä.  Asiakkaiden maksukäyttäytyminen on keskeinen tekijä yrityksen pitkän aikavälin menestyksessä ja toimintakyvyn säilyttämisessä. Yritysten tulee myös entistä enemmän kiinnittää huomiota, kuinka ne itse toimivat tavarantoimitusketjussa ja edistävätkö ne omalla toiminnallaan tervettä maksukulttuuria. Intrumin tutkimuksen mukaan digitalisaatio ja tekoäly nostavat päätään maksuviiveiden torjumisessa. Yli puolet pk-yrityksistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan. Tekoälytyökalut ja modernien maksutapojen hallinta koetaan kilpailueduksi, joka lajittelee jyvät akanoista.

Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, voivat saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja.
Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, voivat saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja.

Intrumin Eurooppalainen yritysten maksutapatutkimus osoittaa, että luottotappiot ja asiakkaiden maksuviiveet ovat vähentyneet viimeisen kolmen vuoden aikana. Silti 59 prosenttia pienistä ja keskisuurista yrityksistä on aiempaa enemmän huolissaan asiakkaidensa kyvystä maksaa ajallaan. Yli puolella (51 prosenttia) pk-yrittäjistä on haasteita saada selkeää käsitystä asiakkaidensa kyvystä maksaa ajallaan ja kokonaan. Pk-yrittäjistä 75 prosenttia on asettanut tänä vuonna luottoriskien hallinnan parantamisen ja maksuviiveiden torjunnan yrityksensä strategiseksi painopistealueeksi. Vain toiminnan jatkuvuuden turvaaminen eli kustannusten leikkaaminen ja tehokkuuden parantaminen nousi sen edelle 79 prosentin osuudella.  

Ajallaan maksaminen edistää tervettä maksukulttuuria 

Haastavassa liiketoimintaympäristössä puolet pk-yrittäjistä kertoo, että heidän on hyvin vaikeaa sopia maksuehdoista, jotka ovat kohtuullisia sekä heille että heidän asiakkailleen. Vastaajista 44 prosenttia hyväksyy pidempiä maksuaikoja kuin olisivat halunneet, koska he eivät halua vaarantaa hyviä asiakassuhteitaan. Viime vuoteen verrattuna maksuajat ovatkin pidentyneet kaikilla muilla toimialoilla paitsi julkisella sektorilla. Keskimääräinen maksuaika B2B-sektorilla on 66 päivää. Pk-yrittäjistä 38 prosenttia arvioi, että verrattuna viime vuoden samaan ajankohtaan he joutuvat myös itse todennäköisemmin pyytämään pidempiä maksuaikoja tavarantoimittajilta tai maksamaan laskun myöhemmin kuin on sovittu. 

Suomalaisyrityksiltä kuluu yhä keskimäärin reilu 11 tuntia viikossa maksumuistutusten lähettämiseen ja myöhästyneiden laskujen perään soittamiseen. Vaikka aika on hieman pienentynyt viime vuodesta, se tarkoittaa, että keskimäärin yrityksissä kulutetaan yli 76 päivää vuodesta aikaa muuhun kuin itse yrityksen ydinliiketoimintaan.  

– Säännölliset ja ajallaan maksetut maksut varmistavat, että yrityksellä on riittävästi käteisvaroja päivittäisen toiminnan pyörittämiseen. Kassavirran hallinnan lisäksi maksukäyttäytymisen seuraaminen on tärkeää myös yrityksen luottokelpoisuuden parantamisen ja riskien hallinnan kannalta. Kun yritys saa asiakkailta maksut ajallaan, se pystyy itsekin maksamaan tavarantoimittajilleen ajoissa. Luotettava maksukäyttäytyminen vahvistaa yrityksen mainetta liikekumppaneiden silmissä. Ja mikä tärkeintä, nopea kassan kierto on kasvun mahdollistaja ja edesauttaa terveen maksukulttuurin ylläpitämistä, toteaa Intrumin kaupallinen johtaja Juha Iskala.  

Tutkimuksemme mukaan reilusti yli puolet (62 prosenttia) pk-yrityksistä panostaa digitaalisten liiketoimintamallien kehittämiseen lähivuosien aikana. Pk-yrittäjistä 49 prosenttia haluaisi kasvaa kansainvälisesti, mutta korkeat korot ja käytännön haasteet ovat esteenä. Vajaa kolmannes (29 prosenttia) pk-yrityksistä näkee asiakkaiden viiveellisen maksamisen investointien ja kasvun esteenä. Viimeisimmän pk-yritysbarometrin mukaan kasvuhakuisten yritysten osuus on laskenut selvästi viime vuosina, kuitenkin yhä yli kolmannes pk-yrityksistä on voimakkaasti tai mahdollisuuksien mukaan kasvuhakuinen.  

Tekoäly apuun maksuviiveiden hallinnassa 

Yli puolet (53 prosenttia) pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa. 44 prosenttia heistä uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos eivät sisällytä tekoälyä maksuprosesseihinsa. Yritykset siis ymmärtävät tekoälyn tuomat mahdollisuudet, mutta toisaalta sen käyttöönottoon liittyy myös riskejä. Suuressa osassa yrityksiä ei myöskään ole asiantuntijoita, 50 prosenttia pk-yrittäjistä sanoo, että heillä on vaikeuksia löytää talon sisältä osaajia saadakseen tekoälystä kaikkea hyötyä irti.  

Yli%20puolet%20pk-yrityksist%E4%20uskoo%2C%20ett%E4%20teko%E4ly%20voisi%20tehostaa%20merkitt%E4v%E4sti%20viiv%E4styneiden%20maksujen%20hallintaa%20ja%20l%E4hes%20saman%20verran%20uskoo%20j%E4%E4v%E4ns%E4%20kilpailijoista%20j%E4lkeen%2C%20jos%20ne%20eiv%E4t%20opi%20hy%F6dynt%E4m%E4%E4n%20teko%E4ly%E4%20maksuprosesseissaan.
Yli puolet pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa ja lähes saman verran uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan.

Pk-yrityksistä 63 prosenttia on kokeillut tekoälyn hyödyntämistä jollain tasolla ja vasta 28 prosenttia pk-yrityksistä on ottanut käyttöönsä tekoälyn yksittäisissä back office -tehtävissä. Kun yrityksiltä kysyttiin miten ne aikovat panostaa tekoälyteknologiaan maksujen hallinnan ja muiden back office -toimintojen tukemiseksi tulevina vuosina, seitsemän prosenttia pk-yrityksistä sanoi, etteivät ne aio panostaa lainkaan, kun vastaava luku suuryritysten kohdalla oli kolme prosenttia.  

– Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, saavuttavat merkittäviä aika- ja kustannussäästöjä reskontranhoidossa. Personoidut maksumuistutukset ja automaattiset perintäkyselyt tehostavat saatavien kotiutumista ja parantavat kassankierron nopeutta. Tekoäly auttaa myös arvioimaan asiakkaiden luottokelpoisuutta tarkemmin, mikä vähentää luottotappioriskejä. Pienemmät yritykset voivat hyötyä näistä eduista ulkoisten kumppaneiden avulla, jotka jo hyödyntävät tekoälyä prosesseissaan, muistuttaa Iskala.  

Lähteet: 

Eurooppalainen yritysten maksutapatutkimus 2024, Intrumin maksuviivetutkimus Q2/2024, Pk-yritysbarometri kevät 2024 

Tietoja European Payment Report 2024 -tutkimuksesta:  

Eurooppalainen yritysten maksutaparaportti (European Payment Report) antaa tietoa maksukäyttäytymisen haasteista ja mahdollisuuksista, joita yritykset kohtaavat Euroopassa ja useilla sektoreilla. Raportti perustuu ulkopuolisen tutkimustoimiston, Longituden, teettämään kyselyyn, joka toteutettiin 25 Euroopan maassa. Vuoden 2024 kyselyyn osallistui yhteensä 9 255 pientä, keskisuurta ja suurta yritystä 15 toimialalta. Vastaajina oli talousjohtajia tai muita henkilöitä, joilla oli taloudellista tietämystä yrityksestä, jossa he työskentelevät. Yritykset on valittu satunnaisesti B2B-tietokannasta. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin joulukuun 2023 ja maaliskuun 2024 välisenä aikana.

Lataa Suomea koskeva raportti www.intrum.fi/epr2024  Lataa Euroopan laajuinen raportti www.intrum.com/epr2024 

Tietoja yrittäjän päivästä: 

Valtakunnallista Yrittäjän päivää on vietetty vuosittain syyskuun 5. päivänä vuodesta 1997 alkaen. Yrittäjän päivän takana on Yrittäjän Päivä -säätiö, jonka toiminnan tarkoituksena on yrittäjätoiminnan tukeminen ja yrittäjyyden arvostuksen edistäminen. Tämän vuoden järjestäjänä toimii Suomen Yrittäjät. Lue lisää yrittäjän päivästä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Yli puolet pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa ja lähes saman verran uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan.
Yli puolet pk-yrityksistä uskoo, että tekoäly voisi tehostaa merkittävästi viivästyneiden maksujen hallintaa ja lähes saman verran uskoo jäävänsä kilpailijoista jälkeen, jos ne eivät opi hyödyntämään tekoälyä maksuprosesseissaan.
Lataa
Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, voivat saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja.
Yritykset, jotka investoivat uuteen teknologiaan ja tekoälyyn maksuprosesseissaan, voivat saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 20 markkina-alueella Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä viivästyneiden maksujen kanssa Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2023 liikevaihto oli 20,0 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Intrum Oy

Tutkimus: Suomalaiset valmiita käyttämään enemmän rahaa vapaa-aikaan – kaikilla ei ole varaa2.12.2025 07:56:00 EET | Tiedote

Kuluttajat selviytyvät aiempaa paremmin välttämättömistä kuluista ja ovat aiempaa valmiimpia käyttämään rahaa luksukseen, elämyksiin ja lomiin, kertoo luotonhallintayhtiö Intrumin vuosittain julkaisema Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Tutkimuskyselyyn osallistuneista aiempaa useampi arvioi voivansa käyttää rahaa sosiaalisen elämän viettämiseen sekä tuotteisiin ja palveluihin, jotka eivät ole välttämättömyyksiä. Suuntaus lisää toivoa Suomen talouden virkistymisestä ja lupaa hyvää yritysten juhlasesongin myynnille. Taloudellisen hyvinvoinnin vahvistuminen ei kuitenkaan tunnu kaikkien kuluttajien taloudessa ja hyvästä kehityksestä huolimatta monella pienituloisella tilanne voi olla aiempaa heikompi.

Tutkimus: Suomalaisten luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta eriarvoisuus syvenee27.11.2025 07:55:00 EET | Tiedote

Suomalaisten kuluttajien luottamus oman talouden hallintaan on vahvistunut, mutta taloudellinen eriarvoisuus kasvaa, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore Eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti. Kuluttajista 70 prosenttia maksaa nyt laskunsa ajallaan, mikä on suurin osuus vuoden 2019 jälkeen. Kolikon kääntöpuolena maksun myöhästyminen on aiempaa suuremmalla osalla toistuvaa ja syynä on yhä useammalla rahan puute. Vuotta aiemmin maksun viivästyminen oli yleisemmin satunnainen unohdus.

Yritysten ja kuluttajien maksukyky kohentui – maksumuistutuksia silti aiempaa enemmän20.10.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Intrumin tuoreen Insight-katsauksen mukaan yritysten ja kuluttajien maksukyky on perintäonnistumien perusteella parantunut alkuvuoteen verrattuna. Kuluttajaperinnän onnistumat kohenivat maltillisemmin kuin yritysperinnän, mutta suunta on hyvä ja antaa viitteitä kuluttajien maksukyvyn kohenemisesta, vaikka taloustilanne jatkuukin epävarmana. Intrumin laskunvälityksen tiedoista ilmenee, että maksumuistutusten määrät kääntyivät nousuun alkuvuoteen verrattuna, mutta muistutetuista laskuista aiempaa harvempi siirtyi perintään.

Kuluttajien ja yritysten maksukyky heikkeni – käänne parempaan voi olla luvassa1.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yritysten ja kuluttajien maksukyky heikkeni alkuvuoden aikana, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin laskunvälityksen ja perinnän katsaus. Erityisesti yritysten maksukyky heikkeni roimasti, mistä kertoo myös maksuviiveellisten yritysten suhteellisen osuuden kasvu vuoden alussa sekä toisella vuosineljänneksellä. Yhtiön laskunvälityspalveluista saatujen tietojen mukaan yhä useampi lasku siirtyi perintään vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Maksuista jouduttiin kuitenkin muistuttamaan hieman aiempaa vähemmän, mikä voi ennakoida positiivista virettä loppuvuoteen.

Yhä useampi velkaantuu asumismaksujen vuoksi ja saa häätöhaasteen27.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhä useampi asumismaksujen viivästymisten vuoksi perintään joutunut saa häätöhaasteen, paljastaa luotonhallintayhtiö Intrumin tuore katsaus asumisen maksuvaikeuksista johtuvasta kuluttajien velkaantumisesta. Erityisesti nuorten aikuisten velkaantuminen asumismaksujen vuoksi on moninkertaistunut vuoden 2021 jälkeen. Asumismaksuista myös muistutetaan aiempaa enemmän, mikä voi puolestaan ennaltaehkäistä velkaongelmien syvenemistä ja häätöjen määriä. Asumiseen liittyvien velkaongelmien kasvu näkyy Takuusäätiön velkaneuvonnassa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye