DNA Oyj

Vanhempien mukaan lähes puolet lapsista haluaa rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa

Jaa

Lasten halu rajoittaa omaa puhelimen käyttöään on kasvanut viime vuodesta, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Tämän vuoden Koululaistutkimuksen mukaan jopa 45 prosenttia sekä 5–12-vuotiaista että 13–16-vuotiaista lapsista ja nuorista haluaa itse rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa, arvioivat lasten vanhemmat. Suurin osa vanhemmista arvioi, että 5–12-vuotiaille lapsille sopiva päivittäinen puhelimen käyttöaika olisi maksimissaan 1–2 tuntia päivässä. Todellisuudessa puhelinta käytetään enemmän.

Vanhempien mukaan lähes puolet lapsista haluaa rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa
Vanhempien mukaan lähes puolet lapsista haluaa rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa

DNA:n vuosittaisessa Koululaistutkimuksessa vanhemmat arvioivat 5–16-vuotiaiden lastensa puhelimen käyttöä. Puolet 5–12-vuotiaiden lasten vanhemmista arvioi, että alakouluikäiselle sopiva aika puhelimen parissa olisi enintään 1–2 tuntia arkipäivisin. 16 % pitää puolestaan alle tuntia sopivana aikana puhelimella, ja 2-4 tuntia on sopiva lähes neljänneksen mielestä.

“Vanhempien arvioimat todelliset puhelimen käyttöajat ovat kuitenkin sopivaksi koettua aikaa pidempiä. Koululaistutkimuksen mukaan 5–12-vuotiaista lapsista 37 prosenttia käyttää puhelinta yhdestä kahteen tuntia arkipäivässä, vaikka jopa puolet vanhemmista arvioi maksimissaan 1–2 tunnin käyttöajan sopivaksi. 40 prosenttia alakouluikäisistä käyttää puhelinta puolestaan 2–4 tuntia päivittäin, vaikka ainoastaan neljännes vanhemmista arvioi tämän sopivaksi puhelimen käyttöajaksi”, sanoo DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko.

45 prosenttia kaikista lapsista ja nuorista haluaa kuitenkin itse rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa. 5–12-vuotiaiden ikäryhmässä rajoittajien määrä on 8 prosenttiyksikköä suurempi kuin viime vuonna, ja 13–16-vuotiaiden ikäryhmässä määrä on kasvanut 9 prosenttiyksiköllä.

”On hienoa, että lapset ja nuoret ovat aiempaa aktiivisemmin itse tahtoneet rajoittaa puhelimella viettämäänsä aikaa. Aikuisen tehtävänä on tällöin kannustaa ja tukea lasta tässä tavoitteessa. Samalla aikuisten olisi hyvä tarkastella lastensa ruutuaikaa laajemminkin, sillä se saattaa olla paljon suurempi, kuin puhelimen parissa vietetty aika. Kokonaisuutena ruutuaika sisältää myös television, tietokoneen, tabletin ja muiden älylaitteiden sekä pelikonsoleiden äärellä vietetyn ajan”, kertoo Aavikko. 

Nuorista noin joka kymmenes käyttää puhelinta yli kuusi tuntia arkipäivisin

Vanhempien lasten ikäryhmässä sopivana puhelimen käyttöaikana pidetään alle neljää tuntia päivässä. Vanhempien arvion mukaan 13–16-vuotiaista 45 prosenttia viettää arkipäivisin puhelimen äärellä 2–4 tuntia, mikä on 15 prosenttiyksikköä enemmän kuin viime vuonna. Noin viidesosa (23 %) käyttää puhelinta 4–6 tuntia päivässä, ja 12 prosenttia jopa yli kuusi tuntia päivässä.

Vanhempien mielestä yksi lapsen puhelimen käytön riskeistä onkin se, että puhelimella vietetään liikaa aikaa. Noin kolmannes lasten ja nuorten vanhemmista on kohdannut tämän haasteen lapsensa puhelimen käytössä. Muista älypuhelimiin liittyvistä negatiivisista ilmiöistä 5–12-vuotiaiden lasten vanhempia huolettaa eniten puhelimen katoaminen sekä päihteisiin, seksiin tai väkivaltaan liittyvät haitalliset sisällöt tai kontaktit. 13–16-vuotiaiden lasten vanhemmat ovat puolestaan huolissaan puhelimen käytön kielteisistä vaikutuksista lapsensa unen laatuun ja terveyteen.

Lapset käyttävät puhelinta aktiivisesti muun muassa koulu- ja opiskelutehtäviin, harrastuksiin sekä videoiden ja kuvien editointiin. Lisäksi he hyödyntävät sosiaalisen median sovelluksia yhteydenpitoon kavereidensa kanssa.

”Lapset ja nuoret ovat suurimmaksi osaksi fiksuja puhelimen käyttäjiä, ja vanhemman oma esimerkki sekä koko perheen yhteiset älylaitteiden käytön pelisäännöt ovat tässä keskeisessä roolissa. Suurin osa perheistä viettääkin säännöllisesti yhteistä älylaitteetonta aikaa. Näin toimitaan 70 prosentissa 5–12-vuotiaiden lasten perheistä, ja myös yli puolet nuorten perheistä kertoo viettävänsä toistuvasti aikaa perheenä ilman älylaitteita”, toteaa Aavikko.

DNA:n yhdessä Nepa Insightin kanssa tekemä Koululaistutkimus selvittää kouluikäisten lasten ja nuorten puhelimen käyttöön ja hankintaan liittyviä tekijöitä. Tutkimus on toteutettu jo yli kymmenen vuoden ajan. DNA:n vuoden 2024 Koululaistutkimukseen vastasi online-paneelissa noin tuhat 5–16-vuotiaan lapsen vanhempaa. DNA:n Koululaistutkimukseen voi tutustua täällä.

Lisätietoja medialle:

DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu noin 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2023 oli 1 067 miljoonaa euroa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi ja Facebookissa.

Avainsanat

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Raportti: DNA:n asiakkaat käyttävät edelleen eniten mobiilidataa Euroopassa – datamäärät pysyneet vahvassa kasvussa18.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n asiakkaat käyttivät alkuvuonna eniten liittymäkohtaista mobiilidataa Euroopassa ja olivat myös koko maailman kärkijoukoissa, kertoo tutkimusyhtiö Tefficientin tuore raportti*. Vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla DNA:n asiakkaat käyttivät keskimäärin 58,9 gigatavua mobiilidataa kuukaudessa, mikä oikeuttaa myös maailmanlaajuisesti vertailun pronssisijaan.

Report: DNA’s customers continue to lead Europe in mobile data usage – data volumes have continued to grow strongly18.9.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to the latest report* by research company Tefficient, DNA’s customers used the most mobile data per subscription in Europe during the first half of 2025, ranking among the top globally as well. From January to June 2025, DNA customers used an average of 58.9 gigabytes of mobile data per month per subscription, earning DNA the third place worldwide in the comparison.

Äänenlaatu on kuvan kokoa tärkeämpää katselukokemuksessa – DNA viihdeboksiin saatavilla nyt takakaiuttimet15.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset ovat siirtyneet yhä vahvemmin kohti monipuolista ja elämyksellistä kotiviihteen käyttöä. Suoratoistopalvelut ovat vakiinnuttaneet paikkansa arjessa, ja sen myötä äänentoistoon panostamisesta kotona on tullut merkittävä trendi. Ääni on noussut jopa kuvan kokoa tärkeämmäksi ominaisuudeksi katselussa. DNA tuo myyntiin 15.9.2025 Dolby Atmos -tilaääntä toistavaan viihdeboksiin uutuutena omat takakaiuttimet ensimmäisenä Pohjoismaissa. Innovaatiolla vastataan kuluttajien kasvavaan kysyntään helposta ja vaivattomasta tavasta kohentaa kotiviihteen laatua ilman monimutkaista asennusta.

Audio quality surpasses screen size in viewing experience – Rear speakers now available for DNA Entertainment Box15.9.2025 08:15:00 EEST | Press release

Finns are increasingly embracing diverse and immersive home entertainment experiences. Streaming services have become a staple of everyday life, and as a result, investing in home audio systems has emerged as a significant trend. Sound quality has now overtaken screen size as the most important feature in viewing experiences. On 15 September 2025, DNA will be the first in the Nordics to launch dedicated rear speakers for its Dolby Atmos-enabled Entertainment Box. This innovation responds to growing consumer demand for an easy and effortless way to enhance home entertainment quality without complex installation.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye